|

A DCNS új fejezetet nyit az európai tengerészeti megfigyelésben

A tengerentúlon valószínűleg a nyílt vízi UAV felhasználás előrébb jár már, az európai kontinens is büszkélkedhet immáron olyan képességgel, hogy eme eszközök adoptálása megoldott lesz a hadihajók számítógépes rendszerébe.

A 2013. december 9 és 13-a között megtartott tesztsorozat részeként a francia Védelmi Beszerzési Ügynökség (DGA) és a hajóépítés üzletágában meghatározó DCNS gyár az UAS (Unmanned Air System) integrálhatóságát vizsgálta az OPV kategóriájú (Offshore Patrol Vessel – Partmenti Őrhajó) L’Adroit fedélzetén a SERVAL (Système Embarqué de Reconnaissance Vecteur Aérien Léger – Hajófedélzeti Felderítő Rendszer) program keretében. A L’Adroit „egyárbócos” felépítménye, tágas helikopter-fedélzete és hangárja kitűnő helyszínnek bizonyult a projekt végrehajtására

Levegőben a Schiebel VTOL UAV eszköze l Forrás: Defense-update.com

Levegőben a Schiebel VTOL UAV eszköze l Forrás: Defense-update.com ,

A Polaris névre hallgató harcászati rendszerhez a DIOD-A nevű modult építették be, hogy a Schiebel által gyártott Camcopter 100 VTOL UAV adatait fogadni tudják. A tesztek folyamán eme berendezésnek a működését figyelték a francia szakemberek, melynek végeredményeként az osztrák pilóta nélküli „helikopter” engedélyt kapott a hajófedélzetről való bevetésre.

Operátor a L'Adroit fedélzetén l Forrás: Defense-update.com

Operátor a L’Adroit fedélzetén l Forrás: Defense-update.com ,

A DCNS terméke az elvárt teljesítményt nyújtotta és a gyártó kommünikéje szerint a Francia Haditengerészet a DIOD-A segítségével jelentős harcérték-növekedésre számíthat a jövőben. Ezt alátámasztotta Luc Regnier parancsnok, a L’Adroit kapitányának szavai is:
„A felszerelt kamerának és a hosszú telepélettartamnak köszönhetően a horizonton túl is képesek vagyunk „látni” és az őrjáratot ezáltal nevezhetjük igazán őrjáratnak.” Marc Grozel parancsnok, a drónok irányításáért felelős csoport vezetője elmondta, hogy amikor 2013 szeptemberében az Európai Uniós határainak biztonságát szolgáló műveletben (FRONTEX) vett részt a L’Adroit, a pilóta nélküli eszközök segítségével megduplázhatták volna az ellenőrzés alá vont területet.

A L’Adroit a Schiebel S100 „szemén” keresztül l Forrás: Defense-update.com ,

Egy hajóról működtetett pilóta nélküli légi eszköz előnyeit nyilvánvalóan nem kell részletezni, a hír szerinti CIC (Combat Information Centre – Harcászati Információs Rendszer) integráció alapján az operátor segítségével az S100 bármely rendszeresítő „kinyújtott karja” (vagy még inkább a szeme) lehet, amely által innentől olyan távolságról is képesek lesznek valós idejű információkkal rendelkezni, ami eddig nem volt megoldott. Nyilvánvaló, hogy a megfigyelés/felderítés mellett később a felfegyverzett (s már szárazföldről régóta alkalmazott) UCAV-ok megjelenése a következő lépcsőfok a tengerészeti hadviselés során, s ennek megvalósítása nem csak technológiai áttörésként fog majd szerepelni, hanem költséghatékony beavatkozási lehetőséget is kínál.

Nagy űrt töltött ki a francia kísérletsorozat, ugyanis jelentős igény mutatkozik a navalizált erők részéről a partmenti ellenőrzés hatékonyabbá tételében. A DCNS azontúl, hogy szolgáltatási közé ezentúl újabb rendszerintegrációs elemet vehet fel, a teszteket is folytathatja a La Fayette osztályú fregattok fedélzetén.

Maradva a franciáknál, ők már elméletben előrébb is tartanak, ugyanis 2020-ra az SDAM elnevezésű, a Camcopternál nagyobb méretű tengerészeti egységet kívánják hajóik tatján látni. A tesztelésre szolgáló osztrák masina egyébként maximum 200 kilogrammot nyomhat és ezt 6 órán keresztül képes a levegőben tartani maximum 220 km/h-ás sebességgel és 5.500 méteres szolgálati magasságig. Tavaly nyáron a gyakorlati megvalósítás során egyébiránt 200 landolást hajtott végre az őrhajó helipadjára.