|

Fix áras F-16 csomagot tessék!

A Szingapúr Airshow kiváló lehetőséget biztosított az amerikai modernizációs programról átmenetileg lecsúszott Lockheed Martin – Northrop Grumman párosnak, hogy a szerte a világon elterjedt típushoz csomagjukat reklámozzák.

Február 11-én meg is nyugtatta nemzetközi partnereit Orlando Carvalho, a Lockheed Martin Aeronautics elnöke, hogy amennyiben a 2015-ös költségvetési évben nem jutna keret az anyaországi gépek modernizálására, más üzemeltetők számára a korszerűsítés lehetősége továbbra is rendelkezésre áll.

Habár a spekulációk a tengerentúli CAPES-program (Combat Avionics Programmed Extension Suite) csúszásával feltételezték, hogy a Northrop által fejlesztett SABR (Scalable Agile Beam Radar) mások számára sem lesz hozzáférhető, Carvalho nem csak, hogy megcáfolta, hanem bejelentette, hogy mindehhez fix áron juthatnak majd hozzá vásárlóik.

Northrop Grumman SABR l Forrás: defalya.com

Northrop Grumman SABR l Forrás: defalya.com ,

Mind a honi, mind a külföldi vevők a Northrop Grumman egyazon radarfejlesztését kapják meg, kivéve, ha a rivális BAE Systems- Raytheon Advanced Combat Radar megoldását nem választják, mint például Dél-Korea (amely mellett a Lockheed elvitte azért a tajvani korszerűsítést).

Carvalho elmondása alapján a CAPES két fázisra osztható: az egyik a fejlesztés, amely magába foglalja az AESA lokátort és a hozzá kapcsolódó képességeket, a másik a modernizációhoz szükséges berendezések beszerzése és beépítése a vadászrepülőgépbe.

„Az Amerikai Légierő ez utóbbi végrehajtását fogja a közeljövőben felülvizsgálni, míg az első fázis töretlenül folytatódni fog. A célkitűzés és finanszírozottság tekintetében nincs változás, amit vásárlóink felé azzal bizonyítunk, hogy a tajvani projekt menetrend szerint halad. Ha a Légierő mégis amellett döntene, hogy kevesebb csomagot rendel tőlünk, mind számukra, mind egyéb partnereinknek ugyanazon az áron biztosítjuk a szolgáltatást, darabszámtól függetlenül” – osztotta meg a közvéleménnyel Carvalho a Lockheed üzletpolitikáját.

Ami az avionikai részét illeti a pakknak, már árnyaltabb a kép:
„minden ország készít valami egyedit, így a CAPES megvalósítása már végképp nem lehet probléma”. (Ami első ránézésre nem más – ami egyértelmű is -, hogy a lokátorral ellentétben az egyéb eszközök nem fognak megegyezni az USAF részére ajánlottal.)