|

Jön a Kalina-osztály

Egy új, hagyományos meghajtással rendelkező tengeralattjáró-osztály építését jelentette be az Orosz Haditengerészet vezetése múlt héten.

A Viktor Csirkov admirális által tartott sajtótájékoztatón elhangzottak szerint az 5. generációsnak mondott új osztály fejlesztése Projekt Kalina néven fut és a nemzetközi trendeknek megfelelően AIP-rendszerrel lesz felszerelve. „Az iparunk ígéretet tett az AIP-rendszer 2017-re történő kifejlesztésére és az első azzal szerelt hajó 2018-as megépítésére” – nyilatkozta Csirkov.

Az admirális még hozzátette, hogy az új levegőfüggetlen meghajtórendszer tesztjei kezdetben az egyetlen Lada-osztályú tengeralattjárón, a Szentpéterváron történhetnek, amely egység egyébként jelenleg tengeri tesztjeit tölti a Barents-tengeren.

A B-585 Szentpétervár 2010-ben | Forrás: Wikipédia

A B-585 Szentpétervár 2010-ben | Forrás: Wikipédia ,

Levegőfüggetlen meghajtás (AIP)

AIP, azaz Air-Independent Propulsion a modern – és egyébként már több ország által reszelgetett -, nem nukleáris meghajtású tengeralattjárók „szinte hangtalan” meghajtási rendszere, (ha még emlékszünk a Vadászat a Vörös Októberre c. klasszikusra). Alapvetően két kategória létezik, az egyiknél üzemanyagcellák termelik a haladáshoz szükséges energiát (és amelyre egyébként az oroszok választása is esett, lévén a Lada-osztály ilyen megoldáson alapuló rendszerrel lesz felszerelve 2016-ra, ha végre sikerül véglegesre faragni a B-90 Szarov segítségével), a másik esetben pedig ún. zárt rendszerű belső égésű motorok. A levegőfüggetlen meghajtórendszer nagy előnye egyébként nem a csendességében rejlik, hiszen csak az akkumulátorokkal még a régi tengeralattjárók is képesek voltak szinte teljes csendben tevékenykedni egy ideig, hanem az a nagy dobás, hogy ezt az időt meg is négyszerezhetik, akár 20-30 napra, amely azt jelenti, hogy pl. egy vadásztengeralattjárónak teljes járőrözési ideje alatt csak a kikötőben kell a vízfelszínen lennie.