Repüljön nyaralni RAF tankerral

Ugyan az utóbbi években nincs könnyű anyagi helyzetben az angol haderő, de azért ott mégsem tartanak, hogy másodállásban a polgári piacon dolgoztassák a RAF tankereket… A cím ettől még megállja a helyét, lévén az angolok légi utántöltő képességét biztostó AirTanker Services konzorcium rendelkezik ilyen jogosultsággal.

Mint ismert lehet az FSTA program keretében győzedelmeskedő, az Airbus Group, Babcock, Cobham, Rolls-Royce és a Thales alkotta angol AirTanker konzorcium az AirTanker Services vállalaton keresztül, lízing formájában biztosítja a Royal Air Force részére a légi utántöltés képességét, mely feladat ellátására 2016 végére 9 + 5 A330 MRTT gép áll majd rendelkezésére. A két csoportba sorolás alapja az, hogy míg 9 gép az ún. „core”, a RAF saját használatú gépparkjának része, addig a maradék 5 A330-ast csak fokozott igény esetén köteles a konzorcium az eredeti tanker / szállító szerepkörben az angol állam részére üzemeltetni. Egyéb időszakokban az AirTanker jogosult arra, hogy ezen 5 gépet polgári ügyfél részére – demilitarizált formában – lízingelje, vagy az angol kormány jóváhagyásával akár szövetséges haderő részére üzemeltesse.

A RAF egyik Voyager típusú gépe | Fotó: AirTanker Services

A RAF egyik Voyager típusú gépe | Fotó: AirTanker Services ,

Erre eddig egyébként még nem volt precedens – nemes egyszerűséggel azért, mert a Voyager 2012-es hadrendbe állítása óta eddig a RAF 9 gépes „saját” gépparkjának felállítása zajlott. Idén májusban azonban megérkezett a kilencedik gép is, a továbbiakban már azon gépeket szálltja majd az Airbus, melyekkel az AirTanker szabadabban gazdálkodhat.

A szóban forgó konzorcium nem is tétlenkedett, a friss hírek arról szólnak, hogy 1 évnyi egyeztetés után nemrégiben megállapodás született a turizmusban érdekelt és egyben szintén angol Thomas Cook csoporttal. Ennek értelmében 2015 májusától a Thomas Cook charter légitársaságának, a Thomas Cook Airlines részére 1 db A330 MRTT gépet lízingel az AirTanker Services-től, hogy azzal észak- és közép-amerikai desztinációkra repüljön Angliából. Persze ezen gépre jobban illik majd annak eredeti, A330-200-as megjelölése, lévén a katonai feladatköréhez tartozó berendezések eltávolításra kerülnek a lízingelés időtartamára. Ami egyébként a mostani megállapodás szerint 3 évre nyúlik majd – már ha nem alakul úgy, hogy a RAF-nak szüksége lenne mind a 14 gépre, mert ez esetben rövid – 90 napos – határidővel vissza kell kerüljön eredeti feladatkörébe. Így a kedves utas tankerral repül, meg nem is… :)

A Thomas Cook által közzétett információk szerint a cirka 12 hónappal ezelőtt felajánlott gép ún. „damp lease” keretében kerülne a légitársasághoz. Ez a repülőgépek lízingje kapcsán használt kifejezés nagyjából azt jelenti, hogy a géphez az AirTanker nem biztosít teljes személyzetet – konkrétabban az lesz a felállás, hogy az AirTanker saját polgári pilótái mellé a Thomas Cook 6 kapitányt és 4 első tisztet delegál, illetve ők biztosítják a légi utaskísérőket is. A gép napi karbantartását a Thomas Cook, nagyobb volumenű karbantartását az AirTanker végzi majd.

A lízingelt gép a Thomas Cook Airlines új színeiben repül majd Glasgow, Manchester és Stansted repterekről Las Vegas, Cancun, illetve Orlando desztinációkra. | Grafika: AirTanker

A lízingelt gép a Thomas Cook Airlines új színeiben repül majd Glasgow, Manchester és Stansted repterekről Las Vegas, Cancun, illetve Orlando desztinációkra. | Grafika: AirTanker ,

új színeiben repül majd Glasgow, Manchester és Stansted repterekről Las Vegas, Cancun, illetve Orlando desztinációkra. | Grafika: AirTanker">

A szóban forgó gép az elkészülte után a társaihoz hasonlóan az Airbus spanyolországi üzemében átesik a tankerré alakításon, majd 2015 februárjában megérkezik az angliai RAF Brize Norton légibázisra, ahol az AirTanker végrehajtja azon módosításokat, melyeket a civil üzemeltetőnek történő lízingelés megkíván. A katonai berendezések eltávolításán felül átszékezésre kerül a kabin is, lévén a Thomas Cook sűrűbb székezéssel operál, mint amit a Voyager utasszállító üzemmódban kínál: 291 helyett 323 fősre economy kabinra lesz beszékezve.

Forrás: Thomas Cook Airlines

Forrás: Thomas Cook Airlines ,

Az AirTanker egyébként maga is foglalkozik charterrel – például a Falkland-szigetek felé biztosítanak közvetlen összeköttetést az angol állam részére, de a Ciprus felé közlekedő A330-asa hazánk légterében is meg-megfordul.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Mit keresnek tankerek a fejünk felett?

Mit keresnek tankerek a fejünk felett?

HTKA Hírhalom 2019. 40. hét

HTKA Hírhalom 2019. 40. hét

HTKA Hírhalom 2018. 50. hét

HTKA Hírhalom 2018. 50. hét

HTKA Hírhalom 2018. 45. hét

HTKA Hírhalom 2018. 45. hét