|

Párizs értékesítené a DCNS hajógyárat és összeállna a németekkel

Elöljáróban jelezzük, hogy a cím kicsit csalóka, hiszen az igen hosszú múltra visszatekintő francia hajógyár kapcsán nem a németekkel szemez a francia állam. Mindösszesen arról van szó, hogy a 2014-es, 31,4 milliárd eurós védelmi költségvetésből hiányzó mintegy 1,8 milliárd előteremtése érdekében két mega üzlet szekerét is tologatja Párizs.

Az egyik vonal, hogy eladná a DCNS hajógyárban lévő, meglehetősen tekintélyes részesedését – mely még a korábbi részvényeladások ellenére is 65 százalékot jelent. A kiszemelt vevő amúgy nem más, mint a DCNS kisebbségi tulajdonosa, az állami érdekeltséggel szintén rendelkező és az állam DCNS részesedését is részben kezelő Thales. Az az elsősorban az elektronikai megoldásairól elhíresült Thales, ami mögött jelentős erővel megtalálható a privát tulajdonú Dassault Aviation, ami mögött legnagyobb részesedéssel pedig a Dassault család áll. Csak hogy egyszerűbb legyen a kép :)

Az elérhető információk szerint a francia állam a birtokában lévő teljes részvénycsomagért 1,5 – 2 milliárd euró közötti összeget remél és bízik abban, hogy a Thales megveszi az egészet.

Ha a még nem megkezdődött tárgyalások sikerrel járnak, akkor a DCNS a Thales leányvállalatává alakulna, aminek igazgatótanácsában az állam továbbra is jelen kíván lenni, ahogy a Thales-ben meglévő, különleges jogokat biztosító aranyrészvényt sem kívánja feladni.

Megjegyzendő, hogy a Dassault vezetősége részéről korábban már pedzegették, hogy esetleg a Thales 50 százalékig növelné a részesedését a DCNS-ben az állami alkalmazottak helyzetének megreformálása esetén.

A DCNS eladása melletti, a bevezetőben említett másik vonal igazából egy, a franciák reményei szerint igen szoros együttműködés terve, melynek két résztvevője a szárazföldi haderőnemnél alkalmazásra kerülő portékákban utazó francia Nexter és a német Krauss-Maffei Wegmann. Az alapvetően a páncélozott járművel európai piacára összpontosító dologról már folynak a tárgyalások a német vállalatot irányító Bode családdal.

Vélemények szerint ha az ügylet kétoldali állami garanciákkal kellően megtámogatásra kerülne, akkor létrejöhetne egy ilyen partnerségi kapcsolat, amiben ugyanakkor a francia és német felek mellett érdekelt lehet még az igen hasonló termékvonalakkal rendelkező olasz Oto Melara is.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.