|

Az LMM rakéta új verzióját mutatta be a Thales

A Thales francia hadiipari vállalat a farnborough-i Légi Szalon keretében mutatta be egyik, viszonylag új fejlesztésű, levegő-föld rakétájának új változatát. Az LMM (Lightweight Multirole Missile – Könnyű Többcélú Rakéta) neve ismerősen csenghet a témában tájékozottabbak számára: a nevéhez méltán kis méretű és tömegű fegyverre 2011-ben 1000 darabos elő-széria megrendelést adott le a brit védelmi tárca. Az AgustaWestland Lynx Wildcat helikopterek arzenáljába szánt LMM gyártása és rendszeresítésének előkészítése tehát már folyik, közben azonban a Thales sem ült a babérjain, és elkészített egy új verziót, melyet kifejezetten UAV-k számára terveztek.

A cég beszámolója szerint a munkát mintegy 18 hónappal ezelőtt kezdték meg, fő partnerük pedig a Textron Systems volt. A fejlesztést azon észrevétel hívta életre, miszerint a pilóta nélküli repülőgépek fedélzetére integrálható, kifejezetten ezen eszközöknek dedikált, precíziós csapásmérésre alkalmas levegő-föld rakétákra számottevő igény jelentkezik a világpiacon. Sőt, a jövőben, az UAV-k további terjedésével ez még inkább igaz lesz, így nekiláttak az LMM alapjain egy olyan fegyver létrehozásának, mely jobban megfelel az UAV-k számára.

FF-LMM | Grafika: Thales UK

FF-LMM | Grafika: Thales UK ,

Elődjéhez képest az új, FF-LMM néven emlegetett rakéta mintegy 60 cm-rel rövidebb lett azonos átmérő mellett, robbanófejének tömege pedig 2,4 kg-ra csökkent. Hossza így 70, átmérője pedig 7,6 cm. A potenciális célokat – melyek lehetnek könnyen páncélozott járművek is – inerciális navigációs rendszer és/vagy GPS segítségével, illetve változattól függően fél-aktív lézeres irányítással éri el.

Ricky Adair, a Thales nagy-britanniai részlegének marketingfőnöke szerint elsődleges céljaik között szerepel, hogy az FF-LMM minél több UAV-platformra integrálható legyen, és csak az adott típus terhelhetősége szabjon határt alkalmazhatóságának. Arról, hogy ez pontosan miként kívánják elérni, nem árult el többet, annyi azonban bizonyos, hogy ha valóban beválik elképzelésük, azzal jelentős megrendelés-állományra számíthatnak a világ UAV-üzemeltetőinek köréből.

A most bemutatott, vezérlőrendszereit egyelőre még nélkülöző FF-LMM tesztelése hamarosan megkezdődik, melyet követően egy esetleges megrendelés esetén akár 12 hónap múlva elkezdheti gyártását a Thales.