|

Repült a Hürkus

Az egyre inkább saját hadiiparára támaszkodó Törökország hamarosan egy újabb „lyukat” foltoz be a hadiipari portékák között, mégpedig a TAI Hürkus kiképző repülőgéppel.

A Turkish Aerospace Industries új üdvöskéje augusztus 29-én emelkedett először a levegőbe az Ankara közelében található Kazanban, helyi idő szerint 7:35-kor, majd közel 3000 méteres magasságba emelkedett, ami után 33 perces repülés után sikeresen landolt. A gépet repülő Murat Özpala elmondása szerint remekül irányítható a Hürkus.

TAI Hürkus | Forrás TAI

TAI Hürkus | Forrás TAI ,

Néhány szóban magáról a gépről: a TAI 2006-ban kötött szerződést a török vezetéssel egy alap kiképző repülőgép megalkotásáról, amellyel a pilóták elsajátíthatják a modern vadászgépek „megüléséhez” szükséges alapokat. A TAI ennek megfelelően elő is állt a tervekkel, konkrétan a HUD-dal, multifunkciós kijelzővel és fedélzeti számítógéppel felszerelt Hürkus-B-vel, illetve egy jóval „fapadosabb”, leginkább a civil piacra szánt Hürkus-A-val. Mint ahogy megszokhattuk az ilyen kategóriájú gépeknél (Embraer EMB 314 Super Tucano, Beechcraft AT-6B Texan II, KAI KT-1), természetesen a Hürkusból is terveznek könnyű csapásmérő változatot a közeljövőben.

Az elégedett pilóta a repülés után | Forrás: TAI

Az elégedett pilóta a repülés után | Forrás: TAI ,

A pehelysúlyú gép mozgatásáról egy 1600 lóerős Pratt & Whittney PT6A-68T és egy öttollú Hartzell HC-B5MA-3 propeller idilli kapcsolata gondoskodnak, a biztonságot pedig Martin-Baker Mk T-16 N 0/0 katapultülések garantálják. Emellett olyan nyalánkságok is szerepelnek a felszerelések listáján, mint a fedélzeti oxigén-ellátó rendszer (OBOGS) vagy éppen a HOTAS.