A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Ahogy korábban már beszámoltunk róla, Horvátország az ukránokkal végezteti el 7 darab horvát MiG-21-es nagyjavítását és modernizációját, emellett 5 ukrán példányt is beszereznek, melyeket hasonló módon korszerűsítenek. Az ukrán Ukrspecexport és a horvát honvédelmi minisztérium képviselői július 8-án Zágrábban írták alá a gépek feljavításáról szóló szerződés, melynek teljesítési határideje 2014 vége.
—
Hegynek csapódott a Perui Nemzeti Rendőrség egyik Bell UH-1H helikoptere júlis 9-én, kedden. A helikopter éjszakai kiképzőrepülésen vett részt, mikor a La Moyuna hegynek ütközött, megölve a személyzet mindhárom tagját.
—
Valamivel jobban járt az a pakisztáni vadászpilóta, aki két nappal később került halálközeli élménybe. A hajózó kínai F-7P repülőgépével vett részt egy szokványos kiképzőrepülésen, ám elvesztette az uralmat gépe felett, és katapultálásra kényszerült az észak-pakisztáni Essa Khel várostól nem messze. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy kisebb karcolásokkal úszta meg az esetet, valamint a földön sem sérült meg senki és a repülőgép elvesztésén kívül anyagi kár sem keletkezett.
Még a folyamatos háborús környezetben lévő Izraeli Haderő is kénytelen szembesülni a világ sok részére már korábban elért költségmegszorításokkal, ennek legnagyobb vesztese pedig a légierő. A védelmi minisztériumban úgy döntöttek hogy az IAF kénytelen bezárni egyik vadászszázadát, míg másik kettő működését összevonják. Mindez azonban még csak a kezdet, a hadi költségvetés ugyanis ebben az évben 820 millió dollárral kevesebbel gazdálkodhat a tervezettnél, ez a szám pedig csak tovább nő a következő évben: 2014-ben már 1,4 milliárd dollártól kell búcsút venniük. A csökkentés a repülők mellett rosszul érinti a tüzérség és a harci műszakiak képzését. A prioritást élvezőként a védelmi minisztérium a gyalogságot és a páncélosokat jelölte meg, így ők továbbra is folytathatják kiképzésüket és feladataikat a megszokott mederben.
3 példánnyal bővült az Orosz Légierő Szu-34 flottája a múlt héten. A Szuhoj a novoszibirszki üzeménél megrendezett ceremónia keretében adta át a vadászbombázókat a megrendelőnek, július 9-én. A gépek még aznap útra indultak, hogy minél hamarabb elfoglalhassák helyüket az új bázisukon.
—
Hamarosan megkezdődhet az orosz megrendelésre gyártott Szu-30SzM gépek légi tesztelése. A repülőgépeket gyártó Irkut és az Orosz Védelmi Minisztérium június 28-án írta alá a szerződést a légi próbák megkezdéséről, melyekre a V. Chkalov tesztközpontban kerítenek sort. Az Orosz Légierő a típus több ígért képességét is górcső alá veszi, legfontosabbként a megosztott felderítést, a szimultán célleküzdést valamint a manőverezőképességet jelölték meg.
Mint ismert, az Orosz Légierő tavaly márciusban rendelt 30 példányt a Szu-30MKI-ből kifejlesztett Szu-30SzM-ből, majd az Irkut még novemberben át is adta az első két gépet. A légierő azóta további 30 példánnyal fejelte meg a megrendelést, így az összesen 60 példány már nagy segítséget nyújt majd a Szu-34-eseknek a Szu-24M Fencer típus leváltásában.
Kisebb mérföldkövet ünnepelhetett a ReconRobotics vállalat, mely vezető helyet foglal el a micro-robotok világpiacán. A cég 2007-es megalapítása óta 4000 terméket adott el rendőrségi és katonai célokra, ennél csak az iRobot nyújtott jobb teljesítményt az 5000 eladott robottal, ám ők 2001 óta vannak a piacon. A cég jelenlegi legsikeresebb portékái a Throwbot XT és Recon Scout XL kétkerekű járművek, melyek nagyon kelendőek az USA több államában valamint Nagy Britanniában, de már Hollandiából is érkezett megrendelés.
—
Sikeres tesztlövészetet hajtottak végre Franciaországban a Missile de Croisière Naval, azaz az MdCN haditengerészeti cirkáló rakétával. A fegyver a Storm Shadow, vagy francia nevén a SCALP EG megnövelt hatótávolságú, hajókról indítható verziója, melynek fejlesztését még a Francia Haditengerészet rendelte meg 2006-ban. A teszre a Dél-Nyugat franciaországi Biscarrosse rakétalőtéren került sor, július elején. A fegyvert egy FREMM fregattról indították, a cél a beígért paraméterek igazolása volt, különösképpen az azt célba irányító infravörös érzékelőre.
Az MdCN a Francia Haditengerészet FREMM osztályú fregattjain valamint Barracuda tengeralattjáróin áll majd szolgálatba. Hatósugara négyszerese a Storm Shadow-énak, így akár 1000 km-ről is indíthatják majd az ellenséges hajókra illetve földi célpontokra.
Az Amerikai Tengerészgyalogság válságkezelő csoportja (SP-MAGTF Crisis Response – Special Purpose-Marine Air-Ground Task Force Crisis Response) kapta a feladatot hogy megismertessék az Olasz Haditengerészet fejeseit az MV-22 típussal. A csoport tagjai június 28-án látogattak el a Taranto-Grottaglie légibázisra Olaszországba, az olasz haditengerészeti repülés 100 éves évfordulója céljából rendezett ünnepségre. Persze a tengerészek nem csak ünnepeltek, először légi bemutatót tartottak a konvertiplánnal, majd a földön is bemutatták az az olaszoknak, végül pedig repülési lehetőséget is biztosítottak a fejeseknek, többek között az Olasz Haditengerészet vezetőjeként ismert Giuseppe De Giorgi admirálisnak, valamint Paolo Treu altengernagynak, ki a haditengerészeti repülés vezérkari főnöke.
A SP-MAGTF válságkezelő csoport egyébként egy körülbelül 500 főt számláló, személyzetét folyamatosan cserélő, tengerészgyalogosokból és tengerészekből felálló alakulat, melynek célja a gyors reagálás a válsághelyzetekre, főleg az afrikai kontinensen.
—
Szolgálatba álltak az első MRH90 helikopterek az Ausztrál Királyi Haditengerészet körében. A típust ugyan a hadserege rendelte meg, ám 6 példány mégis a haditengerészet 808. századának állományába kerül, melyet 1958-as feloszlatása óta most aktiváltak újra először.
Múlt héten a BAE Systems, az EADS, az MBDA valamint az Eurojet képviselői az Egyesült Arab Emirátusokba utaztak, hogy ott a légierő fejeseivel tárgyaljanak egy esetleges Eurofighter Typhoon üzletről. A dúsgazdag arab ország több éve keres váltótípust Dassault Mirage 2000-9 gépei leváltására, és mindez idáig a Dassault Rafalet tartották legesélyesebbnek. Feltételként szabták ki azonban, hogy a gyártó vásárolja vissza az egyébként nem is olyan régi Mirage 2000-9-eseket, azonban ezt nem akarják bevállalni, mivel idáig nem sikerült vevőt találniuk a használt gépekre. Mindezeknek köszönhetően a 60 gépes megrendelésért folytatott versenyben egyre nagyobb esélye van a közös európai „kacsának”, melynek eladásáról több hónapja folynak a tárgyalások. A franciák a megromlott esélyeik ellenére nem csüggednek, szerintük még mindig ők az új gépek legvalószínűbb szállítói.