|

„Growler-Reaper” pneumatikus függesztőpontokkal

Az UAV gépek igazi igáslovává nőtte ki magát az MQ-1 Predator/MQ-9 Reaper (Predator B) páros, mely utóbbi a világ első aktív „kardforgató” pilóta nélküli eszköze és most újabb képességgel gyarapodik amúgy sem szűkös felhasználási arzenálja.

Ez a General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) munkásságának köszönhető, ahol is elektronikai hadviselésre alkalmas eszköz sikeres applikációját hajtották végre. Jelen hír létrejötte a második tesztrepülés hivatalos bejelentéséről szól, ám a tengerentúlon nem siették el a közzétételt, mivel az első még tavaly áprilisban került végrehajtásra, míg a második szintén 2013-ban (október). A két felszállásban közös, hogy az Arizonában található MCAS-bázis (Marine Corps Air Station) volt a kiindulópont, ráadásként utóbbi idején a Tengerészgyalogság épp gyakorlatot tartott.

Forrás: ainonline.com

Forrás: ainonline.com ,

Itt veszi át a szót a General Atomics, akik elmondása szerint a második alkalommal azon lehetőséget vizsgálták, hogy képes e együttműködni más UAV eszközökkel és az EA-6B Prowler gépekkel egy „több csomópontos” megközelítés esetén. Eme kötelék a gyártó szerint életképesnek bizonyulhat egy sokkal potensebb légvédelmi rendszer ellen is (mint amilyennel eddig találkoztak?). A Northrop Grumman által gyártott EW (Electronic Warfare) eszközt egyébként gond nélkül sikerült nem pusztán elhelyezni, hanem integrálni is a Reaper vezérlőrendszerébe.

Pár szót ejtve a Northrop Pandora nevű eszközéről: alacsony fogyasztású és kis súllyal rendelkező, széles tartományban sugárzó és több funkcióval rendelkező „hardver”, amelynek tervezése során szem előtt tartották a különböző igényeknek való megfelelést és az integrálhatóság valamint a zavartalan üzem végett a nyílt architektúrájú rendszereket is támogatja.

Az előbbi mondat után a következő valószínűleg érthetőbb lesz, amely Janine Nyre szájából hangzott el, aki nem mellesleg a Northrop Grumman rádiófrekvenciás harcászati rendszerekkel foglalkozó divíziójának alelnöke:
„a jelen bemutató demonstrálta mire is vagyunk képesek a csúcsminőséget képviselő, elektronikai hadviselésre tervezett megoldásainkkal.”

A GA-ASI szintén a tavalyi év folyamán az UTC Aerospace Systems DB-110 képalkotó felderítő konténerével is végzett tesztrepüléseket a Reaper szárnyai alá függesztve.

S ha már függesztő pilonok, következzen a következő hír a Reaper háza tájáról, amely szintén a GA-ASI nevéhez köthető, ám a fentivel ellentétben már véget ért a „vizsgaidőszak”.

Az Exelis még a múlt év végén, novemberben ünnepelhetett meg egy 20.6 millió dollár értékű szerződést, melynek teljesítéséhez a General Atomics megbízásából kezdhetett hozzá és magába foglal 500 darab BRU-71/A (Bomb Rack Unit – Bombatartó Egység) egységet 2015 júniusi szállítási határidővel. Ezen felül már 208 darabot le is szállítottak, melyre a megbízást 2011 februárjában vehették át.

BRU-71/A függesztő l Forrás: defense-update.com

BRU-71/A függesztő l Forrás: defense-update.com ,

„A BRU-71/A szállításával együtt egy korszerű és nagy teljesítményű légi tartó- és indítóeszközt adunk át a megrendelőnek. A BRU ugyanazt a teljesítményt versenytársaihoz képest egyharmadnyi tömeggel kínálja, mely előny rendkívül fontos a pilóta nélküli eszközök teljesítménye és levegőben töltött ideje szempontjából” – nyilatkozta az Pete Martin, az Exelis védelmi rendszerek (azon belül is az elektronikus hadviselés és kioldórendszerek üzleti részlegének) igazgatója.

A 35.56 cm (14 inch) hosszú BRU-71/A súlya mindössze 8.8 kg hosszú, teherbírása azonban 1000 font (453 kg). Előnyei közé tartozik az egyszerű függesztmény-rögzítés, az önreteszelő mechanizmus, a pirotechnikai eszközök szükségtelensége végett az egyszerű karbantartás és (konkrétan minimális karbantartás igény) alacsonyabb költségvonzat az életciklusra vetítve. A hagyományos pilonoktól eltérően itt nem kell tartani az indítás „besülésétől” valamint a sűrített levegő alkalmazása a gépre és a hordozott eszközre is fokozottabb biztonságot jelent.

A számos repülőgépre felszerelhető tartó rendelkezik egy testvérrel is, mely a Specter névre hallgat és a gyártó ugyancsak 1000 fontot jelölt meg teherbírásként. Különlegessége ama szűkítő egység, mellyel az átmérő egészen 6 inch (15,24 cm) szélességig állítható és így alkalmassá teszi a 250 fontos (113 kg) ligában játszó GBU-39 és az AASM-125 hordozására. A mindössze 6.4 kg súlyú pilont a vadászrepülőgépek mellett kiképzőgépekhez, helikopterekhez és természetesen UAV-szárnyak alá ajánlják, leváltva ezzel a MAU-46 tripla indítórendszert.

A BRU-71/A a „Block 5” modernizációs csomaggal együtt fog megjelenni, amelyben a függesztők mellett megerősített futómű, nagyobb teljesítményű elektromos rendszer, digitális hajtómű-vezérlés, további ARC-210 típusú rádió beépítése, HD-minőségű videokészítés támogatása, frissített vezérlőszoftver, titkosított adatátvitel biztosítása és újratervezett belső tér fog tartozni. A Block 5 verziószámú Reaper első „szárnypróbálgatásait” még 2014-ben tervezik.