|

Saját fejlesztésű kiképzőgépet vásárol a Török Légierő

2013 bővelkedett olykor-olykor merészebbnél merészebb bejelentésektől, ám úgy néz ki, hogy a törökök komolyan törekednek a hazai ipar fejlesztésén, melynek egy szelete képezi jelen hír tárgyát.

A Turkish Aerospace Industries (TAI) december 26-án kelt bejelentése alapján a török kormány megrendelte a Hürkus turbólégcsavaros kiképzőgép szériagyártású példányait, azok közül is rögtön kettőt. Bár Törökország legfőbb beszerzéseiben kompetens döntéshozó testület, a Védelmi Ipar Végrehajtó Bizottsága (a miniszterelnök, Tayyip Erdogan vezetésével) részéről már szeptember 26-án tudni lehetett, hogy nyílt tárgyalások folynak a gyártás beindításáról, úgy néz ki az egyeztetések a közelmúltig tartottak.

Forrás: TAI

Forrás: TAI ,

Áttérve a tárgyalóból a tervezőasztalhoz, elmondható, hogy míg a Hürkus-A modell alaptípusnak tekinthető, analóg műszerekkel felszerelve, addig a Hürkus-B már egy fejlettebb verzió, mely az Aselsan nevű török cég jóvoltából a harci repülésben ismeretes avionikával kerül le a gyártószalagról. Előbbi modell szűzfelszállását augusztus 23-án hajtotta végre és eddig 800 órát töltött a levegőben a tesztek 15 fázisa alatt.

A TAI nyilatkozata szerint a szerződés magába foglalja egy Hürkus-C alverzió tervezési munkálatainak elvégzését, amelynek feladatkörébe a légitámogatás, felderítés és légtérfelügyelet tartozna.

A kétüléses Hürkus élettartamát 10 500 repült órában vagy 35 évben határozták meg. 1600 lóerős turbólégcsavaros hajtóműve 10.577 méter magasra (hozzávetőleg 35000 láb) tudja repíteni óránként maximum 574 km/h sebességgel.

Forrás: TAI

Forrás: TAI ,

Ahogy a fentiekből már sejthető volt, igazi öszvér szerepet szánnak a típusnak. A gépet felkészítették az éjszakai repülésre, természetesen az alap pilótaképzés, a műszeres és navigációs gyakorlatok végrehajtása úgyszintén a feladatai része, mint a fegyveralkalmazás vagy az alakzatban való repülés elsajátíttatása. Mindehhez remek vizuális kontaktust lehet létesíteni a környezettel a pilótafülke kialakításának köszönhetően (az oktató üléséből ez 50 fokot jelent előre), amely katapultülésekkel, fedélzeti oxigénellátó berendezéssel, időjárás-ellenőrző és G-hatás mérséklő rendszerekkel van felszerelve, emellett megerősített futóműveket is kapott a gép a gyakorló feladatok „zökkenőmentes” végrehajtásához.

Hurkus_cockpit

Összesen négy változatot terveznek a típusból, amelyből a Hürkus-A már levizsgázott az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség előtt, így a civil piacon történő eladása elől is elhárultak az akadályok. A Hürkus-B kialakításánál már a katonai pilóták képzését tartják szem előtt, így olyan pilótafülke-elrendezést kívánnak, amely az F-16 vagy éppen az F-35 Lightning II „dizájnát” követi. Egyelőre 15 darabot kívánnak ebből rendszerbe állítani. A közvetlen légi-támogató Hürkus-C-hez kiegészítésképp, hogy függesztményeinek súlyát 1650 kilogrammban határozták meg a harci helikopterekkel való együttműködéssel egyetemben. A partiőrség Hürkus gépe még csak ötlet a TAI részéről, mellyel a tengerészeti megfigyelést egészítenék ki és ebben a hátsó ülésben helyet foglaló operátor lenne a segítség a beépített FLIR torony kamerájának képén keresztül.