|

Több száz Y-20-ast rendszeresíthet Kína

Több száz Xian Y-20 típusú teherszállító repülőgépet rendszeresítését javasolja a kínai Nemzeti Védelmi Egyetem legújabb tanulmánya.

A kínai Nemzeti Védelmi Egyetem (NDU) legfrissebb, július 25-én kiadott repülőgép-ipari tanulmánya egyaránt foglalkozik a kínai civil és katonai légiforgalmi fejlesztésekkel, leginkább a légijárműveket körüljárva. A hat részre osztott publikációban kiemelt szerepet kap a Kínai Néphadsereg és annak légiszállítási kapacitása, mely sürgős fejlesztésre szorul: a javaslat szerint Kínának mielőbb be kell szereznie 400 darab Y-20 típusú teherszállító repülőgépet, mivel jelentősen el vannak maradva a vetélytársak mögött. (India 200, Oroszország 800 és az Egyesült Államok 700 darab közepes és nehéz teherszállító repülőgéppel rendelkezik.)

A szervezésre is kitérnek. Meglátásuk szerint a 400 szállítógépek 10 hadosztályra kéne elosztani, minden hadosztály két darab 20 gépes ezredből állna.

Y-20 | Fotó: Xinhua

Y-20 | Fotó: Xinhua ,

Az Y-20-as egy négy hajtóműves, felsőszárnyas, T-vezérsíkos konstrukció, melynek méret- és teljesítményadatai a kalkulációk szerint az Il-76-os és a C-17-es közé esnek majd. A 65 tonnás hasznos terhelésű gép első prototípusa 2013 januárjában hajtotta végre szűzfelszállását. Az típus fejlesztéséért az AVIC (Aviation Industry Corporation of China) alá tartozó Xian Aircraft Industry felelős, rakterében pedig a tervek szerint elfér akár egy Type 99 harckocsi is.

AVIC vezérének nyilatkozata szerint már 2005-ben megkezdődött a gépen munka, az állam kiemelt projektként kezeli a korábban CMT (Chinese Military Transporter) jelzéssel emlegetett fejlesztést. Elmondása szerint a gép az Il-76-oson alapul, azonban annál nagyobb méretű és teherbírású, de számos megoldást ellestek az amerikai C-17-estől is. A négyhajtóműves gép meghajtásáról jelenleg a D-30 típusú erőforrás gondoskodik, de később lecserélik majd a “hazai fejlesztésű” WS-18-asra, vagy egy fejlettebb, nagyobb kétáramúsági mutatóval rendelkező hajtóműre, melyet az FWS-10-ből fejlesztettek ki.

Y-20 | Fotó: Xinhua

Y-20 | Fotó: Xinhua ,

Annyit még érdemes tudni a Xi’an Aircraft Industry Groupról, hogy évek óta a Boeing és az Airbus cégek beszállítója, a két óriás folyamatos minőségellenőrzéssel tartja fent a termékek megfelelő színvonalát, ez az alap mindenképpen előny a korábbi fejlesztésekhez képest. A sárkányszerkezethez felhasználni kívánt kompozittechnológia és a hajtóművek fejlesztésével külön kutatóüzemeket bízott meg a kínai állam, mely komoly elvárásokat támaszt az új típussal szemben. Ez mindenképpen bizakodásra adhat okot, hogy végre nem csak másolt, másodrendű anyagokból összetákolt, hanem valamelyest minőségi termék kerül ki a kínai szakemberek kezei közül.