Ismert, hogy Törökország hazai fejlesztésű, csökkentett észlelhetőségű vadászgépet szeretne a jövőben kiöregedő F-16 gépei utódjának, melyekkel az F-35A gépeiket egészítenék ki. A friss hírek szerint a TFX program végeredménye a tervekkel szemben lehet nem fog repülni Törökország létrejöttének 100 éves évfordulóján, azaz 2023-ban – sőt még az is lehet, hogy egyáltalán nem fog repülni.
A török védelmi szektort felügyelő államtitkár, az elődjét idén áprilisban váltó, repülésügyi vonalon mérnöki végzettséggel rendelkező Dr. İsmail Demir, a Turkish Technic korábbi ügyvezető igazgatója kevésbé van fellelkesülve a hazai fejlesztésű vadászbombázó gondolatától. Ennek megfelelően a program felülvizsgálatát rendelte el, melynek eredményének az jött ki, hogy egy 100 százalékban török fejlesztésű gép elképzelhető, hogy meghaladja a török védelmi szektor képességeit, az ország lehetőségekhez mérten túl ambiciózus vállalkozás.
Egy, az ügyben nyilatkozó iparági forrás szerint, ha (az augusztus 10-i török elnökválasztáson negyedszerre is megválasztott) Recep Tayyip Erdoğant meggyőzik arról, hogy a program a jelenlegi formájában nem megvalósítható, akkor elképzelhető annak átstrukturálása, külföldi partner, vagy partnerek bevonása.
Ami nem mellesleg jelenleg is van, hiszen a TAI mellé 2013-ban bevonták a vadászgép tervezésben „némiképp” nagyobb tapasztalatokkal rendelkező svéd Saab AB-t, akikkel a törökök közösen hajtanák végre a gép fejlesztését.
Mint arról korábban beszámoltunk a TFX program jelenleg ott tart, hogy a TAI prezentált 3 koncepciót, illetve jelenleg zajlik a lehetséges hajtómű beszállítójának kiválasztása. Utóbbi kapcsán a török a Hürriyet napilap értesülései szerint a General Electric, a Pratt&Whitney, illetve a Rolls-Royce cégeket keresték meg az idei év korábbi szakaszában és még az is elképzelhető, hogy már az idei év végéig eldől a hajtómű kérdése.