Noha a hírek zöme a fejlesztések aktuális állásáról szól, tagadhatatlan, hogy mind Európában, mind az Egyesült Államokban törekednek a kellő technológiával rendelkező vállalatok, hogy mihamarabb (első körben) védelmi berendezésekbe adoptálják a koncentrált fénysugár erejét.
A Lockheed Martin ezúttal nem bízta a véletlenre, a közelmúltban egy 30 kilowatt teljesítményű YAG-lézer tesztjét hajtotta végre, mely egyedülálló lett azáltal, hogy a nyaláb minőségét és az elektromos rendszerek hatásfokát sikerült állandó szinten tartani. Ezzel mérföldkőhöz érkeztek, ami kiemelkedő jelentőségű lesz a későbbiekben a hordozóplatform számára testre szabott eszköz létrehozásának, legyen szó nagy hatótávolságú légi, vízi vagy szárazföldi felhasználásról.
„A nagy energiájú lézer a szíve egy ezen alapuló berendezésnek. A 30 kilowattos teljesítmény elérése elkötelezettségünket mutatja a nagy energiájú lézerfegyverek és erőforrásigényes energiaellátásuk fejlesztése terén, hogy a „fénysebesség” az egyedi katonai védelmi műveletek során alkalmazható legyen” – nyilatkozta Dr. Ray O. Johnson a Lockheed alelnöke és műszaki igazgatója.
Habár jelentős teljesítményt tudnak felmutatni, taktikai felhasználása egy ilyen rendszernek jelentősen korlátozott mivel a „célhardvernek” tekinthető katonai járművek és repülőgépek fedélzetére eme formájában nem telepíthető. S, hogy mi ennek az oka? A működéshez szükséges energia biztosítása, a nem épp kompakt méret és az ehhez társuló hűtési igény, melyre egyedül – ha teszt jelleggel is – csak a hadihajókon nyílhatna lehetőség.
A sikeres működés mellett azonban akadt még öröm az ürömben. A Lockheed Martin tudósai az eddigi fejlesztések színe-javát felhasználva egy majdnem tökéletes sugárnyalábot alkottak, mely a szilárdtest lézerekhez képest közel 50 százalékkal kevesebb energiát igényel a működése folyamán. A „Spectral Beam Combining” névre keresztelt fejlesztés titka a több, különböző hullámhosszú nyalábot kibocsátó egység melyek egy pontba sugároznak, ahol egy magas minőségű, pusztító „monosugár” születik.
„A fejlesztési eredményeink a lézerkomponensek területén, valamint a „nyalábegyesítő” rendszer fejlettsége és magas minősége biztosítja sikerünket egy kis tömegű, strapabíró szerkezet létrehozására katonai helikopterek, vadászrepülőgépek, hajók és teherautók védelmére” – tette hozzá Dr. Johnson előreszaladva kissé az időben, mintha már csak az utolsó simítások hiányoznának a remekmű befejezéséhez.
Ha létezne, sem kötnék nyilván a közvélemény orrára és a feltételezés sem lenne ok nélküli az amerikai gyártó esetében, mivel az irányított energiájú fegyver fejlesztésén közel 30 éve ügyködik már, amihez az Aculight (a világ élvonalába tartozó lézerfejlesztő cég) 2008-as felvásárlása csak pozitívan járult hozzá.