|

Párizs értékesítené a DCNS hajógyárat és összeállna a németekkel

Elöljáróban jelezzük, hogy a cím kicsit csalóka, hiszen az igen hosszú múltra visszatekintő francia hajógyár kapcsán nem a németekkel szemez a francia állam. Mindösszesen arról van szó, hogy a 2014-es, 31,4 milliárd eurós védelmi költségvetésből hiányzó mintegy 1,8 milliárd előteremtése érdekében két mega üzlet szekerét is tologatja Párizs.

Az egyik vonal, hogy eladná a DCNS hajógyárban lévő, meglehetősen tekintélyes részesedését – mely még a korábbi részvényeladások ellenére is 65 százalékot jelent. A kiszemelt vevő amúgy nem más, mint a DCNS kisebbségi tulajdonosa, az állami érdekeltséggel szintén rendelkező és az állam DCNS részesedését is részben kezelő Thales. Az az elsősorban az elektronikai megoldásairól elhíresült Thales, ami mögött jelentős erővel megtalálható a privát tulajdonú Dassault Aviation, ami mögött legnagyobb részesedéssel pedig a Dassault család áll. Csak hogy egyszerűbb legyen a kép :)

Az elérhető információk szerint a francia állam a birtokában lévő teljes részvénycsomagért 1,5 – 2 milliárd euró közötti összeget remél és bízik abban, hogy a Thales megveszi az egészet.

Ha a még nem megkezdődött tárgyalások sikerrel járnak, akkor a DCNS a Thales leányvállalatává alakulna, aminek igazgatótanácsában az állam továbbra is jelen kíván lenni, ahogy a Thales-ben meglévő, különleges jogokat biztosító aranyrészvényt sem kívánja feladni.

Megjegyzendő, hogy a Dassault vezetősége részéről korábban már pedzegették, hogy esetleg a Thales 50 százalékig növelné a részesedését a DCNS-ben az állami alkalmazottak helyzetének megreformálása esetén.

A DCNS eladása melletti, a bevezetőben említett másik vonal igazából egy, a franciák reményei szerint igen szoros együttműködés terve, melynek két résztvevője a szárazföldi haderőnemnél alkalmazásra kerülő portékákban utazó francia Nexter és a német Krauss-Maffei Wegmann. Az alapvetően a páncélozott járművel európai piacára összpontosító dologról már folynak a tárgyalások a német vállalatot irányító Bode családdal.

Vélemények szerint ha az ügylet kétoldali állami garanciákkal kellően megtámogatásra kerülne, akkor létrejöhetne egy ilyen partnerségi kapcsolat, amiben ugyanakkor a francia és német felek mellett érdekelt lehet még az igen hasonló termékvonalakkal rendelkező olasz Oto Melara is.