Minek után az amerikai elnöki helikopterekért folyó versenyben és később a CRH (Combat Rescue Helicopter) tenderen is egyedül maradt Sikorsky hátradőlve ünnepelhette győzelmét, most Barack Obama kezében a döntés joga, biztosítanak-e keretet a 2015-ös költségvetési évben/évtől a megvalósításra.
Nyilvánvaló, hogy a konkurencia visszalépése után a „kiválasztás” folyamata rém egyszerűen lezajlott, tehát már 2014-ben kezdődhetnek a következő generációt képviselő helikopteren a munkálatok, méghozzá a szenátus jóváhagyása alapján 334 millió dollárból.
A számtalan riport ellenére önmagában ez az összeg nem jelent végleges szerződést a Sikorsky gyárnak, amely az Amerikai Légierővel egyetértésben azon az állásponton van, hogy a program támogatása hosszú távon biztosított kell legyen.
„Arra ösztönözzük a Kongresszus képviselőit, hogy támogassák a harci kutató-mentő feladatokat rendelkezésre álló forrásokkal. Várjuk a megerősítést, hogy a finanszírozás megoldott (2015-ben és utána is) és a kontraktus megkötésre kerül ebben az évben” – nyilatkozták a Sikorsky részéről január 17-én egy közleményben.
Nos, ez eddig elég egyszerűen hangzik, ám az olvasottak alapján észrevehető, hogy a megrendelés jelen állapotában a „levegőben lóg” és a Lockheed Martin – Sikorsky páros inkább nyugtával dicsérné a napot, minthogy belecsapva a közepébe egyszer csak elkaszálják a vásárlást a költségvetési megszorítások végett.
Az idei év tisztázása után Charles Schumer new york-i szenátor egy közleményben igyekezett támogatásáról biztosítani a két vállalatot: a büdzséből „biztosítva lesz a program jövője. A költségvetési előrejelzések alapján a CSAR (Combat Search And Rescue) feladatok a tervek szerint fognak menni a továbbiakban és a Lockheed Martin owego-i gyára hozzáláthat a munkálatokhoz.” A későbbiekben sajnos a szenátor úr irodája már nem bocsátkozott részletekbe.
Szóval, mindenki tisztában van azzal, hogy a szerződés jövője attól függ, hogy mire akarnak/tudnak pénzt fordítani, ám felső körökből olyan feltétel hangzott el, hogy „le kell fektetni az alapokat a CRH-szerződés 2014. költségvetési év második felében való elnyeréséhez.” S ezután jön a lényeg: „de a megrendelés az elnök költségvetési előirányzatától függ, ahol is a védelmi szektor kiadásai között eme programnak is szorítani kellene helyet.”
Az USAF részéről nem kívánták eme gyöngyszemet kommentálni, ők megvárják és közleménnyel díjazzák majd Obama terveit, amint az illetékesek betekinthetnek a részletekbe.
Egyértelmű, hogy a finanszírozási javaslat egyben a folytatást is jelenti, tehát ha találnak forrást a jövő évre nézve, fellélegezhetnek a Sikorsky-nál.
„A harci kutató-mentő helikopterek cserére szorulnak. A fiskális szigor időszakában azonban biztosnak kell lennünk abban, hogy a későbbiekben forráshiány miatt nem kerül a projekt törlésre. A Légierőnek folytatnia kell a beszerzési eljárást és gondoskodnia kell partjaink védelméről, valamint, hogy ezen gépek utódja ne tűnjön el a süllyesztőben és az új eszközök állományba kerülhessenek” – idézve a döntéshozók elé benyújtott javaslatból.
Ezen tervezet egyebek mellett megtiltja, hogy az USAF anélkül törölje a tendert, hogy annak első eredményeinek elemzése a Kongresszus illetékesei elé ne kerülnének.
A Légierő tisztviselőinek szájából már elhangzott a törlés és halasztás verziója is, ám minden bizonnyal illik ezt fenntartásokkal kezelni. December folyamán Eric Fanning, az USAF helyettes titkárának elmondása szerint: „a döntéshozóknak rangsorolni kell a programokat és minden „értékes” dollár befektetését e szerint kell ráfordítani. A Légierőnek más lehetősége is van, mint megrendelni a váltótípust vagy törölni az egészet.”
A beszerzés összértéke az elkövetkező 14 évre mintegy 7 milliárd dollárt tesz ki és célja, hogy a Sikorsky HH-60G Pawe Hawk forgószárnyasokat ugyancsak innen származó, a feladatkörnek megfelelően módosított 112 darab CRH-60 típussal cserélje le. Míg a Sikorsky megépíti a „felturbózott” UM-60 Black Hawk új példányait, addig a Lockheed Martin a bevetéshez szükséges felszerelést és az elektronikai rendszerek fokozottabb védelmét készítené New York államban, Owego városa mellett található gyárában.