|

Elektronikai hadviselési rendszert tesztelt az MQ-1C UAV-n a US Army

Az Amerikai Egyesült Államok Hadserege befejezte a NERO (Networked Electronic Warfare Remotely Operated) elektronikai hadviselési (EW) rendszer integrációs tesztjeit a General Atomics MQ-1C Gray Eagle pilóta nélküli repülőgép fedélzetén. A június 2. és 19. között, a Utah állambéli Dugway Proving Ground területén lebonyolított próbák során a NERO-val felszerelt UAV 32 órát repült, ebből 20 órán át volt bekapcsolva az EW-rendszer.

A US Army vezetése már évek óta tervezi egy pilóta nélküli repülőgépek fedélzetéről is alkalmazható EW-rendszer szolgálatba állítását. Ennek érdekében közel két évvel ezelőtt megkezdődött az ember vezette, Afganisztán és Irak felett sikerrel alkalmazott, Beechcraft C-12 repülőgépek platformjára integrált CEASAR (Communications Electronic Attack Surveillance and Reconnaissance) elektronikai hadviselési rendszer átalakítása. Ebből került kifejlesztésre a NERO, mely célzottan UAV-k számára optimalizált mind méretét, mind teljesítményét illetően. A projekt koordinálását a JIEDDO (Joint Improvised Explosive Device Defeat Organization) végezte, a fő vállalkozók pedig a General Atomics, a Raytheon és az indianai Naval Surface Warfare Center voltak.

MQ-1C Gray Eagle NERO-rendszerrel felszerelve | Fotó: US Army

MQ-1C Gray Eagle NERO-rendszerrel felszerelve | Fotó: US Army ,

Clay Ogden, a US Army elektronikai hadviselési szakértője szerint a NERO működése abszolút nem befolyásolja a hordozó MQ-1C-t, arról teljesen biztonságosan működtethető. Véleménye szerint az UAV-fedélzeti EW-rendszerek alkalmazása hosszú távon akár teljesen kiválthatja a szárazföldi erők állományában az ember vezette repülőgépeket, mivel teljesítményük alkalmassá teszi őket erre, ráadásul üzemeltetésük töredéke előbbiekének.