HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A rekordkísérleteknél bevállt módszert alkalmazza az Izraeli Légierő Apache helikoptereinek súlycsökkentésére. A fogyókúrára a régebbi AH-64A „Peten” fogószárnyasoknak van szüksége, mivel a képességfejlesztésük során installált rendszerek plusztömeget jelentenek, így pedig megközelítik a maximális repülési tömegüket. A teljesítmény javítása érdekében döntöttek festékréteg eltávolítása mellett: az elképzelést 2 példányon tesztelték, mindkét gép tömege több tucat kg-al csökkent a beavatkozás után. Az átalakítást a teljes flottán végrehajtják, sőt, más típusok való hasonló beavatkozást is elképzelhetőnek tartanak.
A hónap végén közös légi hadgyakorlatot tart Bulgária és Románia. Céljuk az esetlegesen eltérített repülőgépek kezelése, illetve ezen a téren az együttműködés javítása. Mindkét állam területén található egy-egy nukleáris erőmű a határt is képező Dunától nem messze, így fontos a gyors cselekedőképesség fenntartása. A Kék Híd 2014 (Blue Bridge 2014) elnevezésű gyakorlat főszereplői a román MiG-21-esek és a bolgár MiG-29-esek, valamint a mindkét államból érkező C-27J Spartanok.
—
Erősítené CV-22 konvertiplánjai védelmét a Légierő Különleges Műveleti Parancsnoksága, avagy AFSOC. A döntést egy tavalyi incidens idézte elő, mely során az egység két gépét is tűz alá vették Dél-Szudánban decemberben, a személyzet két tagjának súlyos sérülését okozva. A billenőrotorosok személyzete nem számított a helyszínen támadásra, ezért is lepte meg őket az a 119 lövedék mely eltalálta a repülőeszközüket.
Az AFSOC vezetősége most a jövőbeli hasonló helyzetekben szeretné csökkenti a fedélzeten tartózkodók sérülékenységét, padlópáncél felszerelésével. Az opcionális felszerelést lemezenként lehet majd elhelyezni a gépeken, döntéshelyzetbe hozva a személyzeteket, hogy repülőeszközük melyik részét szeretnék a leginkább védeni. A teljes padlózat páncélozása is lehetséges, de ebben az esetben 800 fonttal csökken a hasznos terhelhetőség.
A passzív védelem mellett az aktívra is figyelmet fordítanak, és egy előretüzelő fegyverrel látnák el az Osprey-kat. Mint ismert, a típusnak eddig is gyengepontja volt az önvédelmi fegyverzet, hisz csak a hátsó teherrámpára van lehetősége a személyzeteknek egy gépfegyver telepítésére. Az előretüzelő fegyverre a helyzet annyiban változna, hogy a landolási zónába érés előtt már letudnák foglalni az ellenséget egy sortűzzel.
—
Szintén az Ospery képességnöveléséhez tartozik, hogy a Rolls-Royce sikeres repülési tesztet hajtott végre a növelt teljesítményű hajtóművel. A módosított, Block 3-as turbina és a felújított szoftvereknek köszönhetően a V-22-eseket meghajtó AE1107C hajtómű teljesítménye 17%-al javult, ezzel pedig lehetővé válik a típus számára a 35 Celsius fokos környezetben is a 2000 méteren való repülés.
Nigéria Mi-171S és Mi-35 helikoptereket rendelt szeptember 12-én, jelentette be a Rosoboronexport. A szállítandó mennyiségről nem hoztak nyilvánosságra adatokat.
—
Veszteséget is kénytelen volt elkönyvelni a Nigériai Légierő: szeptember 12-én, pénteken rutin bevetésről nem tért vissza az egyik Alpha Jet kiképzőgépük. A repülési terv szerint a Yola-ban található légibázisról helyi idő szerint 10:45-kor felszálló gépnek 12:00-kor kellett volna visszatérnie, de erre nem került sor, és a rádiókapcsolat is megszakadt. Az Alpha Jet roncsait két nappal később megtalálták, de a 2 pilóta továbbra is hiányzik.
—
Ugyan még szolgálatba sem állt, az Amerikai Haditengerészet már az F-35 utódjának keresésébe kezdett. Azért nem kell megijedni, nem fogják néhány év után kivonni a hajók fedélzetéről az első odatelepülő 5. generációs vadászbombázót, csupán arról van szó, hogy a tengerészek fejesei hamarosan nekilátnak egy, az F/A-XX koncepciót betöltetni képes gép kiválasztásába. A Boeing már korábban elébe ment az igényeknek, és elkezdte az F/A-18E/F Super Hornet váltótípusának koncepciójának kidolgozását. Két éve hivatalos megkeresés is érkezett a US Navy részéről információkért, most pedig további információk láttak napvilágot: a 2015-ös évben kezdik a lehetséges opciók megvizsgálását. A többes szám indokolt, hisz az új építésű vadász mellett átgondolják annak a lehetőségét is, hogy a meglévő típusaikat azok átalakított verzióik váltanák. A haditengerészet már korábban is megvizsgálta a Super Hornet egy alacsonyabb radarreflexiót keltő verziójának létrehozását, ezzel karöltve a General Electric pedig gőzerővel dolgozik azon hogy az F414-es hajtóműből még nagyobb teljesítményt sajtoljanak ki. Talán még nagyobb esélye lehet a szerepkörre az F-35 módosításának, mely már alapból „lopakodó”, emellett a nagy hajtóműtér és levegőáteresztési képesség megkönnyítheti egy növelt teljesítményű hajtómű beépítését, eleget téve ezzel az F/A-XX követelményeiben szereplő, a Super Hornetnél nagyobb kinematikai teljesítménynek. A típusnak ezek mellett képesnek kell lennie az elektronikai hadviselésre, vízfelszíni és szárazföldi célpontok támadására, légiharcra, légi támogatásra, felderítésre és természetesen a levegőben utántölthetőnek kell lennie.
Lezuhant az Ugandai Népi Védelmi Légierő egyik L-39 Albatrosa. A gép gyakorlórepülésre szállt fel, majd nem sokkal később esett is vissza a talajra szakszerűtlen módon. A pilóta sikeresen katapultált, majd azonnal kórházba is szállították az ilyenkor szokásos kivizsgálásokra. Az eset okai egyelőre tisztázatlanok, a kivizsgálást megkezdték.
—
Szokatlan látogatónak örülhettek a Szuhoj vállalat komszomolszki üzemének dolgozói: Kiril moszkvai patriárka, az orosz Ortodox Egyház feje tekintette meg a Szu-35S gyártását. A tiszteletes saját maga által megáldott szentképeket osztott a munkások között, majd hangsúlyozta a haza megvédésének fontosságát. Kirill patriárka egyébként különösen jó kapcsolatot ápol Putyin orosz elnökkel.
—
A Perui Haditengerészet megvásárolja a Holland Légierő két, korábban VIP feladatkört betöltő Fokker F50-esét. A gépeket néhány éve parkolták le a Lelystad repülőtéren, fenntartva a működési képességüket és rendszeresen megreptetve őket. A szeptember végi Dél-Amerikába repülésük előtt helyben átfestésükre kerül sor.