Az AFP hírügynökség jelentése szerint Jean-Yves Le Drian francia védelmi miniszter kedden azt nyilatkozta, hogy országa 12 General Atomics MQ-9 Reaper pilóta nélküli repülőgépet szándékozik vásárolni az Amerikai Egyesült Államoktól. Az UAV-k precíziós csapásmérő eszközök használatára is alkalmasak lennének, ami régi vágya és igénye Franciaországnak. A beszerzés becsült költsége 670 millió euró (889 millió dollár) lenne, a repülőgépek leszállítása pedig 2014-2015-ben zajlana. Le Drian viszont korábban mást is mondott: május 31-én jelentette be, hogy még 2013 vége előtt vásárolnak két MQ-9-est Washingtontól, mivel a jelenleg használt EADS Harfang UAV-k már nem elegendőek a felmerülő feladatok ellátására. Iparági források szerint ezek használt, korábbi verziójú, fegyverzet bevetésére alkalmatlan példányok lesznek, amiket a USAF-tól vesznek át.
Franciaország taktikája érthető: a két használt Reaperrel megteremtik a típus üzemeltetési feltételeit, kiépítik a szükséges infrastruktúrát, elkezdik a kezelőszemélyzetek kiképzését, tapasztalatgyűjtését. Ennek köszönhetően a későbbi, új gyártású MQ-9-esek megérkezésekor azok már gyorsabban integrálhatóak lesznek a rendszerbe, hamarabb lesznek bevethetőek. A 12 Reaperből egyébként a tervek szerint két példány állandó jelleggel Afrikába kerül, tíz pedig Franciaországban marad, de nyilván szükség esetén ezek egy részét is át fogják telepíteni a háborús övezetekbe. Az amerikai UAV-vel – melynek lobbija állítólag annyira erős a Francia Légierőn belül, hogy sikeresen megakadályozta az utóbbi években európai gyártású pilóta nélküli repülőgépek beszerzését – Párizs hosszú távon számol, és nem lehetetlen a további flottabővítés sem.
Le Drian az egyéb lehetőségekkel kapcsolatban is nyilatkozott. Szerinte abban az esetben, ha az Egyesült Államok Kongresszusa nem hagyja jóvá az MQ-9 felfegyverezhető változatának eladását, Izraelhez fordulnak. Tőlük egyébként már vásároltak UAV-ket, az EADS Harfang ugyanis az IAI Heron alapján készült egy 2003-as megrendelés alapján, ideiglenes megoldásként – amihez képest már közel 10 éve szolgálatban áll.
Felmerülhet továbbá a kérdés, hogy Franciaország miért nem támogatta, támogatja nagyobb mértékben egy európai fejlesztésű, felfegyverezhető UAV kifejlesztését? Nos, ennek pontos okait nem ismerjük, de – mint már említve lett – az biztos, hogy az MQ-9 rendszeresítésének hívei sokat tetten ez ellen. Pedig mind az EADS, mind a Dassault felajánlotta, hogy megfelelő szintű állami támogatás esetén nekiáll egy csapásmérésre is használható UAV kifejlesztésének, akár izraeli segítséggel is, ami meggyorsította volna a folyamatot – ám ezek az ajánlatok sorra süket fülekre találtak.
A következő években – évtizedekben viszont minden bizonnyal nagyobb súlyt fektetnek majd az európai projektekbe. Le Drian maga is azt nyilatkozta, hogy „ami igaz Franciaországra, az igaz Európára is”, már ami az UAV-ket illeti. Ez esetben azonban már inkább az UCAV a helyes kifejezés, ugyanis az olyan, folyamatban lévő projektek, mint az EADS Barracuda vagy a Dassault nEuron, már ebbe a kategóriába sorolhatók. Franciaország esetében nyilván utóbbi kap nagyobb szerepet, hiszen ennek alapján kerülhet majd sor egy UCAV kifejlesztésére és gyártására. Addig pedig – ha minden jól megy – ott lesznek a Reaperek, amikkel kellő tapasztalatokat szerezhetnek a pilóta nélküli repülőgéppel végzett precíziós csapásmérés területén.
Forrás: AFP
Olyan erős a lobbi, hogy elnyomja az európai típus fejlesztését, mindazonáltal semmi sem garantálja, hogy megkapják? Kissé ellentmondásos. Inkább annak adnék hitelt, hogy egyelőre nem akarnak egy előreláthatólag is költséges projektbe kezdeni. Az amerikai típus megvételével nem oldódik meg az „európai drón problémája”. Kivéve, ha arra játszanak, hogy inkább az UCAV fejlesztésbe ölnek bele pénzt, ami kiváltja később a Reaper-t is.
Ezzel emelik egy következő szintre a franciaországi románcigány-telepek felszámolásának módszerét?
Én ezt nem teljesen értem. A Reaper és egy UCAV teljesen más kategória, egymás kiváltása kb olyan lenne, mint ha F-5 helyett valaki F-15E-t venne. Mindkettőre szükség van, főleg, mivel egy UCAV kifejlesztése és üzemben tartása, reptetése sokkal drágább (lesz, ha majd lesz).
Szerintem a lobbi csak 1 dolog, a másik az EADS óvatossága, hisz voltak már „nem igazán sikeres” fejlesztései…! – Arról nem is beszélve, hogy „azok” után egyes országok majd ötször meggondolják, hogy milyen projektre adjanak pénzt!
Egy új UAV fejlesztése ugyanis euromilliárdokba kerül, melynek bizonytalan a megtérülése! – Különösen válság idején…!!!
Tehát olcsóbb vásárolni…!