|

Már csak 3 cég küzdhet a US Coast Guard 10,5 milliárdjáért

Az Integrated Deepwater System Program keretében eszközpark tekintetében lényegében teljesen megújuló US Coats Guard hajó vonalon legutóbb 2012 októberében szerepelt híreink között – most az akkori terítékre került Offshore Patrol Cutter programmal kapcsolatos híranyag folytatása következik.

Előtte azért emlékeztetőül, rövidebb visszautalnánk rá, hogy ezen tender győztesének produktuma a Parti Őrség 210 és 270 láb hosszú, mára már kiöregedett és egyre drágábban hadrendben tartható kutterjeit fogja váltani. Majd valamikor, lévén a Parti Őrség új hajóosztályai közül a 3 legnagyobba tartozó Offshore Patrol Cutter döcögősebben halad, mint a kisebb Fast Response Cutter és a nagyobb National Security Cutter programok: míg utóbbiakból már több szolgálatban van az OPC vonalon még csak a tervezés szakaszban tart a dolog, ráadásul legalább 1 év késésben.

Az Offshore Patrol Cutter program a Medium Endurance Cutter kategóriát alkotó Famous és Reliance-osztályú kuttereket fogja váltani. A fotón a Famous-osztályú USCGC Thetis (WMEC 910) | Fotó: U.S. Coast Guard ,

A 25 hajóról és cirka 10,5 milliárd dollárról szóló program két lépcsős: az első szakaszban előzetes tervekkel állnak elő a pályázók, majd a győztes a második szakaszban véglegesíti a győztes tervet, illetve realizálja az első körben 1+10 hajó kivitelezést.

Jelentős összegről van szó, így nem meglepő módon számos amerikai hajógyár benevezett a versenyre – az esetek egy részében nem/nem csak amerikai partnerekkel. A közelmúltban sor került a mezőny újabb rostálásra, aminek kapcsán már csak 3 hajógyár van versenyben. A mostani szelektáláson a nagy amerikai hajógyár, a Huntington Ingalls, valamint a VT Halter Marine búcsúzott, míg a General Dynamics alá tartozó National Steel and Shipbuilding, az olasz Fincantierihez köthető Marinette Marine és a Vigor Shipyards már tavaly kiesett.

A döntőbe jutott, a tervezési szakasz folytatására összesítetten 65 millió dollárt felmarkolható 3 hajógyár így a General Dynamics Bath Iron Works, a Bollinger Shipyards és az Eastern Shipbuilding lett. A Bath Iron Works a U.S. Navy nagy szállítója, a Bollinger egy kisebb hajógyár, ám a Parti Őrséggel való kapcsolata nem új keletű, míg az Eastern hajógyár teljesen új vizekre evezett.

Az eddig kihullot versenyzők kapcsán megszűnt a tender kapcsán a kisebb hajógyárak kapcsán behozott francia, norvég és olasz érdekeltség, ám ez nem jelenti azt, hogy Európa nem ad segítséget az amerikaiknak. Szó sincs erről, hiszen mint azt 2012 őszén írtuk a Bollinger hajógyár ezúttal is európai segítségre alapoz, hiszen a holland Damen csoporttal és az amerikai Gibbs & Cox tervezőirodával karöltve szeretnék kiütni a riválisaikat. A közelmúltbeli döntéssel a Damen így egy lépéssel közelebb került ahhoz, hogy a Sentinel-osztály, avagy a Fast Response Cutter mellett még egy méretkategóriához adjon alapot az amerikaiknál – ez esetben a Holland Haditengerészet által rendszeresítés alatt álló, 3 750 tonna vízkiszorítású Holland-osztályú OPV szolgáltatja a kiindulási alapot.

Ezen a Thales által készített renderen már a U.S. Coast Guard színeiben látható a Damen portéka. A Thales úgy jöna képbe, hogy elektronikai megoldásaival ‘házal’ a tender kapcsán. ,

De tovább menve elmondható, hogy a Bath Iron Works partnerei között is van európai cég – konkrétan a spanyol Navantia, míg az Eastern Shipbuilding választása a dél-koreai anyacégű STX Marine-re esett.

Az elektronikai rendszerek vonalán a General Dynamics és a Bollinger az L-3 Communications-t, az Eastern pedig a Northrop Grummant választotta partnernek.

A hajógyárra szűkítéssel megkezdődött 1. szakasz a tervek szerint 2016-ban zárul, ekkor választják ki a US Coast Guard illetékesei melyik hajógyár nevével fémjelzett csapat alkothatja meg az OPC végleges változatát. Az aktuális elképzelés alapján a majdani győztes első körben 1 hajóra kapna rendelést 11 hajóra szóló opcióval.