|

Amerikai segítség kell az LCA Tejas tengerészeti verziójának teszteléséhez

Bajban van az Indiai Haditengerészet, mégpedig a HAL Tejas vadászbombázó kapcsán, ugyanis az LCA-N (Light Combat Aircraft – Navalised) berepülési programjához nem rendelkeznek megfelelően képzett pilótákkal. Konkrétan a repülőgép-hordozó fedélzeti tesztekhez kellenének tapasztalt hajózók, akik révén el lehetne végezni a szükséges teszteket, ám tekintettel arra, hogy India az INS Vikrant (R11) repülőgép-hordozó kivonásával elveszítette CATOBAR hordozóját, a jelenleg szolgálatban álló INS Viraat (R22) ugyanis síugrósánc segítségével indítja a még megmaradt Sea Harrier repülőgépeket. A megoldást az amerikai kapcsolatok jelenthetik, az LCA-N fejlesztésében partnerként szereplő ADA (Aeronautical Development Agency – Légügyi Fejlesztési Ügynökség) ugyanis a US Navyhez fordult segítségért.

Az indiaiak szeretnék elérni, hogy az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete adjon lehetőséget néhány tapasztaltabb pilótájuknak arra, hogy betekintést nyerjenek a CATOBAR rendszerű (Catapult Assisted Take Off But Arrested Recovery rövidítése, a kifejezés a repülőgép-hordozók fedélzetéről (gőz)katapult segítségével felszálló, majd fékezőkötél és fékezőhorog alkalmazásával ugyanoda leszálló repülőgépekre, illetve az azokat ilyen módon fogadni képes repülőgép-hordozókra használatos) repülési feladatokba, és kellő szinten elsajátítsák azok végrehajtását. Mindezt még idén év vége előtt szeretnék elvégezni, annak érdekében, hogy jövő évtől elkezdődhessenek a szárazföldi tesztek az INS Hansa támaszponton, Goában.

Az LCA-N első prototípusának szűzfelszállása | Fotó: ADA

Az LCA-N első prototípusának szűzfelszállása | Fotó: ADA ,

Ez egyébként azt is jelenti, hogy a készülőben lévő, második indiai gyártású repülőgép-hordozó, az INS Vishal biztosan CATOBAR lesz, tehát felszerelik gőzkatapultos indítórendszerrel (vagy elektromágneses katapulttal, ha az Egyesült Államok ehhez hozzájárul). Ennek szükségességét jelzi az a tény is, hogy a Tejas haditengerészeti verziója közel 500 kg-mal nehezebb a tervezettnél, ezért síugrósáncos bevetések során csak minimális hasznos terheléssel szállhatna fel. Sőt, az is lehetséges, hogy később az új hajóosztály első tagját, az INS Vikrantot is átépítik ilyen módon.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.