Újabb hatását érezteti az Amerikai Egyesült Államok fegyveres erőit érintő, költségvetési megszorító csomag: 2013. május 17-én elhagyta a németországi Spangdahlem légi támaszpontot a USAFE 81. századának utolsó négy Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II csatarepülőgépe, s ezzel jó időre – talán örökre – véget ért a típus európai karrierje. Az elmúlt hónapokban a század 21 csapásmérője fokozatosan repült át a tengerentúlra, ahol tovább folytatják pályafutásukat, az ottani egységek között szétosztva. A 81-esek viszont nem csak Európának, hanem az aktív szolgálatnak is búcsút mondhatnak, ugyanis a szerkezetátalakítás és leépítés következtében idén júniustól a századot deaktiválják.
Az A-10-esek 1993 vége és 1994 eleje során érkeztek Spangdahlembe, az akkor nyugdíjba vonuló McDonell Douglas F-4G Phantom II vadászbombázók helyére, tehát közel húsz éve állomásoznak a bázison. Az akkori típus-kavalkád az évek során folyamatosan csökkent, míg mostanra már csak két harci század maradt Spangdahlemben. A 81-esek távozásával ez a szám egyre csökken, ez az állapot viszont stabilnak látszik, lévén a USAFE már az A-10-esek kivonásával is elég nagy érvágást volt kénytelen elviselni csapásmérő potenciáljában. A megmaradt egyetlen, tényleges harci feladatokat ellátni képes egység a 480. vadászrepülő század lesz, mely F-16CJ vadászbombázókat üzemeltet.
„A 81. század számára természetesen ez egy szomorú nap, hiszen elveszítjük a gépeinket és hamarosan magát az egységünket is, de ez már csak így megy egy vadászrepülő-század életében. Büszkék vagyunk rá, hogy itt állhatunk, hogy eddig eljuthattunk, most pedig igyekszünk a repülőgépeket biztonságban visszavinni az Egyesült Államokba.” – mondta búcsúzóul Clinton Eichelberger alezredes, a 81. század parancsnoka. „Azon kívül, az élet nem áll meg: pilótáink továbbra is repülni fogják az A-10-est, csak más egységek kötelékében.”
A bázis jelentősége ezzel együtt természetesen nem csökken, hiszen az európai, ázsiai és afrikai teherszállító feladatok során kiemelt szerepet kap, mint tranzitállomás, illetve a Légi Szállítási Parancsnokság (Air Mobility Command – AMC) révén a 726th teherszállító század is itt települ, ők a szállító- és tankergépek kiszolgálását, szervizelését végzik. Nem elhanyagolható továbbá az AN/TPS-75 radarrendszereket üzemeltető egységek sem, akik szintén fontos szerepet töltenek be a USAFE kötelékében.
Tavaly ősszel még láttam A-10 -eseket román légtérben gyakorlatozni, akkor azok is hazamentek már?