|

USS Jefferson City – avagy egy atom-tengeralattjáró guami kálváriája

A Missouri állam fővárosának nevét viselő, Los Angeles osztályú USS Jefferson City (SSN 759) április 9-én hajózott ki – akkori – honi kikötőjének számító, San Diego-ból egy 6 hónaposra tervezett csendes-óceáni őrjáratra. A Point Loma haditengerészeti bázisról azon a tavaszi napon útnak indulók még nem sejthették, hogy technikai eredetű problémák miatt nagyon nem megszokott hónapok várnak rájuk.

2014. április 9., San Diego - fél éves őrjáratra indul a USS Jefferson City (SSN 759) | Fotó: Mass Communication Specialist 2nd Class Kyle Carlstrom, U.S. Navy

2014. április 9., San Diego – fél éves őrjáratra indul a USS Jefferson City (SSN 759) | Fotó: Mass Communication Specialist 2nd Class Kyle Carlstrom, U.S. Navy ,

Merthogy a helyzet az, hogy a USS Jefferson City ezen bevetése kapcsán a legénység, családtagok és egyéb illetékesek elmondása alapján egyáltalán nem a menetrend szerint alakultak a dolgok: a régióban való őrjáratozás helyett a USS Jefferson City az elmúlt, lassan 7,5 hónap jelentős részét, konkrétabban 5 hónapot a guami Apra-öbölben töltötte.

A közzétett információk alapján a tengeralattjárónak több műszaki problémája is adódott, de a hosszas kikötőben veszteglés okát elsősorban a reaktor körül kell keresni: a hűtőkör szivárog. Navy iletékes közlése alapján csak egy „extrém módon kicsit”, amit ezért nagyon nem is találtak meg sokáig. Hosszadalmas és alapos átvizsgálás után sikerült kideríteni, hogy a hűtőkörben található egyik szelepnél van probléma.

A döntéshozó illetékeseknek ezt követően többek között el kellett dönteniük, hogy a tengeralattjáró San Diego-ba, vagy a sokkal közelebbi Pearl Harborba térjen vissza – illetve, hogy ezt önerőből tegye, vagy vontassák. A rendelkezésre álló információk alapján racionális döntés született: mivel a USS Jefferson City 2015 áprilisában mindenképpen honi kikötőt váltott volna Pearl Harborra, hogy ott szárazdokkos nagyjavításon essen át az a döntés született, hogy ezt a váltást előrehozzák és a szóban forgó SSN önerőből indul el Guamról új honi kikötője felé. A nyilatkozatok alapján várhatóan még november folyamán.

Ez így önmagában relatíve sima ügynek tűnik, hírünk címében a kálvária azért szerepel, mert ez azért egyáltalán nem volt egy gyors döntés, mialatt a tengeralattjáró legénységének, illetve hozzátartozóik idegeivel rendesen játszottak. Értendő ez alatt, hogy a helyzet kommunikálása elég kaotikusnak tűnik a rendelkezésre álló információk alapján – lényegében nem igen lehetett tudni, mikor is érkezhet haza a tengeralattjáró, a családtagok, élettársak tájékoztatásában állítólag igen gyakran szerepelt a „jövő héten már több információ lesz”. Nem lett. Persze ebbe nyilván igen nagy szerepet játszott, hogy sokáig tartott a hiba felderítés, utána pedig a tengeralattjáró javítása körüli döntések meghozatala.

A Navy Times által leközöltek alapján a Navy részéről eleinte nem tervezték a tengerészeknek a 220 napnál hosszabbra nyúló bevetésekkor egy szeptemberben elfogadott szabályozás alapján járó extra megfizetését (Hardship Duty Pay-Tempo, napi 16,5$, maximum 495$/hó – ezen hírünk megjelenésekor a USS Jefferson City tengerészei 223 napnál tartanak). A Navy Times cikkében olvashatóak alapján megkeresésük után a Navy részéről jelezték, hogy jár az extra, hiszen bár amerikai területen, amerikai bázison tartózkodnak az érintett tengerészek a bevetés igazából még nem ért véget.

Miközben San Diego-ban a Hawaii-ra történő, a tervezettnél legalább fél évvel korábbi, váratlanul jött költözésre készülhetnek a családtagok, addig Guamban is készülődnek az útra – bár az indulás dátuma még mindig nem ismert. Annyi azonban bizonyos, hogy Pearl Harborba érkezés után nem fognak tudni nekilátni a USS Jefferson City nagyjavításának, lévén az ottani szárazdokk foglalt: egy másik Los Angeles, a USS Asheville (SSN 758) „lakik” benne most. A szintén San Diego-i USS Asheville 2013 decemberében érkezett Hawaii-ra a 2 éves nagyjavításra.