|

Svéd légtérbe menekült egy amerikai RC-135 Rivet Joint az oroszok elől

Az amerikai védelmi minisztérium a hétvégén megerősítette, hogy július 18-án egy RC-135 Rivet Joint típusú felderítő gépük (engedély nélkül) belépett a svéd légtérbe, ami miatt aktív lépéseket tesznek az ügyben a svéd hatóságokkal való kommunikáció javítása érdekében, annak érdekében, hogy ilyesmi a jövőben ne forduljon ismét elő.

Első brit RC-135 Rivet Joint | Fotó: aviationweek.com

Első brit RC-135 Rivet Joint | Fotó: aviationweek.com ,

Az ukrajnai helyzet apropóján az idei tavasztól az angliai RAF Mildenhall légibázisról érkező RC-135 Rivet Joint típusú rádióelektronikai felderítőgép gyakori vendég Kalinyingrád környékén, a svéd DN.se által lehozott híranyagot generáló eseményben így nem is maga a gép jelenléte, hanem a légtérsértés, illetve az a mögött vélhetően meghúzódó ok az érdekes.

RC-135 Rivet Joint típusú rádióelektronikai felderítő repülőgép. | Fotó: Joshua Garcia, U.S. Air Force

RC-135 Rivet Joint típusú rádióelektronikai felderítő repülőgép. | Fotó: Joshua Garcia, U.S. Air Force ,

Az értesülések alapján a többé-kevésbé szokásos célterületén „porszívózó” gépre az oroszok legalább 1 alkalommal küldtek fel géppárt, de arról is lehet olvasni, hogy 2 alkalommal került erre sor. A nemzetközi légtérben repülő amerikai gép személyzete azonban állítólag elsősorban amiatt fogta menekülőre, mert az orosz légvédelem rájuk kapcsolta a célkövető radart. (Kalinyingrádban 2012 februárja óta van telepítve az aktuálisan legmodernebb orosz légvédelmi rendszer, az Sz-400-as.) Mindez önmagában sem kellemes, ám tekintettel arra, hogy mindez egy nappal a Malaysia Airlines 17-es járatának katasztrófája után történt különösen okot adhatott az aggodalomra.

Az Sz-400 rakétarendszer

Az Sz-400-as rakétarendszer telepítését 2007 nyarán kezdték meg. A Moszvától mintegy 60 kilométernyire keletre fekvő Elektrosztal körzetében felállított első rakétaezredet 2009 tavaszán követte a második. Most további kettő lesz felállítva – ez elvileg kétszer 8 db indítóállást (szállító-indító jármű) és így 32 rakétaindító csövet jelent. Forrás ,

Az értesülések szerint a térségből való gyors eltávolodás mellett döntő legénység engedélyt kért a svéd légiforgalmi irányítástól a svéd légtérbe történő belépéshez – majd miután ezt nem kapta meg a gép pilótája ennek ignorálása mellett döntött és Kalinyingrád közeléből Svédország felé haladva először Gotland szigete felett, majd egy forduló után a partvonal mentén már dél-délnyugati irányba repülve Öland szigeténél lépett be a svéd légtérbe.