A Pentagon szeptember 24-én véglegesítette megállapodását a Lockheed Martin vállalattal 71 darab F-35 Lightning II vásárlásáról. A megrendelt gépek a hatodik és hetedik kis darabszámú sorozatból (LRIP – Low Rate Initial Production) származó példányok lesznek.
„A Lockheed Martin nagyon elégedett a kontraktussal, mely újabb mérföldkő az F-35 programban, és további lépés a típus megfizethetőségének irányába” – mondta Lorraine Martin, a Lockheed Martin vezérigazgató-helyettese, az F-35 programigazgatója. „Minden sikeres gyártási tétellel csökkennek az árak. Ez egy olyan tendencia, amit a nagyobb számú sorozatgyártás megkezdéséig és a szolgálatba lépésig is szeretnénk fenntartani.”
Az F-35 Joint Program Office (JPO) is kiadott egy nyilatkozatot, melyben közölték a szerződés létrejöttét. „Ezek az egyezmények fontosak a program életében, és mutatják az ár csökkentésére tett azon erőfeszítéseket, melyeket a kormány és az ipar közösen tesz” – állt a JPO közleményében.
A teljes LRIP 6 szerződés összege 4.4 milliárd dollár, mely 36 „lopakodó” legyártását fedezi. A kormány és a Lockheed Martin által közösen kiadott közlemény szerint a gépek egységára hozzávetőlegesen 2,5 százalékos csökkenést mutat az előző tételhez képest.
A hajtómű ára nincs a számításban, ugyanis azt valójában egy külön szerződés keretein belül szereznek be a Pratt&Whitney-től, így 23 darab F-35A darabára 103 millió dollár, míg hat F-35B darabára 109 millió dollárt kóstál. A hét F-35C, melyeket szintén az LRIP 6 keretein belül szereznek be, 120 millió dolláros darabáron kerül értékesítésre.
Az LRIP 7 szerződése 3.4 milliárd dollár, mely 35 gép legyártását fedezi. Az LRIP 5 szériához képest átlagosan 6 százalékos a darabonkénti árcsökkenés. Az LRIP 7 széria a hajtóművek ára nélkül: 98 millió dollár a 24 darab F-35A egységára, 104 millió dollár a 7 darab F-35B egységára, míg a 4 darab F-35C egységára 116 millió dollár.
A Lockheed Martin számításai szerint az LRIP 6 széria gépeit 2014 második negyedévének végéig, míg az LRIP 7 széria gépeit 2015 második negyedéig le tudják szállítani.
„Az LRIP 6 és 7 szerződés feltételei csökkentik a korábbi LRIP szerződések költségtúllépését” – írja a közlemény. „Az LRIP 6 és 7 széria minden költségtúllépését a Lockheed Martin fedezi. Továbbá az USA kormánya és a Lockheed Martin megosztja a bevételeket (20:80 arányban), amennyiben a tervezett költségek alá csökken a program.”
Mindkét szerződés teljesítményorientált, ami azt jelenti, hogy a LM kapja a profitot, ha teljesítik a szerződés feltételeit. Továbbá mindkét szerződés tartalmaz egy határidő záradékot, amely azt mondja ki, hogy a LM egyenlően megosztja a költségeket a kormánnyal, amennyiben időbeli változás történik a tesztelés során. „Újonnan felfedeztünk időbeli változásokat, melyeket az LRIP 6 és 7 gyártási periódusaiban először alkalmazott gyártástechnológiai változtatásokkal oldunk meg” – írja a közlemény.