|

HTKA Hírhalom 2014. 38. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 38. hét

A rekordkísérleteknél bevállt módszert alkalmazza az Izraeli Légierő Apache helikoptereinek súlycsökkentésére. A fogyókúrára a régebbi AH-64A „Peten” fogószárnyasoknak van szüksége, mivel a képességfejlesztésük során installált rendszerek plusztömeget jelentenek, így pedig megközelítik a maximális repülési tömegüket. A teljesítmény javítása érdekében döntöttek festékréteg eltávolítása mellett: az elképzelést 2 példányon tesztelték, mindkét gép tömege több tucat kg-al csökkent a beavatkozás után. Az átalakítást a teljes flottán végrehajtják, sőt, más típusok való hasonló beavatkozást is elképzelhetőnek tartanak.

Talán az AH-64D Saraf-ok is elvesztik sivatagi kamuflázsukat?

Talán az AH-64D Saraf-ok is elvesztik sivatagi kamuflázsukat? ,

A hónap végén közös légi hadgyakorlatot tart Bulgária és Románia. Céljuk az esetlegesen eltérített repülőgépek kezelése, illetve ezen a téren az együttműködés javítása. Mindkét állam területén található egy-egy nukleáris erőmű a határt is képező Dunától nem messze, így fontos a gyors cselekedőképesség fenntartása. A Kék Híd 2014 (Blue Bridge 2014) elnevezésű gyakorlat főszereplői a román MiG-21-esek és a bolgár MiG-29-esek, valamint a mindkét államból érkező C-27J Spartanok.

Erősítené CV-22 konvertiplánjai védelmét a Légierő Különleges Műveleti Parancsnoksága, avagy AFSOC. A döntést egy tavalyi incidens idézte elő, mely során az egység két gépét is tűz alá vették Dél-Szudánban decemberben, a személyzet két tagjának súlyos sérülését okozva. A billenőrotorosok személyzete nem számított a helyszínen támadásra, ezért is lepte meg őket az a 119 lövedék mely eltalálta a repülőeszközüket.
Az AFSOC vezetősége most a jövőbeli hasonló helyzetekben szeretné csökkenti a fedélzeten tartózkodók sérülékenységét, padlópáncél felszerelésével. Az opcionális felszerelést lemezenként lehet majd elhelyezni a gépeken, döntéshelyzetbe hozva a személyzeteket, hogy repülőeszközük melyik részét szeretnék a leginkább védeni. A teljes padlózat páncélozása is lehetséges, de ebben az esetben 800 fonttal csökken a hasznos terhelhetőség.
A passzív védelem mellett az aktívra is figyelmet fordítanak, és egy előretüzelő fegyverrel látnák el az Osprey-kat. Mint ismert, a típusnak eddig is gyengepontja volt az önvédelmi fegyverzet, hisz csak a hátsó teherrámpára van lehetősége a személyzeteknek egy gépfegyver telepítésére. Az előretüzelő fegyverre a helyzet annyiban változna, hogy a landolási zónába érés előtt már letudnák foglalni az ellenséget egy sortűzzel.

Szintén az Ospery képességnöveléséhez tartozik, hogy a Rolls-Royce sikeres repülési tesztet hajtott végre a növelt teljesítményű hajtóművel. A módosított, Block 3-as turbina és a felújított szoftvereknek köszönhetően a V-22-eseket meghajtó AE1107C hajtómű teljesítménye 17%-al javult, ezzel pedig lehetővé válik a típus számára a 35 Celsius fokos környezetben is a 2000 méteren való repülés.

Így sem szegényes a SOCOM CV-22 „arzenálja”. SOFEX 2014, Amman, Jordánia | Forrás: armyrecognition.com ,

Nigéria Mi-171S és Mi-35 helikoptereket rendelt szeptember 12-én, jelentette be a Rosoboronexport. A szállítandó mennyiségről nem hoztak nyilvánosságra adatokat.

Veszteséget is kénytelen volt elkönyvelni a Nigériai Légierő: szeptember 12-én, pénteken rutin bevetésről nem tért vissza az egyik Alpha Jet kiképzőgépük. A repülési terv szerint a Yola-ban található légibázisról helyi idő szerint 10:45-kor felszálló gépnek 12:00-kor kellett volna visszatérnie, de erre nem került sor, és a rádiókapcsolat is megszakadt. Az Alpha Jet roncsait két nappal később megtalálták, de a 2 pilóta továbbra is hiányzik.

Ugyan még szolgálatba sem állt, az Amerikai Haditengerészet már az F-35 utódjának keresésébe kezdett. Azért nem kell megijedni, nem fogják néhány év után kivonni a hajók fedélzetéről az első odatelepülő 5. generációs vadászbombázót, csupán arról van szó, hogy a tengerészek fejesei hamarosan nekilátnak egy, az F/A-XX koncepciót betöltetni képes gép kiválasztásába. A Boeing már korábban elébe ment az igényeknek, és elkezdte az F/A-18E/F Super Hornet váltótípusának koncepciójának kidolgozását. Két éve hivatalos megkeresés is érkezett a US Navy részéről információkért, most pedig további információk láttak napvilágot: a 2015-ös évben kezdik a lehetséges opciók megvizsgálását. A többes szám indokolt, hisz az új építésű vadász mellett átgondolják annak a lehetőségét is, hogy a meglévő típusaikat azok átalakított verzióik váltanák. A haditengerészet már korábban is megvizsgálta a Super Hornet egy alacsonyabb radarreflexiót keltő verziójának létrehozását, ezzel karöltve a General Electric pedig gőzerővel dolgozik azon hogy az F414-es hajtóműből még nagyobb teljesítményt sajtoljanak ki. Talán még nagyobb esélye lehet a szerepkörre az F-35 módosításának, mely már alapból „lopakodó”, emellett a nagy hajtóműtér és levegőáteresztési képesség megkönnyítheti egy növelt teljesítményű hajtómű beépítését, eleget téve ezzel az F/A-XX követelményeiben szereplő, a Super Hornetnél nagyobb kinematikai teljesítménynek. A típusnak ezek mellett képesnek kell lennie az elektronikai hadviselésre, vízfelszíni és szárazföldi célpontok támadására, légiharcra, légi támogatásra, felderítésre és természetesen a levegőben utántölthetőnek kell lennie.

F/A-XX

Lezuhant az Ugandai Népi Védelmi Légierő egyik L-39 Albatrosa. A gép gyakorlórepülésre szállt fel, majd nem sokkal később esett is vissza a talajra szakszerűtlen módon. A pilóta sikeresen katapultált, majd azonnal kórházba is szállították az ilyenkor szokásos kivizsgálásokra. Az eset okai egyelőre tisztázatlanok, a kivizsgálást megkezdték.

Szokatlan látogatónak örülhettek a Szuhoj vállalat komszomolszki üzemének dolgozói: Kiril moszkvai patriárka, az orosz Ortodox Egyház feje tekintette meg a Szu-35S gyártását. A tiszteletes saját maga által megáldott szentképeket osztott a munkások között, majd hangsúlyozta a haza megvédésének fontosságát. Kirill patriárka egyébként különösen jó kapcsolatot ápol Putyin orosz elnökkel.

A Perui Haditengerészet megvásárolja a Holland Légierő két, korábban VIP feladatkört betöltő Fokker F50-esét. A gépeket néhány éve parkolták le a Lelystad repülőtéren, fenntartva a működési képességüket és rendszeresen megreptetve őket. A szeptember végi Dél-Amerikába repülésük előtt helyben átfestésükre kerül sor.

Az egyik kiszemelt F50-es | Fotó: Bob Fischer

Az egyik kiszemelt F50-es | Fotó: Bob Fischer ,