Rugalmasság, innováció és fejlett technológia: e három kifejezéssel jellemezték a NATO részéről mit várnak az E-3 Sentry utódjától.
Jean-Paul Palomeros tábornok egy washingtoni konferencián a Reuters-nek nyilatkozott a NATO következő légtér-ellenőrző repülőgépével szemben támasztott elvárásairól. A 17 darab Boeing E-3 Sentry leváltásával azért még nem kell kapkodni (várhatóan 2030 és 2035 között lesz esedékes az utódtípus szolgálatba állása), de már dolgoznak a szakemberek a követelményeken.
Palomeros tábornok figyelmeztetett, nem feltétlenül egy utódtípusban kell gondolkodni, mivel körvonalazódik egy ún. „rendszer a rendszerben” koncepció, melyről annyit árult el csak, hogy teljesen új megközelítést alkalmaznak majd és nem egy-egy „nagy láthatóságú, könnyen sebezhető” géppel fognak operálni.
A Boeing, az Airbus és a többi gyártó is izgatottan figyeli az események alakulását, mert az új légtér-ellenőrzési koncepciónak biztosan lesz „repülő eleme”, kérdés, hogy milyen kategóriájú repülőeszközben gondolkodnak.