|

HTKA Hírhalom 2013. 29. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 29. hét

Kényszerleszállást hajtott végre az Amerikai Légierő egyik kiképzőgépe Texasban, miután madárrajjal ütközött. A 61-0891 oldalszámú T-38C Talon szuperszonikus repülőgép július 19-én vett részt kiképzőrepülésen, mikor helyi idő szerint délelőtt 6:48-kor találkozott természetben élő „távoli rokonaival”, majd ezután kényszerleszállást hajtott végre egy közeli síkságon. Az esetet mindkét pilóta kisebb sérülésekkel megúszta, ám a repülőgépet az ütközés valamint az utána keletkezett tűz együttes hatása javíthatatlanná változtatta, így további sorsa a selejtezés.

T-38C Talon

Sajnos a jenki pilótáknál szerencsétlenebbül járt az a két kazahsztáni társuk, akik két nappal korábban repültek a légierő L-39C Albatrosz gépével. Az oktató és a tanuló kiképzőrepülésen vett részt az ország észak-nyugati felében, ám a leszállás nem alakult a tervek szerint: a gép leszállás közben belement az egyik hangárba, az ütközést pedig egyik hajózó sem élte túl. A baleset szemtanúi voltak a nem sokkal korábban érkezett közforgalmú gép utasai és személyzete.

Harci bevetésre alkalmasnak nyilvánította a légierő C-295M teherszállítóit a cseh védelmi miniszter, Vlastimil Picek. A repülőgépeknek ehhez először át kellett esniük egy tesztsorozaton, majd az azt követő kiértékelésen. Az egyik legfontosabb vizsgált pont a rakéták elleni védelem, melyre kiváló minősítést kapott mind a 4 példány.

Az Amerikai Légierő két korábbi Predator veszteséget is nyilvánosságra hozott: az első még tavaly szeptember 18-án történt, Törökországban, az iraki határtól nem messze. A pilóta nélküli géppel megszakad a telemetriai összeköttetés, így a Missouri államban található Whiteman légibázis személyzete tétlenül nézte végig a repülőgép lezuhanását.
A második esetre április 9-án került sor Maliban. Az MQ-1B Reaper a Francia Hadsereg támogatásának céljából repült az országban, ám az Algériával közös határtól nem messze délre, az ország lakatlan északi részében lezuhant. A balesetről már áprilisban sok külföldi fórumon lehetett olvasni, ám az USAF csak most erősítette meg hivatalosan is a gépveszteséget, ám az szerencsétlenség okait továbbra sem hozták nyilvánosságra.

A Máltai Fegyveres Erők egy AW139 könnyű helikopter szállításáról írtak alá szerződést az AgustaWestland gyárral, további két példányos opcióval. A forgószárnyasok tengeri határvédelmi, valamint kutató-mentő feladatkörben kerülnek a szigetországba, az első példányt várhatóan 2014 júniusában vehetik át. A többes szám helytálló, mert minden valószínűség szerint érvényesítik az opciót, hisz 2015-re 3 helikopterrel, 10 pilótával és 20 műszakival számolnak.

Az AW139-est sokfelé alkalmazzák kutató-mentő szerepkörben | Fotó: AgustaWestland

Az AW139-est sokfelé alkalmazzák kutató-mentő szerepkörben | Fotó: AgustaWestland ,

Oroszország az Egyesült Arab Emirátusokból szerezne be pilóta nélküli harci gépeket. A tervek szerint legalább két példányt vásárolnának az ADCOM Systems által forgalmazott United 40 Block 5 típusból. Utóbbi a MALE (medium-altitude, long-endurance – közepes repülési magasság, hosszú őrjáratozási idő) kategóriába tartozik, melynek legsikeresebb képviselője az amerikai MQ-1 Predator. Az idei februári IDEX kiállításon bemutatott United 40 Block 5 akár 10 földi célpontok elleni rakétával is indulhat bevetésre, őrjáratozási ideje pedig 60 km-re a bázistól elérheti a 120 órát. A típus első felszállására márciusban kerítettek sort, becsült költsége 20-30 millió dollár példányonként.

United 40 UAV

United 40 UAV ,

Bolívia két orosz Mi-17 helikopter beszerzését tervezi. A forgószárnyasokat különleges egységek kapnák, melyeket a drogok elleni háborúban használnának. Az üzlet miatt hamarosan orosz delegáció utazik Bolíviába.

Újabb képességéről tett tanúbizonyságot az A400M: a RAF Boscombe Down repülőterén tartott tesztsorozaton bebizonyították, hogy az Airbus legújabb szállítógépe kiválóan alkalmas csapatok és járművek gyors kipakolására egy idegen – ellenséges – repülőtéren. A teszt során egy Scimitar páncélozott jármű, valamint egy fegyverszállító jármű pótkocsival együtt gördült ki gyorsan a raktérből. Élesben egy további különleges katonai alakulat is a raktérben utazott volna, hogy a járművek támogatásában meglepetésszerűen elfoglalják a repteret, és hídfőt építsenek ki a nagyobb alakulatok fogadására.

Az eseményről készült videó:

Indiában elkezdődött a légierő új alap kiképzési kurzusa, a svájci PC-7MkII könnyű gépek használatával, jelentette be a gépeket gyártó Pilatus. A kiképzés július 8-án, a közép-indiai Hyderabad tartományban, Dundigal városában indult. Az első kurzuson több mint 8 újonc sajátíthatja el a repülés alapjait, 14 repülőgépet használva. Az Indiai Légierő összesen 75 példányt rendelt a Pc-7MkII típusból, ezeket több bázis között osztják majd el.

A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – Defense Security Cooperation Agency) július 19-én nyújtotta be a Kongresszus felé Dél-Korea azon kérelmét, mely szerint AIM-120C-7 légiharc-rakétákat vásárolnának légierejük számára. Konkrétan 260 példányt szereznének be az AMRAAM legmodernebb exportálható verziójából, a hozzá tartozó kiszolgáló berendezésekkel, pótalkatrészekkel, kiképzéssel és logisztikai támogatással, mindezt 452 millió zöldhasúért.

USAF F-16 AIM-120 lunch

Jól halad a Tajvani Légierő F-CK-1 Ching Kuo gépeinek modernizációja. Az első fázison már 66-67 gép esett át, és az AIDC (Aerospace Industrial Development Corp) még az év vége előtt átadja az utolsó, 71. példányt is. Az első lépcső legfontosabb eleme a pilótafülkék modernizálása, melyek színes, többfunkciós kijelzőket kapnak, ezen túl a mechanikus mozgatású radart is módosítják, így javítva annak zavarvédelmét. Az átalakítások végezte után nekiállnak a második fázisnak, melyen azonban már csak 56 gép esik át. A teljes flotta 2015-16-ra újulhat meg, melyek után még további 20 évet üzemelhetnek, modernebb fegyverekkel és jobb ember-gép kapcsolattal.

Kevesebb mint 3 hónappal azután, hogy az utolsó QF-4 is kigurult a Davis-Montham légibázison a 309. karbantartó és felújító csoport (AMARG) hangárjából, már neki is álltak az első F-16 átalakításának. A 85-1455-ös oldalszámú F-16C-t július 1-én vette kezei közé az AMARG, és várhatóan novemberben el is készülnek az átalakítási munkálatokkal. Az üzem felfuttatása után az AMARG évi 22 QF-16-ost adhat át az USAF részére, így az összesen megrendelt 210 példány átalakítása több mint 9 évig húzódik majd.

Görögország hajtómű részegységeket és pótalkatrészeket rendelne F-16C/D gépeihez, tájékoztatta a Kongresszust a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA). A Pratt&Whitney F100-PW-229 hajtóművekhez kompresszor fokozatot, a hajtómű belső magrészét, turbina fokozatot, fúvókát és további részeket szereznek be, további pótalkatrészekkel és logisztikai támogatással. Az üzlet értéke 250 millió dollár.

Új helikoptereket kapott az Iowai Nemzeti Gárda. A 6 CH-47F Chinook a nagyobb távolságú szállításokra használatosa, míg kisebb távolságra és tömegre két UH-72A Lakota helikoptert használhatnak. A sajtó múlt hét kedden, július 17-én közelről is megvizsgálhatta a forgószárnyasokat, erre korábban nem sok lehetőségük nyílt. A beszerzés nagyjából 200 millió dollárjába került az amerikai adófizetőknek.

Az orosz helyettes védelmi miniszter, Yury Borisov szerint a következő 3 évben nagy számban érkeznek majd a légierő alakulataihoz az új Szu-35Sz és MiG-35 vadászbombázók. Ugyan kisebb problémák mindkét típussal adódtak a végső tesztelésük alatt, ám ezek kijavítása után megkezdődhet a gépek leszállítása az Orosz Légierő részére. Utóbbi még 2009-ben rendelt 48 példányt a Szuhoj portékájából, ám az RSK MiG tervezőiroda még mindig nem kapott megrendelést a 29-es legmodernebb verziójára. A gyárnál azonban nem búsulnak, elképzeléseik szerint még a nyáron megérkezhet a megrendelés a MiG-35-re.

MiG-35 equipment

És a végére egy kis F-35 kavalkád: az Amerikai Légierő június 27-én hivatalosan is bejelentette, hogy a Luke légibázisra 72 F-35A-t telepítenek. A hagyományosan fel és leszálló variánssal a kiképzőközpontként szolgáló légibázis betonjait így összesen 144 5. generációs vadászbombázó koptatja majd néhány év elmúltával.
A Brit Királyi Légierő bejelentette, hogy a 617. század lesz az első harci század, mely megkapja F-35B Lightning II gépeit. Az alakulat 2014 április 1-én adja le utolsó használt Tornado GR4 vadászbombázóját, majd megkezdik az átképzést az 5. generációs típusra, melyeket várhatóan 2016-tól állíthatnak szolgálatba. A 617-es század egyébként több, a második világháborús repülésben jártas ember számára is ismerős lehet, hiszen ők voltak a híres „Gátrobbantók”, akik 1943. május 16-17-án végrehajtották a történelmi támadást 3 németországi gát ellen.
A BAE Systems üzembe helyezte az új gyártósorát, melyen az F-35 függőleges és vízszintes vezérsíkjai készülnek. Az első gép, mely innen kapj meg az elemeket az AF57 hagyományosan fel és leszálló Lightning II.