|

Készen állnak a MedEvac bevetésekre a német NH90-esek Afganisztánban

Az afganisztáni Mazar-I-Sharifban állomásozó német kontingens parancsnoka vasárnap bejelentette, hogy a kötelékükbe tartozó NHI NH90 közepes szállítóhelikopterek teljes mértékben alkalmassá váltak MedEvac bevetések teljesítésére harci körülmények között. A németek által vezényelt Északi Regionális Parancsnokság felügyelete alá így már kellő számú és képességű helikopter tartozik ahhoz, hogy akár erős ellenzéses tűz alatt álló ISAF-egységek sebesültjeit is ki tudják menteni. Ehhez eddig amerikai segítséget kellett kérniük, ugyanis a CH-53G-k, melyeket évek óta használnak a németek Afganisztánban, nem feleltek meg a feladatra. A Sea Stallion egyrészt túl nagy, ezáltal kiváló célpontot nyújt a táliboknak, másrészt felszereltsége sem teszi alkalmassá MedEvac bevetésekre.

Az Északi Regionális Parancsnokság eredeti tervei szerint az NH90-eseknek már egy évvel ezelőtt késznek kellett volna lenniük a MedEvac feladatok átvételére az amerikai UH-60M-ektől, azonban ez több okból kifolyólag sem sikerült. A helikoptereket fel kellett szerelni a sebesültek gyors ellátásához szükséges orvosi berendezésekkel, valamint megfelelő számú és fejlettségű önvédelmi rendszerrel (passzívval és aktívval egyaránt), hogy adott esetben ne váljanak maguk is áldozattá. Az afganisztáni misszióba kiküldendő német hajózóállomány az Egyesült Államokban, Új-Mexikóban kapta meg a szükséges sivatagi és magashegyi kiképzést, valamint elsajátíthatták azokat a túlélési praktikákat, amik vészhelyzetben megmenthetik az életüket.

Speciálisan MedEvac feladatokra átalakított NH90 belső tere | Fotó: Eurocopter

Speciálisan MedEvac feladatokra átalakított NH90 belső tere | Fotó: Eurocopter ,

Mindezek után pedig a helikoptereket Afganisztánba kellett szállítani, ott kialakítani számukra a szükséges üzemeltetési hátteret, infrastruktúrát. Tekintettel az NH90 nem éppen egyszerű felépítésére és fedélzeti rendszereinek bonyolultságára, ez a tervezettnél hosszabb ideig tartott, jelentős részt vállalva az egyéves csúszásból. Az NH90-esek mellett egyébként a CH-53G-k továbbra is Afganisztánban maradnak, hiszen normál szállítási feladatokra tökéletesen megfelelnek. Az utóbbi években a magyar PRT-k (Tartományi Újjáépítési Csoportok) több esetben is igénybe vették a német CH-53-asok képességeit. Utóbbiak valamilyen szinten egyébként megfelelnek sebesültszállításra: az előretolt bázisokról a már stabilizált állapotú katonákat ezzel a típussal szokták átszállítani a nagyobb támaszpontok kórházaiba.

10 hozzászólás “Készen állnak a MedEvac bevetésekre a német NH90-esek Afganisztánban”

  1. Sajna ez 1 problémás és drága heli, mely a fejlesztő országok rendelései nélkül lehet, hogy a kukában végezte volna! / A gyártó cukormázas marketingoldalán kívül kívül nehéz olyan oldalt találni, mely ne sorolná a típus hibáit…/

    Bár más gépek kevés kivétellel jobbak és olcsóbbak, a mi pénztárcánkhoz képest azonban drágák….

  2. Sajnos egy UH-60 annyival nagyobb szériában készűl,hogy e miatt sokkal olcsóbban tudják adni. Nem mellékesen pedig több helyen folyik a gyártása, ezért a szállítása is gyorsabb. Ugyan ez a probléma az összes európai repülőgéppel.

  3. Ha megszokod 1 típus hibáit és hiányosságait, már jónak számít, ha nem tapasztalsz újabbakat. Ennek kapcsán az NH-90 tényleg jól teljesít! Az árával összevetve azonban már nagyon nem…!!! /Így szemlélve a dolgot, anno a Trabant 1 nagyon jó autó volt!/

    A hibák listáját böngészve egyesek könnyen kiküszölhetők /pl. a padlólemez, rögzítési pontok és a csörlő teherbírása etc./, bár figyelni kell a súlynövekedésre. Más hibákat azonban /alacsony hasmagasság, szűkös utastér és ajtó etc./ meg kell szokni! No de ennyiért…?!?

  4. T: piratvitorla!
    Az NH90-es hibáit nem hasonlították, hanem gyakorlatban tapasztalták…!!!

    A hasonlataidnak meg közük nincs a valósághoz! /Az NH90 60cm-el szűkebb az általad említett Huey-nál. Sebesültszállításnál ez nem jelentős, csapat- és teherszállításnál azonban már sokat számít! A CH-53 pedig 1 más kategória – bár ez a cikkből is kiderül!/

    Valamit valamiért?!?
    Az NH90 ára több mint 40 millió dollár, melyet összehasonlíthatsz más típusok árával…!!!
    Plusz még a hibajegyzék…??? – Na ne röhögtess…!!!

    /Ja, az NH90 hibái között Te is keresgélhetsz, nem kell leragadnod az általam említetteknél…!/
    Hans véleményével pedig egyetértek…!

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.