|

A Nehéz Légiszállító Ezred sikeres légi teherdobást hajtott végre Veszprém közelében

Január 22-én a Stratégiai Légiszállítási Képesség Nehéz Légiszállító Ezred sikeres légi teherdobási gyakorlatot hajtott végre Veszprém közelében, a gyulafirátóti kiképző körzetben. Ez volt az első alkalom, amikor az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt nemzetközi repülőezred palettázott rakomány ejtőernyővel történő ledobását gyakorolta Magyarországon.

A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) Boeing C-17 Globemaster III típusú, nagy hatótávolságú szállító repülőgépei széleskörű légiszállítási igényeknek – katonai feladatoktól a humanitárius küldetések végrehajtásáig – képesek megfelelni, melyeket a nemzetközi Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) Programban résztvevő 12 nemzet támaszt velük szemben.

A három C-17 repülőgépet számláló SAC flotta több mint 12 000 repült órát teljesített az ezred 2009-ben történt aktiválása óta. A SAC repülőgépek támogattak többek között ISAF műveleteket Afganisztánban, valamint ENSZ műveleteket Maliban, de részt vettek segélyszállítmányok célba juttatásában is például a földrengés sújtotta Haitire és az árvízkárokat szenvedett Pakisztánba.

Csomag érkezett | Forrás: www.heavyairliftwing.org

Csomag érkezett | Forrás: www.heavyairliftwing.org ,

A C-17 Globemasterek rendkívül sokoldalúan felhasználható repülőgépek. Speciális képességeik lehetővé teszik csapatok és teher szállítását akár csekély infrastruktúrával rendelkező repülőterekre, a legnagyobb kihívást jelentő körülmények között is. A SAC Program 12 tagnemzetének rendszeres kiképzéseire szintén bevethetőek.

A légi teherdobás az egyik fontos képessége a C-17-es repülőgépnek. Lehetővé teszi, hogy leszállás nélkül, különféle ejtőernyős rendszerek segítségével rakományt vagy katonákat szállítsanak a célterületre. Konténereket, nehéz felszerelést vagy csapatokat képes légi dobással 150-7600 méteres magasságból célba juttatni.

Erről a képességről tett tanúbizonyságot az egyik SAC C-17-es a légi teherdobási gyakorlat során január 22-én, szerdán Veszprém közelében, a Magyar Honvédség gyulafirátóti kiklépző körzetében.

A gyakorlat során a gép lenyitott hátsó teherrámpájáról, ejtőernyővel dobtak ki két teherpalettát körülbelül 520 méteres magasságból. A speciális paletták (ún. Container Delivery System – CDS) ejtőernyő segítségével végül sikeresen landoltak a feltűnő színű vászonzsákokkal megjelölt dobóterületen.

Ezeket a palettákat általában létfenntartó szükségletek, úgymint élelem, ívóvíz vagy gyógyszerek célbajuttatására használják ott, ahol a leszállás nem lehetséges. Egy C-17 Globemaster összesen 40 ilyen alkalmatosságot, darabonként közel egy tonnát képes egy időben szállítani és a célterület felett kidobni.

A január 22-én megtartott esemény az első ilyen jellegű gyakorlat volt a Nehéz Légiszállító Ezred történetében a repülőezred otthonában, Magyarországon. Korábban SAC C-17-es repülőgépek már végeztek teherdobási gyakorlatot más SAC tagállamok területén. A hajózó személyzet számára a teherdobás gyakorlása az Egyesült Államokban tartott C-17 típusra történő alapkiképzés során is kötelező.

A gyakorlat célja Gyulafirátót – a SAC pápai bázishelyétől mindössze 40 kilométerre délkeletre fekszik – esetleges jövőbeli használati lehetőségeinek vizsgálata volt. A terület adott esetben rendszeresen helyszínéül szolgálhatna a Nehéz Légiszállító Ezred hajózó személyzete légi dobás gyakorlataihoz.

Annak ellenére, hogy ez volt az első alkalom, hogy a HAW légi teherdobás gyakorlatot hajtott végre Magyarországon, a Magyar Honvédség ejtőernyős katonái már több alkalommal ugrottak a SAC óriás gépeiből.

Forrás: Nehéz Légiszállító Ezred (HAW)