|

Eldőlt a cseh Gripenek sorsa

A cseh légtér újból biztonságban tudhatja magát, ugyanis hosszas huzavona után a Gripen vadászrepülőgépek és a lízingszerződés meghosszabbítása mellett határoztak a döntéshozók.

Amíg azonban idáig eljutottak, a Gripenek nem csak a levegőben járhattak be kalandos utat, jövőjüket illetően mind a szaksajtó, mind a média kivette a részét az esélylatolgatásokból. Rendszeres olvasóink, ha emlékeznek még, számos alternatíva került a figyelem középpontjába, amely lehetett komoly vizsgálat tárgya, avagy szimpla időhúzás is a jobb feltételek kiharcolása végett.

Fotó: HTKA.hu - Block 50

Fotó: HTKA.hu – Block 50 ,

Tömören összefoglalva kezdődött azzal a történet, hogy a csehek sokallták a lízing árát, a svédek pedig nem voltak hajlandóak engedni. Ezek után elkezdődött a lehetséges váltótípus keresése, ám tisztában voltak ők is azzal, hogy egy új típus beszerzésére irányuló tender nem csak időben kerül sokba, hanem anyagi vonzata is van. Felmerült az a rendezési mód is, hogy a lízingszerződés lejártával a beszerzett 12 együléses és 2 két üléses gépet maradványértéken megvásárolják, majd ehhez még 12 darabot szereznek be a svéd légierő kötelékéből. Midőn hazánk 2012 elején a szerződéshosszabbítás mellett döntött, a csehek a német Typhoon ajánlatot vehették szemügyre, majd a WikiLeaks weboldal szorgalmas tevékenységének köszönhetően napvilágra kerülhetett az a hír, mely szerint 5-6 országgal közösen üzemeltetnének F-16 vadászrepülőgépeket, amelyeket véleményük szerint nem épp bazári áron adtak volna az amerikaiak. Némi választással kapcsolatos huzavona végett a leköszönő adminisztráció már nem akart állást foglalni az ügyben, ettől függetlenül júliusban már terjengett a hír, hogy a svéd gépek maradnak és ezzel a csehek a jelenleg legolcsóbb megoldást választják.

Cseh Gripenek légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm

Cseh Gripenek légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm ,

A cseh kormányzat végül igazolta a pletykát, a Svéd Védelmi és Biztonsági Export Ügynökség (FXM) több mint egy éves egyeztetést követően egy új megállapodást dolgozik ki a cseh védelmi minisztériummal karöltve. Jelenleg a részletek kidolgozása, majd a megállapodásba foglalást követő aláírásra vár a két ország részéről. E szerint a típus első európai üzemeltetői az eddig meglévő gépparkot további 14 esztendőn keresztül kívánják üzemeltetni.

„Meggyőződésünk, hogy egy kölcsönösen jó megoldást találtunk, ami meg fog felelni a cseh légierő követelményeinek most és a jövőben is. Ez a pozitív együttműködésnek és a stratégiai partnerségnek köszönhető, melyek nem csak a Cseh Köztársaságnak előnyösek, hanem igazolja a svéd védelmi szektort, javára szolgál a svéd adófizetőknek és a típus más üzemeltetőinek is” – nyilatkozta Ulf Hammarström, az FXM főigazgatója.

Az új megállapodás a fent közölt időtartam mellett magába foglalja a kiképzést és a korszerűsítést, valamint a szükséges logisztikai és üzemeltetési támogatás biztosítását is a gép mellé.