|

Rövid hírek Farnborough-ból (2014. 07. 16.)

A héten zajlik a világ egyik legnívósabb repülőgép-ipari kiállítása és vására, a Farnborough International Airshow. Ennek kapcsán, az ilyenkor megszokott módon, sok újdonságra derül fény, szerződések és szándéknyilatkozatok íratnak alá, valamint típusok debütálnak a nemzetközi porondon. Ezen hírek közül csemegézünk a következőkben.

A Mexikói Haditengerészet átvette első Beechcraft King Air 350ER típusú repülőgépét – jelentette be a Textron cégcsoport részét képező gyártó Farnboroughban. A közép-amerikai ország által megrendelt további három, ugyanilyen repülőgépet 2015 második negyedévéig leszállítják, teljessé téve a flottát. A Beechcraft sajtóközleménye szerint a négy, haditengerészeti feladatokra specializált King Air 350ER a Veracruz tengerészeti légi támaszponton állomásozik majd, ahol a céges logisztikai bázis és karbantartó központ is létesül, segítendő a helyi műszakiak munkáját.

King Air 350ER mexikói színekben | Grafika: Textron / Beechcraft

King Air 350ER mexikói színekben | Grafika: Textron / Beechcraft ,

Az európai repülőgép-gyártás szempontjából talán sorsdöntőnek is nevezhető eseményre került sor tegnap (július 15.), ugyanis Franciaország és Nagy-Britannia aláírta azt a szerződést, mely elindítja a jövőbeni, Future Combat Air System (FCAS) névre hallgató projektet. Ennek célja nem más, mint egy pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV – Unmanned Combat Aerial Vehicle) létrehozása. A Future Combat Air System Demonstration Programme – nevéből következően ez egyelőre csak a technológiai demonstráció fázisa – már az idén január 31-én tartott csúcstalálkozón is szóba került, amikor is a felek aláírták a szándéknyilatkozatot a további együttműködésről.

Taranis a levegőben | Fotó: BAE Systems

Taranis a levegőben | Fotó: BAE Systems ,

Hozzá kell tenni, hogy a két fél már 2010-óta együttműködik UCAV-téren, lévén mindkét országnak van (több-kevésbé) saját projektje. A nEUROn és a Taranis sok tekintetben hasonlítanak, például hajtóművük teljesen azonos. A közös munka teljesen logikus tehát, már csak anyagi megfontolásból is. A kérdés innentől kezdve már csak az, hogy a FCAS (illetve még csak a FCAS-DP) ugyanarra a sorsra jut-e, mint annak idején a Dassault Rafale-t és Eurofighter Typhoon-t eredményező „Future European Fighter Aircraft” kezdeményezés. (Reményeink szerint nem. – a szerk.)