|

Repüljön nyaralni RAF tankerral

Ugyan az utóbbi években nincs könnyű anyagi helyzetben az angol haderő, de azért ott mégsem tartanak, hogy másodállásban a polgári piacon dolgoztassák a RAF tankereket… A cím ettől még megállja a helyét, lévén az angolok légi utántöltő képességét biztostó AirTanker Services konzorcium rendelkezik ilyen jogosultsággal.

Mint ismert lehet az FSTA program keretében győzedelmeskedő, az Airbus Group, Babcock, Cobham, Rolls-Royce és a Thales alkotta angol AirTanker konzorcium az AirTanker Services vállalaton keresztül, lízing formájában biztosítja a Royal Air Force részére a légi utántöltés képességét, mely feladat ellátására 2016 végére 9 + 5 A330 MRTT gép áll majd rendelkezésére. A két csoportba sorolás alapja az, hogy míg 9 gép az ún. „core”, a RAF saját használatú gépparkjának része, addig a maradék 5 A330-ast csak fokozott igény esetén köteles a konzorcium az eredeti tanker / szállító szerepkörben az angol állam részére üzemeltetni. Egyéb időszakokban az AirTanker jogosult arra, hogy ezen 5 gépet polgári ügyfél részére – demilitarizált formában – lízingelje, vagy az angol kormány jóváhagyásával akár szövetséges haderő részére üzemeltesse.

A RAF egyik Voyager típusú gépe | Fotó: AirTanker Services

A RAF egyik Voyager típusú gépe | Fotó: AirTanker Services ,

Erre eddig egyébként még nem volt precedens – nemes egyszerűséggel azért, mert a Voyager 2012-es hadrendbe állítása óta eddig a RAF 9 gépes „saját” gépparkjának felállítása zajlott. Idén májusban azonban megérkezett a kilencedik gép is, a továbbiakban már azon gépeket szálltja majd az Airbus, melyekkel az AirTanker szabadabban gazdálkodhat.

A szóban forgó konzorcium nem is tétlenkedett, a friss hírek arról szólnak, hogy 1 évnyi egyeztetés után nemrégiben megállapodás született a turizmusban érdekelt és egyben szintén angol Thomas Cook csoporttal. Ennek értelmében 2015 májusától a Thomas Cook charter légitársaságának, a Thomas Cook Airlines részére 1 db A330 MRTT gépet lízingel az AirTanker Services-től, hogy azzal észak- és közép-amerikai desztinációkra repüljön Angliából. Persze ezen gépre jobban illik majd annak eredeti, A330-200-as megjelölése, lévén a katonai feladatköréhez tartozó berendezések eltávolításra kerülnek a lízingelés időtartamára. Ami egyébként a mostani megállapodás szerint 3 évre nyúlik majd – már ha nem alakul úgy, hogy a RAF-nak szüksége lenne mind a 14 gépre, mert ez esetben rövid – 90 napos – határidővel vissza kell kerüljön eredeti feladatkörébe. Így a kedves utas tankerral repül, meg nem is… :)

A Thomas Cook által közzétett információk szerint a cirka 12 hónappal ezelőtt felajánlott gép ún. „damp lease” keretében kerülne a légitársasághoz. Ez a repülőgépek lízingje kapcsán használt kifejezés nagyjából azt jelenti, hogy a géphez az AirTanker nem biztosít teljes személyzetet – konkrétabban az lesz a felállás, hogy az AirTanker saját polgári pilótái mellé a Thomas Cook 6 kapitányt és 4 első tisztet delegál, illetve ők biztosítják a légi utaskísérőket is. A gép napi karbantartását a Thomas Cook, nagyobb volumenű karbantartását az AirTanker végzi majd.

A lízingelt gép a Thomas Cook Airlines új színeiben repül majd Glasgow, Manchester és Stansted repterekről Las Vegas, Cancun, illetve Orlando desztinációkra. | Grafika: AirTanker

A lízingelt gép a Thomas Cook Airlines új színeiben repül majd Glasgow, Manchester és Stansted repterekről Las Vegas, Cancun, illetve Orlando desztinációkra. | Grafika: AirTanker ,

új színeiben repül majd Glasgow, Manchester és Stansted repterekről Las Vegas, Cancun, illetve Orlando desztinációkra. | Grafika: AirTanker">

A szóban forgó gép az elkészülte után a társaihoz hasonlóan az Airbus spanyolországi üzemében átesik a tankerré alakításon, majd 2015 februárjában megérkezik az angliai RAF Brize Norton légibázisra, ahol az AirTanker végrehajtja azon módosításokat, melyeket a civil üzemeltetőnek történő lízingelés megkíván. A katonai berendezések eltávolításán felül átszékezésre kerül a kabin is, lévén a Thomas Cook sűrűbb székezéssel operál, mint amit a Voyager utasszállító üzemmódban kínál: 291 helyett 323 fősre economy kabinra lesz beszékezve.

Forrás: Thomas Cook Airlines

Forrás: Thomas Cook Airlines ,

Az AirTanker egyébként maga is foglalkozik charterrel – például a Falkland-szigetek felé biztosítanak közvetlen összeköttetést az angol állam részére, de a Ciprus felé közlekedő A330-asa hazánk légterében is meg-megfordul.