|

Rendszerbe állt a Surion Dél-Koreában

Május 22-én a KAI (Korea Aerospace Industries) dél-koreai repülőgépgyártó vállalat nagyszabású ünnepség keretében átadta az első adag KUH-1 Surion többfeladatú katonai helikoptert az ország szárazföldi erőinek. A hadsereg nonsani pilótaképző akadémiáján tartott ceremónián magas rangú tisztviselők mellett részt vett Pak Kunhje dél-koreai elnök is, aki személyesen próbálhatta ki, milyen érzés a Surion pilótafülkéjében ülni. A 2012-ben megindult sorozatgyártás eredményeként mostanra már elég példány áll rendelkezésre a típusból, hogy elkezdődhessen elsőként az oktatói állomány átképzése, majd az első vonalbéli egységek pilótáinak felkészítése a Surion vezetésére.

A KUH-1 kifejlesztését a 2000-es évek elején határozta el a dél-koreai vezetés, a cél az UH-1H és az MD-500 leváltása volt. A tényleges fejlesztés 2006-ban kezdődött, a partner az európai EADS volt – nem véletlen, hogy a KUH-1 több ponton hasonlóságot mutat a Eurocopter termékeivel. Az első prototípust három évvel később mutatták be, levegőbe pedig 2010-ben emelkedett a Surion. A helyi védelmi fejlesztésekért felelős ügynökség, a DAPA (Defense Acquisition and Procurement Agency) felügyelete alatt azóta közel 2000 felszállás során lefolytattak egy 2700 órás berepülési programot, amit földi statikus tesztek kísértek, ezek végeztével pedig sorozatgyártásra és rendszerbe állításra alkalmasnak ítélték a típust. A két hajtóműves könnyű, többfeladatú KUH-1 kifejlesztésére hozzávetőlegesen 1,17 milliárd dollárt költött el Dél-Korea.

Dél-Korea új büszkeségei, a KUH-1 Surion helikopterek

Dél-Korea új büszkeségei, a KUH-1 Surion helikopterek ,

A KUH-1 15 méter hosszú, 4,5 méter magas, 2 méter széles, üres tömege pedig 5 tonna. Személyzete két főből áll, akinek kívül csapatszállító konfigurációban két ajtólövészt és kilenc felfegyverzett lövészkatonát, vagy 2300 kilogramm hasznos terhet cipelhet magával. A gyári adatok szerint a két Samsung Techwin T700-ST-701K (a jól ismert General Electric T700-GE-701C helyi változata) hajtómű maximálisan 260 km/h-s csúcssebességet biztosít neki, hatótávolsága optimális utazósebesség mellett pedig 480 km, ami két és fél órás bevetéseket tesz lehetővé maximális terhelés mellett. A KAI minden eseményen büszkén hirdeti, hogy a típus kifejezetten jól szerepel hegyvidéki körülmények között, és még a 2744 méter magas Baekdu felett is képes függeszkedésre.

Az UH-1H leváltására 2022-ig a dél-koreai szárazföldi erők 200 KUH-1 kerül (ebből húsz már idén év végére megérkezik), illetve 2023-ig további 40 példányt kap a helyi tengerészgyalogság légi mozgékonyságú műveletek végrehajtásához. A helikoptereket elsősorban deszantfeladatokra, személyszállításra, futárfeladatokra, kutató-mentő bevetésekre fogják használni, de mindemellett lehetséges irányított páncéltörő fegyverek (6 db BGM-71 TOW) és nem irányított rakéták alkalmazása is, ha a szükség úgy hozná.

5 hozzászólás “Rendszerbe állt a Surion Dél-Koreában”

  1. piratvitorla:
    Persze, hogy „Cougar-zserű”. Lévén a KHP-KUH programba benne volt az Eurocopter és az EC725-ösből sok műszaki dolgot adoptáltak a KUH-1-esbe.
    Amúgy pl nekem maga a helikopter nagyon tetszik. Mivel dél-koreai, a minőségben nem kételkedem, ráadásul egy bevált, népszerű, kiforrott típuson alapul.