|

A francia külügy esete az orosz Mistral beszerzéssel

A héten némi verbális adok-kapok zajlott Párizs és Moszkva között annak a 2011 nyarán megköttetett orosz-francia szerződésnek a kapcsán, melynek értelmében az Orosz Haditengerészet (legalább) 2 Mistral-osztályú helikopterhordozóval lesz gazdagabb. Történt persze mindez a krími fejlemények miatti EU-s szankciók mellékvizén.

Az egész hétfőn kezdődött, mikor is Laurent Fabius francia külügyminiszter egy TV műsorban adott interjú részeként, a krími referendum illegitim voltának ecsetelése közben kitért arra, hogy ha Putyinék tovább szítják a helyzetet, akkor Párizs fontolóra veheti, hogy felbontja a szerződést még annak tükrében is, hogy ez negatív hatással lenne a francia iparra nézve.

A védelmi szektorért felelős orosz miniszterelnök-helyettes, Dmitrij Rogozin kedden erre a twitteren úgy reagált, hogy Franciaország kezdi megingatni a kényes védelmi szektor területén szerzett megbízható partner képét és nem ártana figyelembe vennie, hogy míg a krími fejlemények a közeljövőben lecsendesednek, addig országaiknak a jövőben is együtt kell működnie.

A francia külügy egyébként kedden már a hétfői nyilatkozat finomította, a külügyminiszter már azt közölte, hogy előző napi figyelmeztetésében igazából csak a szerződés esetleges felfüggesztésére gondoltak és arra is csak abban az esetben, ha a többi EU tag mindegyike hasonló kaliberű lépések meghozatala mellett döntene. Mint megemlítette a Mistral szerződés kérdése csak egy harmadik körös, ipari jellegű szankciók bevezetése esetén kerülne terítékre, ahol még nem tartanak.

Hogy a történet orosz szemmel még szebb legyen szerdán a francia védelmi miniszter, Jean-Yves Le Drian is elhessegette a szerződés reális megbolygatásának lehetőségét – mint mondta meglátják hogyan alakul a helyzet, de ez mindenképpen egy extrém lépés lenne. Hovatovább kihangsúlyozta, hogy ráadásul civil hajótesteket adnak át az oroszoknak – melyek kapcsán persze meg van a lehetőség azok felfegyverzésére, de a szerződés értelmezése alapján ők civil hajókat adtak el.

Ezzel azonban még nem zárult le a történet, hiszen Rogozin szerdán is nyilatkozott az ügyben. Azt töredelmesen megvalljuk, hogy a szerdai szópárbaj sorrendjét nem ismerjük, így nem mondhatjuk biztosra, hogy a franciák reagáltak az oroszok szerdai újabb figyelmeztetésére, vagy Rogozin „nyomult izomból” rá a francia védelmi miniszter szerdai nyilatkozatára…

Mindenesetre Rogozin szerdán arra hívta fel a franciák figyelmét, hogy vagy tartsák be a szerződésben vállaltakat és szállítsák le időre a 2 Mistralt, vagy fizessék vissza a már átutalt pénzeket, valamint szolgáltassák vissza az említett 2 hajó Oroszországban megépített részeit. (Itt most képzeljük el, amint a francia hajógyári munkások félbevágják a hajógyár általi tengeri tesztjeit nemrég megkezdett Vlagyivosztokot…)

A Vlagyivosztok március 5-én hajózott ki első tengeri tesztútjára. | Fotó: brunoh, shipspotting.com

A Vlagyivosztok 2014. március 5-én hajózott ki első tengeri tesztútjára | Fotó: brunoh, shipspotting.com ,

brunoh, shipspotting.com">

Természetesen ehhez még hozzájönne az egyoldalú szerződésbontás miatti kárpótlási kötelezettség, mely az orosz Egyesített Hajóépítő Vállalattól érkezett névtelen füles szerint jelentős összeg lenne.

Az első, Vlagyivosztok nevet kapott, tavaly ősszel vízre került orosz Mistral átadása egyébként az idei év novemberében, testvérhajójának a Szevasztopolé pedig 2015 folyamán esedékes.

Mint ismert mindjét hajó a Csendes-óceáni Flottát fogja erősíteni – hogy 3. és 4. társukat megépíti-e (már teljesen önerőből) Oroszország az továbbra is kérdéses.