|

HTKA Hírhalom 2015. 4. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 4. hét

Ex-egyiptomi MiG-21UM felújításán dolgoznak Ausztráliában. A kontinensen „őshonosnak” semmiképp nem nevezhető vasmadarat Adrian Deeth vásárolta meg az USA-ból még 2012-ben, de a papírmunka és egyéb tényezők miatt a gép Perth-be szállítására egészen mostanáig várni kellett.
A kétüléses még 1967-ben gurult le a gyártószalagról 5068-as oldalszámmal, majd az Egyiptomi Légierő alkalmazásába került, ahol a fiatal pilóták kiképzését segítette. Az 1980-as évek végén vonták ki a szolgálatból – addig csupán 400(!) órát töltött a levegőben – majd néhány év múlva Amerikába került. Több tulajdonosváltáson is átment, míg 1997-ben új Tumanszkij R-11F-300-as hajtóművet kapott, ám ezzel is csupán 8 órával gyarapította levegőben töltött óráinak számát, majd azóta a földön rostokolt.
Új tulaja most végezteti rajta a felújítást, melybe beletartozik a modernizált avionika és új kommunikációs rendszer beépítése. Deeth azt reméli hogy a típussal szuperszonikus sebességgel is repülhet majd, ám ehhez engedélyt kell kapnia a katonai légterek használatához, a hangsebességnél gyorsabb száguldás ugyanis csak azokon a területeken engedélyezett. A NATO kódnéven Fishbedként emlegetett gép valószínűleg eredeti festését is visszakapja, ezzel még hitelsebbé téve kinézetét.

Adrian Deeth egy európai tulajdonban lévő MiG-21-es megszerzésén is munkálkodik, az a gép vélhetően néhány év múlva kerül majd a szigetországba.

Ex-egyiptomi MiG-21UM Perthben | Fotó: Phil Buckley

Ex-egyiptomi MiG-21UM Perthben | Fotó: Phil Buckley ,

Ex-egyiptomi MiG-21UM Perthben - 2 | Fotó: Phil Buckley

Ex-egyiptomi MiG-21UM Perthben – 2 | Fotó: Phil Buckley ,

Tajvan újabb fegyverek eladását kéri Washingtontól. Korábban már hivatalosan is bejelentették igényüket Perry osztályú fregattokra, AV-7 kétéltű járművekre, Phalanx légvédelmi rendszerekre valamint elektronikai modernizációra a haditengerészet hajóihoz, most ezt fejelték meg tengeri aknákkal és dízel tengeralattjárókkal és precíziós fegyverekkel az F-16-osokhoz. Az aknánk a P-3 Orion tengerészeti járőrgépekhez kellenek, míg a vadászbombázókhoz vélhetően HARM radargyilkos rakétákat rendelnének, feltéve ha az Amerikai Kongresszus jóváhagyja a fejlett technológiájú fegyverek eladását.

A Spanyolországi Indra vállalat kapta a megrendelést az Eurofighter konzorcium részéről a CAPTOR-E radar továbbfejlesztéséről. A cég első feladata h segítse a berendezés integrálását a Typhoon fedélzetére. Az AESA rendszerű lokátort a Tranche 2-es és 3-as verziók is megkaphatják megrendelés esetén. Az Indra kicsivel több mint 100 emberét állítja a munkára, akiknek a munkája a következő években az eszköz tökéletesítése lesz.
A Typhoon-t kifejlesztő 4 ország tavaly novemberében döntött a CAPTOR-E sorozatgyártásának beindítása mellett.

Az Egyesült Arab Emirátusok már évek óta próbál túltenni Mirage 2000-9 repülőin, eddig nem sok sikerrel, de most úgy tűnik, mégis sikerül megszabadulniuk néhány példánytól. Az iraki miniszterelnök, Haider al-Abadi látogatását követően röppent fel a hír, hogy a dúsgazdag arab ország 10 gépét adná át az újjáalakuló Iraki Légierőnek. A 2000-9 verzió a deltaszárnyú legmodernebb variánsa, elektronikájának jelentős része a Rafale-ból lett átvéve, beleértve a teljesen éjjellátó kompatibilis „üveg pilótafülkét.
A vadászbombázók mellett 24 EMB-314 Super Tucano kiképző és könnyű támadógépet is szállítanak Irakba, melyek határ menti ellenőrzésekben jelentenek nagy segítséget.

UAE_AF_Mirage-2000-9_01

A középtávú modernizációs tervei részeként légtérellenőrző és légi utántöltő gépek beszerzését fontolgatja az Indonéz Légierő. Az esetleges típusok nem kerültek megnevezésre.

Az orosz egyesített repülőgépgyártó konzorcium (UAC – United Aircraft Corporation) szóvivője bejelentette, hogy Indiával közösen befejezték az FGFA 5. generációs harci gép előzetes tervezését. A Szuhoj PAK FA alapjain nyugvó gép a megrendelő kívánsága szerint 2 pilótával repül majd, további konkrétumok viszont nem kerültek nyilvánosságra a típusról.
Napra pontosan egy éve írtunk az indiaiak elégedetlenségéről a fejlesztés kapcsán, úgy tűnik, ezek egy része mára megoldódott.

FGFA fantáziarajz | Forrás: livefistdefence.com

FGFA fantáziarajz livefistdefence.com,

Hosszú évek huzavonája után végre döntött a US Navy a C-2A Greyhound váltótípusáról: a V-22-es mellett határozták el magukat. A konvertiplánból 4 példányt kapnak 2018 és 2020 között, ezek HV-22-es típusjellel állnak majd szolgálatba. A haditengerészet majd V-22-eseket kap kézhez, azok személyre szabása már az ő felelősségük. A típus részben visszalépést jelent a C-2-essel szemben, törzsátmérője ugyanis jelentősen kisebb, így nem képes majd az F-35-ösök hajtóművét a rakterében szállítani.

MV-22B tiltrotorosok a USS Wasp fedélzetén

Fotó: Timothy Bensken, U.S. Navy ,