|

Egy tömbből álló alumínium-páncélt fejleszt az Alcoa

A főként alumínium előállításával és megmunkálásával foglalkozó amerikai székhelyű Alcoa vállalat az amerikai hadsereg Fejlett Kutató Laboratóriumával (ARL – Advanced Research Laboratory) társulva egy újfajta páncéltest kifejlesztésén fáradozik.

A jellemzően eleve páncélozottnak tervezett katonai járművek (csapatszállító, támogató járművek, harckocsik, stb.) páncélteste alapvetően több darabból készül, általában különböző vastagságú lapokból, amelyeket aztán a gyártás során egymásnak hegesztenek. Ennek meg van az a hátránya, hogy az illesztéseknél gyenge pontok keletkezhetnek, illetve a megfelelő helyeken az ideális páncélvastagság kialakítása is problémás, vagy éppen rendkívül költséges lehet. Ezek egyáltalán nem elhanyagolható szempontok figyelembe véve azt, hogy manapság a missziókban szolgálatot teljesítő eszközöknek milyen fenyegetésekkel kell szembenézni, valamint mennyi megszorítást, pénzelvonást eszközölnek a kormányok a hadi kiadások körül. Ezekre a kihívásokra próbál megoldást találni az Alcoa-ARL duó az egy darabból készülő fél-páncéltest koncepciójával, amely elsődlegesen egy lánctalpas elrendezésre lenne kialakítva, de ha sikeresnek ítéltetik a fejlesztés, akkor nyilvánvalóan a harcjárművek szinte teljes spektrumán alkalmazhatóvá válhat a technológia.

A VBTP-MR Guarini páncélteste tipikusan hegesztett lapokból áll | Forrás: agenciaminas.mg.gov.br

A VBTP-MR Guarini páncélteste tipikusan hegesztett lapokból áll | Forrás: agenciaminas.mg.gov.br ,

Az eddig nyilvánosságra került információk alapján a szóban forgó héj egy járműnek a teljes alját alkotná egy darabból, amelyben – a minél jobb védelem miatt – robbanás-elnyelő alumínium ötvözeteket is alkalmaznának. Az ilyesfajta homogén páncélzat további előnye lehet egyébként még a kisebb súly. Az Alcoa ígéretei szerint az egy testből álló páncél háromdimenziós megmunkálása során lehetővé válna a szükséges páncélvastagság olyan kialakítása, amellyel a megfelelő helyen bizonyos mértékig el lehetne vékonyítani az anyagot, amely nem csak a gyártást tenné gazdaságosabbá a gyártási idő csökkenése következtében, hanem a jármű üzemeltetését is. Mert csak gondoljunk bele: fajlagosan kisebb tömeget kell mozgatni a harcjárművet meghajtó motornak, következtetésképpen kisebb teljesítményt és kevesebb üzemanyagot is igényel a dolog, de emellett ott van például az is, hogy a kisebb tömeg kevésbé veszi igénybe a felfüggesztés elemeit, amelynek így nőhet az élettartama, ami szintén költségmegtakarítást jelent, ráadásul a jármű teljes üzemeltetési idejére nézve.

Forrás: Alcoa

Forrás: Alcoa ,

A fentebb vázolt ötletből kiindulva az alumíniumipari óriás az elkövetkezendő 18 hónapban a hadsereg Kutató, Fejlesztő és Tervező Parancsnokságával (RDECOM – Research, Development and Engineering Command) és a Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynökségével (DARPA) együttműködve finomítja a páncéltest formáját, valamint meghatározza az ötvözet követelményeit. Mindezek után egy 6 méter hosszú és 2,1 méter széles demonstrátor darab készül majd, amelyen ténylegesen is megvizsgálják az elképzelés lehetséges előnyeit.