|

Amerikai vevő jelentkezett be az L-159-esekért

Aki az új-zélandi A-4K Skyhawk és Aermacchi MB-339CB gépek felvásárlását végrehajtó Draken International-re tippelt a cím olvasása után, az jól tette: a közelmúlt hírei alapján a floridai székhelyű vállalat érdeklődést mutat nagyszámú L-159 ALCA iránt.

A védelmi minisztérium és az Aero Vodochody által is megerősített hírek szerint a 3 fél 28 L-159A értékesítéséről folytat tárgyalásokat. A hírek szerint ebből a 28 példányból 4 gép pusztán alkatrészforrásként szolgálna az amerikaiaknak.

A megemlített árcédula – pláne a csehek iraki próbálkozásával összevetve – brutálisan alacsony: a minisztérium részéről közzétettek szerint 434 és 516 millió cseh korona, azaz cirka 22-26 millió dollár közti összeg várható. Ez természetesen köszönőviszonyban sincs a gépek valós értékével, azonban cseppet sem elhanyagolandó körülmény, hogy a csehek már nagyjából egy évtizede próbálnak megszabadulni az anno legyártott 72 darabos géppark feleslegessé vált példányaitól. Ezidáig azonban minden próbálkozás elhasalt valamilyen szakaszban, a gépek tárolása kapcsán tovább szipolyozva az államkasszát.

Ugyanakkor most adódott egy komolynak számító vevő, mely esetében garantáltan nem merülnek fel azon problémák, amik a korábbi értékesítési kísérleteket vakvágányra terelték – mint például a típusba beépített amerikai rendszerek miatti exportproblémák.

L-159 ALCA a 2013-as kecskeméti repülőnapon. | Fotó: Spawn, HTKA

L-159 ALCA a 2013-as kecskeméti repülőnapon. | Fotó: Spawn, HTKA ,

Mindenesetre ha tényleg a megnevezett összegről folynak tárgyalások, akkor annak kissé olyan érzete van, hogy a csehek végső elkeseredésükben jelképes összegért hozzávágják a lekonzervált gépeket a korábbi sikertelen próbálkozások után jelentkező első komoly, történetesen problémamentesnek tűnő érdeklődőnek… Illetve a géppark nagy részét, mert legjobb tudomásunk szerint jelenleg 32 L-159A van letárolva, azaz pár gép még maradna a cseheknél.

Az elérhető információs szerint sikeres tárgyalások esetén 2014 elején kerülhet a cseh kormány elé az ügy.

Az L-159-esek nélkül is tekintélyes gépparkot – 11 A-4K, 9 MB-339CB, 5 L-39, 25 MiG-21 – magénak tudó Draken International ezen lépése felveti a kérdést, hogy ekkora mértékben bővíteni akarják a gépeik számát, avagy inkább az a helyzet, hogy a típuskavalkádot csökkentve, olcsóbban üzemeltethető géppark felé kívánnak elmozdulni.