Vlagyimir Putyin orosz elnök a 140 millió dollárt kóstáló megrendelésről egy, múlt hét csütörtökön közvetített televíziós műsor alkalmával beszélt.
„A Védelmi Minisztérium a Krím félszigeten található hajógyárak közül ítélte oda egynek a közel 5 milliárd rubel értékű szerződést” – nyilatkozta Putyin a Q&A (Question&Answer) rendezvény alkalmával. A megrendelés tárgya egyébiránt nem került napvilágra.
A bejelentés egybevág Moszkva azon törekvésével, hogy a Krím gazdasághoz mindkét félnek hasznos formában nyújtson segítséget. Ennek egyik eleme az Anton Siluanov pénzügyminiszter által említett befektetés, melyhez az alapot az orosz költségvetés tartaléka biztosítja a forrást és 2014-ben mintegy 243 milliárd rubelről (6.82 milliárd dollár) szól.
A megtérülést illetően – szintén márciusban – Dimitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes arra utalt, hogy a Fekete-tenger partján elterülő tengerészeti létesítményeket kereskedelmi célokra kívánják hasznosítani, méghozzá a partvidék teljes hosszában.
„A Krím területén jelenleg számos nagy hajójavító és hajóépítő üzem található, melyek Feodoszija, Kercs és Szevasztopol városaiban „tömörülnek”. A szovjet időkből megörökölt komplexumok állapotát felmértük és döntés született arról, hogy még ebben az évben megindulhatna a termelés pár hajó és tengerészeti berendezés képében” – közölte le Rogozin szavait az Eugene Gerden.
Az állami megrendelések teljesítésén felül – az üzemek modernizálása mellett – nagymértékben alapoznak a kereskedelmi piac meghódítására, s ebben fontos szerepet kap Moszkva sarkvidéki törekvéseinek kielégítése is. Első körben a hírek tartályhajókról (olaj és földgáz szállítása egyaránt) és egyéb szállítóhajókról szólnak.
A hajógyártás mellett nagy hangsúlyt fektetnek a különböző hajófedélzeti berendezések helyi gyártására is, így a dízel erőforrások és hajócsavarok mellett a tervek között szerepel öntvénykészítő és galvanizáló részleg létrehozása is.
A félsziget klímájának köszönhetően kitűnően alkalmas a hajógyártási képesség fejlesztésére, s noha egyelőre homályos utalások vannak csak rá, mihez is kívánnak kezdeni a rendelkezésre álló kapacitással, a kezdetek egész biztatónak tűnnek a 2 milliós lakosú „nemzet” számára.
Dimitrij Belik, Szevasztopol polgármestere arról beszélt, hogy a kisajátítás helyett a hajógyárakat visszavásárolják jelenlegi tulajdonosaiktól és egy munkahely sem fog megszűnni (ami valahol érthető is). A városban működő – és egyben helyileg a legnagyobb – Sevmorzavod működésének csúcspontján mintegy 15000 embernek adott munkát.
Hogy Moszkva milyen jól is osztja a lapokat, azt mi sem szemlélteti jobban, minthogy Ukrajna és Oroszország között létezett egy megállapodás a 2014-2015-ös évekre, melynek keretében a „nagy testvér” az ukrán hajóépítés fejlesztését vállalta 4 milliárd dollár értékben. Habár a hír szerint aktuálisan nagyobb összeggel kívánják célkitűzéseiket teljesíteni, immáron nem kell attól tartaniuk, hogy mit kapnak majd (vagy mit nem) a befektetett összegért.