|

Orosz rakéták az indiai Rafale-on?

A hír fellebbenése a szubkontinensnyi méretű közösség esetében sokak számára biztosan nem meglepő, hiszen a vegyesen keleti és nyugati technikát üzemeltető indiaiak vagy kompromisszumot kötnek, vagy ismét elköltik egy kisebb ország éves költségvetését, jelen esetben rakétákra.

Az orosz harcászati rakétagyártó vállalat tárgyalásokat folytat a Dassault Aviation-nel annak lehetőségéről, hogy a franciák büszkeségére hazai gyártású fullánkok mellett esetleg az orosz megoldás integrálható-e. A társaság – mely oroszul a TRV mozaikbetűkből áll össze – még a Moszkvában tartott MAKSZ-on nyilatkozta az újságíróknak, hogy India nagy készletekkel rendelkezik orosz légi indítású fegyverekből és e tény kapcsán merült fel a francia vadászgéppel való párosítás kérdése. Noha 2012 januárjában a Rafale megnyerte az MMRCA tendert, a szerződés azóta sem került még aláírásra.

Az MMRCA kapcsán India feltételül szabta, hogy a nyertes pályázó az első 18 darab repülőgépet az integrált eszközök teljes skálájával szállítsa le. A Rafale esetében ennek köre valószínűleg az MBDA termékeire fog „korlátozódni”, név szerint a Mica légiharcrakétára, a Scalp robotrepülőgépre, illetve az Exocet hajó elleni rakétára. Emellett azonban már akkor közölték a leendő győztessel, hogy amennyiben igény van rá, az IAF által választott fegyvereket is integrálni kell.

Dassault Rafale weapons load

Dassault Rafale

Úgy tűnik, hogy az IAF és az orosz TRV már a Rafale fegyverzetének „továbbfejlesztésén” gondolkodik, de az igazi kérdés az az, hogy végre pont kerül-e az indiai ügylet végére hivatalosan is és, hogy ez bonyodalom nélkül fog e végbe menni. A felvetés azért sem ésszerűtlen, mert a felelősség és költségek megoszlását illetően úgy néz ki nem jut dűlőre a gyártó Dassault és a Rafale Csapatként megnevezett MBDA, Thales és Sagem az indiai partnercégekkel – közöttük az állami tulajdonú Hindustan Aeronautics Ltd-vel sem a szereposztást illetően, amelybe beletartoznak az India számára garantált licence gyártás pontosan meghatározott feltételei is. A Dassault vezérigazgatója, Eric Trappier a tárgyalásokat „fárasztó feladatként” jellemezte, mindamellett nem tudta megmondani, hogy az év vége előtt sikerrel le fognak e zárulni.

Természetesen a két náció termékeinek összepárosítása korábban is megtörtént már. Az iraki Mirage F1EQ vadászgépek ugyanúgy orosz rakétát hordoztak a H-29L és más „okos” levegő-föld fegyverek képében, mint a dél afrikai Mirage F1-ek, amelyek az R-73E légiharcrakétával a „fedélzeten” repültek.