|

HTKA Hírhalom 2015. 3. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 3. hét

Tavaly nyáron írtunk róla, hogy a 2 Forrestal osztályú repülőgép-hordozó mellett jelképes összegért elkelt a Kitty Hawk osztály 2. tagja, az egykori USS Constellation (CV 64) is.

A texasi International Shipbreaking által 1 centért ócskavasnak megvásárolt “Connie” a U.S. Navy 3 millió dolláros, a vontatásra fordítandó támogatásával jutott le Texasba. A szétvágásra váró hordozó konkrétan múlt hét péntekén érkezett meg Brownsville kikötőjébe.

Az Constellation január 16-i, Brownsville kikötőjébe történő bevontatása során készült egyik videó.

Úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok haderejéhez hasonlóan a thaiföldieknek is bejött az Eurocopter EC 145 “egyenruhába bújtatott” változata, az UH-72A Lakota, hiszen a Bangkok által eddig megrendelt 15 forgószárnyason felül továbbiak beszerzését tervezik, ezen típust használva a Thai Királyi Hadsereg könnyű helikopter flottájának megújítására.

Az Airbus Helicopters Mississippi államban található gyárüzeme által szállított helikopterek a thai szárazföldi erők koros UH-1 és Bell 212 helikoptereit fogják (részben) váltani.

Eurocopter North America UH-72A Lakota

Eurocopter North America UH-72A Lakota ,

A Raytheonnál a Tomahawk csapásmérő robotrepülőgépek fejlesztésével töltötték a téli pihenőidőt. 1991 óta a különböző konfliktusokban elhasznált Tomahawkok száma átlépi a 2000-et, de ezek kivétel nélkül mind statikus, azaz egy helyben álló célpontot kaptak el. A Raytheon ezt szeretné most kiegészíteni a mozgó tárgyak leküzdésének képességével, mégpedig infravörös önirányító fej felszerelésével. A tervük szerint a Block IV-es verziók 2019-ben kezdődő felújításakor szerelnék fel a fegyvereket az új irányító rendszerrel. Az átalakítás példányonként 250 000 dollárba kerülne, ami még tovább dobná az amúgy is 1,1 millió darabáros rakétákra költött összeget.

Máson is dolgoztak az előbb említett óriáscégnél a tél alatt, az F/A-18-asok képességét szeretnék kibővíteni új lokátor alkalmazásával. A cél a Super Hornetek számára kifejlesztett AESA rendszerű APG-79-es adoptálása a régebbi “Darázs” verzióra. Az ehhez szükséges tesztrepülések sorozatából az elsőt már teljesítették is január 12-én, egy együléses F/A-18C szállt fel orrában az APG-79(V)X radarral az orrában. Az eszköz jelentősen bővítené a típus repertoárját, segítségével messzebbről válna lehetővé a célok azonosítása, alkalmassá válna a földi és légi célok szimultán leküzdésére, a szintetikus apertúra üzemmóddal nagy felbontású képeket készíthetne a talajról, emellett az eszköz megbízhatóbb is a leváltandó berendezéstől.

A közelmúltban véglegesítésre került a Fülöp-szigetek C-130 Hercules beszerzésének “papír” vonatkozása: a Fülöp-szigetek kormányának részéről Victor Bayani dandártábornok múlt hét csütörtökön aláírta annak a 2 C-130T Hercules szállításával kapcsolatos elfogadó levelet, melyeket második körös ellenőrzése kapcsán a texasi Joint Reserve Naval Air Station támaszponton tekinthetett meg.

A DSCA még a tavalyi év júliusában tájékoztatta a Kongresszust arról, hogy Manila 2 db C-130T szállítógépet és kapcsolódó logisztikai támogatást igényelt. Az üzlet értéke hozzávetőlegesen 61 millió dollár és a gépek leszállításának határideje a fülöp-szigeteki amerikai nagykövetség által a múlt héten kiadott nyilatkozat alapján 2016 első negyedéve.

A U.S. Navy C-130T típusú szállítógépeinek egyike. | Fotó: Mark Harkin

A U.S. Navy C-130T típusú szállítógépeinek egyike. | Fotó: Mark Harkin ,

Nem sokkal kerülte el a balesetet a Brit Királyi Légierő egyik Merlin helikoptere és Desert Hawk felderítője. A gépek Afganisztánban vettek részt egy hadgyakorlaton, a 15 millió fontos forgószárnyas katonák szállításában vett részt, mikor az UAV 60 lábra, azaz 18 méterre megközelítette. Szerencsére nem történt baleset, de az eset kivizsgálásra került, bár nem tudták egyértelműen megállapítani hogy ki hibázott.

AgustaWestland EH101 Merlin Royal Air Force

Légi ütközés elkerülő rendszerre van szüksége a Typhoon vadászbombázóknak, állapította meg a brit Katonai Légügyi Hatóság. A tanulmányra még tavaly augusztusban kerítettek sor, nyilvánosságra azonban csak január 13-án hozták az eredményt. Meglepő adatokkal is szolgálnak, példaként felhozva a leváltandó típust: a Tornadok számára sikerült ugyan beszerezni a rendszert, de csak üzemeltetésük utolsó 4 évére kapják meg, pedig a szolgálatba állításuk óta 40-en haltak pilótahalált ütközés miatt, utoljára 2012-ben hárman, mikor a típus két példánya ütközött. A Typhoon esetében még elkerülhetők az ehhez hasonló balesetek, de ehhez az kell, hogy a védelmi minisztérium minél hamarabb elrendelje a típus felszerelését az adott eszközzel.

Az ENSZ arra kéri Indiát hogy újra vezényeljenek helikoptereket a békefenntartó missziók segítésére Kongóba. A világ második legnépesebb országa korábban már hozzájárult forgószárnyasokkal a feladathoz, de Új-Delhi 2011-ben hazai szükségletekre hivatkozva hazarendelte a gépeket és személyzeteiket.

Balesetet szenvedett a Brit Hadsereg egyik Kenyában repülő Bell 212-ese. A helikopter január 8-án katonákat szállított az afrikai országban, ám technikai hiba miatt kényszerleszállást kellett végrehajtania. A fedélzeten tartózkodó 4 ember kisebb sérülésekkel megúszta az esetet, a technikusok pedig már dolgoznak a gép kijavításán.

A baleset szenvedett repülőeszköz | Fotó: John Gathua

A baleset szenvedett repülőeszköz | Fotó: John Gathua ,

A Global Times kínai napilap hozta napvilágra a hírt, hogy kínai pilóták második csoportja is elvégezte a repülőgép hordozós képzést. 8 a J-15-ös típust repülő pilóta kapta meg az engedélyét a hordozóról való fel és leszállások végrehajtására, még a tavalyi év végén.

Két orosz hajtóművel startol a J-15-ös prototípusa kínai Liaoning repülő géphordozó fedélzetéről.

Két orosz hajtóművel startol a J-15-ös prototípusa kínai Liaoning repülő géphordozó fedélzetéről. ,

Először repült az iráni fejlesztésű Homa UAV. A típust felderítési feladatok elvégzésére fejlesztették ki, ehhez nappali és éjjeli kamerákat is kapott. Különlegessége, hogy indítható akár kisméretű katapultról, vagy fix kialakítású futóinak köszönhetően kifutópályáról is. Két verzióban készítik, a nagyobb Homa-2-es maximális felszálló tömege 260 kg. Az 1-es verzió maximum 4-6 órát tölthet a levegőben, míg a Homa-2-esnek ezt az értékét sikerült 12 órára föltornászniuk a mérnököknek. Találgatások szólnak a nagyobb verzió felfegyverezhetőségéről, de erről nincsenek konkrét adatok.

Homa UAV | Fotó: tasnimnews.com

Homa UAV | Fotó: tasnimnews.com ,

Iránnál maradva: a légierő szóvivője, Hossein Chitforous számolt be a hírről miszerint megkezdték a Saeqeh vadászgépek sorozatgyártását. A jól ismert F-5-ös módosításával született típus két, kifelé dőlő függőleges vezérsíkot kapott, harcértékéről pedig azt állítják, hogy az F/A-18-assal mérhető össze.

HESA Saeqeh | Fotó: wikipedia.org

HESA Saeqeh | Fotó: wikipedia.org ,

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.