|

Keleten a helyzet változatlan

A Dassault vezetősége könnyeikkel küszködve lassan a második gyertyát gyújthatja meg az indiai Rafale-győzelem képzeletbeli tortáján, ám örömük a pozíciókeresés küzdelmes időszaka közben maximum ennyiben ki is merül, mert előrelépés az új év beköszöntére sem történt.

Az öt éven át tartó MMRCA tender keretében a Dassault Rafale öt riválisát ejtette ki s vitte ezzel az igen impozáns, 126 vadászrepülőgépre szóló megrendelést. Az indiai Védelmi Minisztérium és a Dassault jelenleg (is) a szerződés részleteinek tárgyalásával van elfoglalva, melynek értékét 10 és 20 milliárd dollár között taksálják.

Fotó: Dassault Aviation

Fotó: Dassault Aviation ,

Természetesen az állami tulajdonú repülőgépgyártó vállalat, a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) szintúgy a tárgyaláson résztvevők részét képezi, mint számos kormányzati munkacsoport, mellyel a Dassault a megrendelés végrehajtását igyekszik előkészíteni. Egy, a HAL részéről megszellőztetett információ szerint a franciák a kapacitásbeli hiányosságokra hívták fel a figyelmet, melynek bővítése a forrás szerint biztosított lesz.

Mindazonáltal a licenc-gyártás körüli nézeteltérések talán csillapodni látszanak, mivel a Dassault által preferált Reliance Industries nem kapta meg a döntéshozóknak köszönhetően az előállítás jogát és juttatták ezzel a HAL-t monopolhelyzetbe. Miután ezt a kérdést kipipálhatták, a forrás szerint minden lehetséges időt és embert (konkrétan minden részleg kapott a nyakába egy „akciócsoportot”) a gyártás előkészítésének szolgálatába állítottak.

A tortaszeletelést ennek ellenére a Dassault sem nézi ölbe tett kézzel, további kormányzati és a versenyszférában működő céggel tárgyal, hogy a 108 (18 darab Franciaországból érkezik) gép legyártása és a hozzá tartozó ellentételezés minél zökkenőmentesebben mehessen le, ha egyszer pontot tehetnek a kontraktus részleteinek végére. Ennek egyik napvilágot látott jele, hogy a sok éves munkától elesett Reliance vállalattal közösen létrehoznának egy üzemet, amely a Rafale szárnyát gyárthatná.

Egy Rafale szárny gyártás közben | Forrás: aereo.jor.br

Egy Rafale szárny gyártás közben | Forrás: aereo.jor.br ,

A franciák bizalmatlansága egyébként érthető és hangot is adtak neki, utalva rá, hogy a 80’-as évektől fejlesztett (és erőltetett) Tejas vadászrepülőgép még kevés lesz ahhoz, hogy a Rafale gyártását csak úgy elkezdhessék. Szóljon a milliárdos lakosú ország mentségére, hogy önerőből fejleszteni egy ilyen összetett technikát mondhatni „hagyomány” nélkül senkinek sem lenne egyszerűbb.

Ami viszont talán a reggeli kávét kellemesebbé teszi a Dassault székházában az az ígéret, hogy az Indiai Légierő szóvivője szerint az ügylet véglegesítése idén márciusban meg fog történni. Bízzunk benne, hogy az orosz fegyverek integrációján felbuzdult vásárlók lendülete most már nem fog alábbhagyni.