|

HTKA Hírhalom 2014. 34. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 34. hét

Helikopter balesetre került sor Guatemalában augusztus 20-án. A szerencsétlenségre az ország északi határa közelében került sor, a Bell 206-os fedélzetén utazó Rudy Ortiz tábornok és további 4 fő életét vesztette. Az eset kivizsgálását megkezdték, melyben szerepet játszhatott a sűrű felhőzet is.

3 példánnyal bővítette RQ-4B Global Hawk rendelését az Amerikai Légierő. A Northrop Grumman 240 millió dolláros szerződésmódosítást kapott az igényelt Block 30M nagy magasságú, hosszú őrjáratozási idejű (HALE) UAV-ok legyártására, mellyel 2017 június 30-ára kell elkészülniük.

A USAF egyik Block 30-as RQ-4B-je | Fotó: Daniel Rosenau, USAF

A USAF egyik Block 30-as RQ-4B-je | Fotó: Daniel Rosenau, USAF ,

Japán újabb lopakodók beszerzését tervezi a 2015-ös költségvetési évben. Eddig 10 példány megrendelésére futotta az elmúlt 3 költségvetési évben, ezt most 6 F-35-össel fejelnék meg 124,9 milliárd jen, azaz 1,2 milliárd dollár értékben. A szigetország összesen 42 5. generációs vadászbombázó beszerzését tervezi a kiöregedő F-4EJ Phantom-ok leváltására, minőséggel ellensúlyozva a hatalmas kínai mennyiségi fölényt.
A harcolók mellett a légierő felderítő képességének javítására is nagyobb összeget szeretnének fordítani a következő pénzügyi évben, 54 milliárd jenért (518 millió dollár) szereznek be 3 RQ-4B Global Hawk pilóta nélküli felderítőt, valamint 58,8 milliárd jent, avagy 565 millió zöldhasút költenek légtérellenőrzők beszerzésére, ennek típusát még nem választották ki, döntésük az Northrop Grumman E-2D és egy Boeing típus között dől majd el.

E-2D Hawkeye

Az Ukrajnában tapasztalható politikai instabilitás rányomja a bélyegét az Antonov repülőgépgyár eladásaira is, jelentések szerint az év második negyedében 16,4 millió ukrán hrivnyás veszteséget könyvelhettek el, mely megközelítőleg 12 265 000 amerikai zöldhasúnak felel meg. A veszteség ellenére is nyereségesen zárták az év első felét, hiszen az első 3 hónapban nagyszámú megrendelést kaptak.

Amerikai partnert keres azon programjához az Israel Aerospace Industries, melynek célja egy, a helikopterek leszállását biztonságosabbá tévő eszköz kifejlesztése. A rendszer egy pásztázó radarból, fejlett processzorokból és egy képernyős kijelzőből áll, feladata pedig hogy minimális látási körülmények között is biztonságossá tegye a leszállást a forgószárnyasok számára. A vállalat forrásaitól kiderült hogy a prototípust már tesztelték is, és röviden hozzátették, hogy működik. A rendszer egyébként csupán 30 kg-ot nyom, ami fontos a kisebb szállítókapacitású helikopterek esetében, képességeiről pedig annyit tudni, hogy földi objektumokon kívül az elektromos vezetékeket is jelzi, 95%-os valószínűséggel. A programhoz a minél gyorsabb fejlesztés végett keresnek egy avionikai rendszerekkel foglalkozó amerikai céget, melynek közreműködésével reményeik szerint 18 hónapon belül megkezdődhet a sorozatgyártás.

Újra hajóra szállt az X-47B prototípusa. A tavaly novemberi tesztekhez hasonlóan most is a CVN-71 USS Theodore Roosevelt fedélzetén hajtják végre a kiírt tengeri próbákat, kibővített feladatkörrel. A cél annak vizsgálata, hogy az UAV hogyan tud együtt dolgozni a pilótafülkével még rendelkező társaival. Az első ilyen kísérletre augusztus 17-én, délelőtt került sor, mikor is a hajó orrában található bal oldali gőzkatapultról először egy F/A-18 Super Hornetet lőttek az égbe, ezt követte az X-47B a jobb oldali indítóhelyről. A pilóta nélküli masina 8 perces repülést követően tért vissza a fedélzetre, majd szárnyai felhajtása után elhagyta a leszállópályát, helyet biztosítva ezzel a “Lódarázsnak”. A sikeres próbákkal bizonyították, hogy az X-47B képes együttműködni a fedélzeten található többi repülőeszközzel, és nem akadályozza azokat feladatuk elvégzése közben.
A tesztről készült videó itt tekinthető meg.

Az indítás előtti pillanatok | Fotó: U.S. Navy

Az indítás előtti pillanatok | Fotó: U.S. Navy ,

Elérték a műveleti képességet az USAF felújított légtérellenőrzői. Az oklahomai Tinker légibázison állomásozó 552. légi irányító ezred az első, mely kézhez kapta a felújított E-3G Sentry gépeket. A Block 40/45-ös szintre hozás a legjelentősebb átalakítás a típus 35 éves élettartama során. Az 552-esek eddig 6 gépet vehettek át, közülük 2-t már ki is próbáltak drogcsempészek elleni akcióban.

Boeing E-3FR Sentry AWACS

Az Amerikai Hadsereg a Northrop Grummant választotta ki az UH-60L helikopterek pilótafülkéjének felújítására. Az eddig használt analóg műszereket képernyős kijelzők váltják fel, hasonlók, melyeket a modernebb UH-60M verzióban is alkalmaznak, ezzel létrehozva egy közös kiképzési környezetet. Az új rendszerhez tartozik egy processzor, melyet könnyen integrálhatnak a fedélzeti számítógéphez, így egyszerűsítve a munkát.

Először vettek részt külföldi hadgyakorlaton a Thai Gripenek. Az alkalmat az Ausztráliában 2004-től minden évben megrendezésre kerülő Pitch Black esemény szolgáltatja, melyre már több ízben is elküldték az F-16A/B gépeiket, ám a svéd “vasmadaraknak” ez az első ilyen szereplésük: ugyan részt vettek a malajziai LIMA védelmi kiállításon a Bruneiben megrendezett BRIDEX repülőshow-n, de harci játékok végett még nem utaztak külföldre. A 4 együléses JAS-39C és két kétüléses JAS-39D tanker támogatás nélkül, Szingapúrban egy éjszakára megpihenve, valamint az indonéziai Baliban üzemanyagot vételezve tette meg az utat Surat Thani és Darwin között.

Ugyan a gépek képesek csapásmérésre is, a gyakorlaton csak a légiharc képességeiket csillogtatták meg, AIM-120 AMRAAM és AIM-9X Sidewinder rakéták indítását szimulálva. Mivel légi utántöltésre nem volt alkalmuk, így a gépek a 2,5 órás feladatokra 3 póttartállyal szálltak fel, egy alkalmat leszámítva, az első bevetésüket ugyanis műszaki probléma miatt törölni kellett. A Griffekkel 15 pilóta érkezett a kontinensre, közülük csupán 5-en tapasztalhatták meg korábban a Pitch Black hangulatát, 10-en először vettek részt az darwini hadi játékokon.

Utóbbi volumenében világszinten is a nagyobbak közé tartozik, hisz a thai kontingensen kívül részt vettek szingapúriak 8 F-16C/D és 6 F-15SG vadászbombázóval, egy KC-135R tankerrel és egy Gulfstream/Israel Aerospace Industries G550 AEW&C légtérellenőrzővel, az Egyesült Arab Emirátusokat 6 Mirage 2000-9 és egy A330 MRTT képviselte, az Amerikai Légi Nemzeti Gárda 10 F-16C Block 30-ast küldött, az USAF egy Guam-on állomásozó B-52H nehézbombázóval vett részt, továbbá a franciák egy CN235 könnyű szállítógépet küldtek. A legnagyobb létszámban a hazai légierő jelent meg, ők 26 F/A-18A/B Hornettel, 8 F/A-18F Super Hornettel, két KC-30 utántöltő géppel, egy Boeing E-7 Wedgetail légtérellenőrzővel, valamint egy C-130J és egy Beechcraft King Air 350 szállítógéppel képviselték magukat.

Úton a kenguruk földjére | Fotó: Andrew McLaughlin

Úton a kenguruk földjére | Fotó: Andrew McLaughlin ,

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.