Meglehetősen szokatlan összetételű az olasz Cavour repülőgép-hordozó és kíséretének pár napon belül esedékes kihajózásának anyagi háttere: ahogy a cím is utal rá a költségeket nem csak az adófizetők állják, hanem pár tíz milliárd forintnak megfelelő eurót a védelmi szektor privát kézben lévő szereplői is beleadnak.
No persze a szóban forgó cégek nem puszta hazafiasságból dobják meg a pénzben nem kimondottan úszkáló haditengerészetet összességében 20 millió euróval. Ezért cserébe egy olyan mobil „bemutató standot” kapnak, mely 5 hónap alatt 19 olyan kikötőben tesz látogatást, melyek olyan országokhoz tartoznak, melyekkel vagy már folynak tárgyalások ez-az beszerzéséről, vagy éppen potenciális vevőnek tekinthetőek.
Mario Mauro olasz védelmi miniszter a hónap elején tett bejelentésekor úgy jellemezte a felállást, hogy az olyan védelmi vállalatok, mint a Finmeccanica, Fincantieri, Elettronica, vagy a Beretta egy nagy védelmi kiállításhoz hasonlítható hadihajót kapnak az anyagi támogatásukért cserébe.
A november 13-án, a Cavour által vezett és a repülőgép-horozón felül az első olasz FREMM fregattot, az idén májusban hadrendbe állított Carlo Bergamini-t, a Comandante Borsini nevet viselő, Commandante-osztályú korvettet és az Etna ellátóhajót összefogó kötelék ellátogat a Közel-Keletre és körbehajózza az afrikai kontinenst.
A korábban említett (részben állami tulajdonban lévő) vállalatokon felül számos kisebb-nagyobb olasz cég képviselteti majd magát a Cavour fedélzetén. Anyagilag a legígéretesebbnek értelemszerűen a Perzsa-öböl menti országokban tett látogatások ígérkeznek, de az afrikai kikötőlátogatások között sem midnegyik lesz pusztán diplomáciai, illetve humanitárius jellegű.
A haditengerészet vezérkari főnökének, Giuseppe De Giorgi admirálisnak a nyilatkozata alapján az olasz kötelék által a régióba vitt illetékesek Mozambik, a Dél-Afrikai Köztársaság és Marokkó esetében olasz hadihajók exporjának lehetőségérpől fognak tárgyalni, míg Angola esetén tovább folynak majd a korábban megkezdett tárgyalások az olasz ipar segítségnyújtásáról egy hadihajó osztály fejlesztéséhez.
Látható, hogy ügyesen lett összekombinálva a haditengerészet képzési, gyakorlatozási igénye az olasz portékák „vásárra vitelével”, illetve a humanitáriánus feladatokkal. Az olasz haditengerészet szemszögébőkl meg aztán különösen jól, hiszen a vezérkari főnök elmondása szerint a privát szektor több mint 10 millió eurót fizet üzemanyagköltségekre, további 3 milliót pedig egyéb címszavak alatt, – úgymint kikötői díjak – míg a haditengerészet a 7 millió eurós bérköltséget állja.