|

Lopakodó drón Kínából

Egyre több kép jelenik meg a kínai és nemzetközi fórumokon egy kínai alacsony észlelhetőségű, pilóta nélküli repülőeszközről.

A Lijian névvel illetett masina a Hongdu Aviation Industry Group és a Shenyang Aviation Corporation közös gyermeke és meglehetősen hasonlít a Boeing Phantom Ray és nEUROn típusokra. A helyi spotterek, megfigyelők szerint a gép már decemberben megkezdte a gurulópróbáit, hamarosan sor kerülhet az első felszállásra is.

Egyelőre még gyenge minőségű képek vannak a gépről

Egyelőre még gyenge minőségű képek vannak a gépről ,

lijian-clear

Lijian

7 hozzászólás “Lopakodó drón Kínából”

  1. Úgy látom az alacsony észlelhetőségű kategóriában előszeretettel veszik át az „amerikai” formákat (ideértve a nem olyan régi török-svéd 5. generációt is).

    Ha jól látom, akkor ha az irányítása megoldott, a lemaradás a tengerentúli típussal szemben lehet minimális? Ugye ebbe nem kell nagy teljesítményű hajtómű, csak az elektronika lehet kérdéses. A kínai gps kiépülésével micsoda lehetőségeik lesznek. :D

  2. Hm, egy kis hozzáfűzés az USA és a másolat drónok kérdéséhez…

    Igen, a fizikai törvények mindenkire egyformán érvényesek, ezért inkább a járt utat követik a feltörekvők. (persze lehet hogy ezt az utat már elhagyták az eredeti fejlesztők, de ezt most hagyjuk)
    Szóval van egy nagyjából kitaposott út, a szokásos elvárásokkal, lehetőségekkel, és paraméterekkel. Ez olyan mint a Forma1. (bocs a hasonlatért) Mindenki tudja mi a szabály, kötve vannak a formatervben, mindenki a megadott követelmények szerint mindent beleadva építi a gépét, de cirka harminc perc alatt az élen haladó egy kört ver az utolsóra…

    Miért írom ezt? Egy ilyen formatervezett repcsit összerakni ha nem is smafu, de mindenképp csak egy kezdeti lépés… Reptetni is az.
    ami kell a profizmushoz:
    – optimalizált hajtómű
    – sokoldalúan tesztelt forma (ahol milliméterre minden a radarelhárítás-irányíthatóság kompromisszumáról szól.
    – radarelnyelő burkolat (tudom, mi is fejlesztünk, de miért gondoljuk, hogy csak a kínaiak tudnak technológiát lopni? – ha lesz jobb burkolat, az a felfedezése utáni egy héten belül az USA tudásbázisában is ott lesz)
    – elekktronika – védelem a külső behatás ellen: jelenleg komplett globális rendszerrel az USA rendelkezik, és bár vesztett gépet Irán felett, ezáltal a legtöbb tapasztalattal is a felől, hogy mit és hogyan lehet támadni, védeni..
    – fegyverzet, felderítés: itt még senki nem mutatott fel komolyabbat drón szinten a NATO országokon kívül.

    Konklúzió: bottal ütögetés (egyenlőre) ez a másolmány, akkora tapasztalati előnyt kell ledolgozni, amire húsz éven belül nem sok esély van. Mert az USA drónjai is sebezhetőek, de ugyan hány ilyen kínai önjáróra lehetne építeni egy komolyabb bevetést, miközben a paraméterek egyikében se veszi fel a versenyt a legfejlettebbekkel?

  3. Stratégiai bombázó?!? – Minek?
    Csak Oroszország és az USA ragaszkodik hozzá foggal-körömmel. Igaz, 1 nagyobb konfliktusban hatékony tud lenni, de manapság – pl. terroristák ellen – nem sokat ér. Ráadásul „borzasztóan drága” /és eladhatatlan/! Nem véletlen, hogy az USA húzza, halasztja a B-3 fejlesztését…!!!

    Kínai szállítóhelikopter biztos lesz! Lehet, hogy már készül is, csak nem tudunk róla. Egy /szovjet/-orosz „mintadarab” beszerzése ugyanis nem jelenthet problémát…!!!

    Problémát csak 1 hatékony helyből felszálló gép „fejlesztése” jelenthet! Ahhoz minimum 1 Harrier, de inkább 1 F-35B mintadarab kellene…!!!

  4. Helyből felszállónak csak /magyarul/ nevezik őket! Valójában erre a Harrier is csak „üresen” volt képes. Sokkal fontosabb a rövid nekifutás /feltankolva, fegyverzettel/, majd a függőleges leszállás!

    A Jak-141-es „vicchez”: Az csak 1 próbálkozás volt. Nem véletlen, hogy nem vált be és törölték! Tehát kizárt, hogy a kínaiak érdeklődnének utána….

    A stratégiai bombázó ügyében is egyetértek Mackensennel: Nem tudjuk, mit hoz a jövő!! Az oroszok „látszólag” már belekezdtek, az amerikaiak még kivárnak.
    Mert dönteni az anyagiak fognak…!!!

  5. A Lockheed ezzel a vásárlással küszöbölte ki a Harrier /és a Boeing X-32/ legnagyobb hibáját! Majd a leírást valószínűleg továbbadták a McDonnell-Douglas-nek….
    Eredmény: A Jak-141-hez „hasonló rendszerű /külön emelőhajtóműves/” géppel induló McDonnell-Douglas elsőnek esett ki a versenyből!!!
    Hát így nyert az X-35, pedig légcsavaros emelőrendszerének köze nincs a Jak-141-hez! S ezt már a kínaiak is tudják!

    /A „valószínűleg továbbadták” csak vicc volt, mert tényleg nem tudom. Az eredmény viszont tény!!!/