|

HTKA Hírhalom 2013. 17. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 17. hét

Az USAF nyugdíjazta utolsó MC-130E Combat Talon I repülőgépeit is. A légierő különleges műveleti parancsnoksága (Air Force Special Operations Command – AFSOC) alá tartozó típus utolsó 4 példányát április 25-én állították le a Duke Field légibázison megrendezett ceremónia keretein belül. A különleges repülőgépek azonban már egy héttel korábban túlestek a búcsú repülésükön, szintén az említett légibázisról. Az üzemeltető 919. különleges hadműveleti ezred parancsnoka, Andy COmtoios ezredes elmondta, hogy most várnak egy új típus rendszeresítésére, mellyel új feladatok is várnak rájuk.
Az MC-130E Combat Talon I 1966-ban állt az USAF szolgálatába, azóta a különleges műveleti egységek nélkülözhetetlen repülőgépének számított – ezzel oldották meg a bejutást, az utánpótlást, de akár a menekülést is egy ellenséges terültetről a kommandósok ha a küldetés sikere azt kívánta.

MC-130E a 2010-es angliai RIAT bemutatón

MC-130E a 2010-es angliai RIAT bemutatón ,

Szingapúr komolyan érdeklődik az F-35 Lightning II iránt, és akár idén nyáron döntés születhet a beszerzésről- jelentette be a JSF program vezetője csütörtökön. Az Amerikai Légierő tábornoka, Christopher Bogdan mondta a szenátus fegyveres szolgálatok bizottságának, hogy úgy gondolja, hogy a még a nyáron csatlakozna Szingapúr a nemzetközi programhoz. Azt mondta, hogy gyanakvóan optimista azzal a kijelentéssel kapcsolatban, hogy Dél-Korea júniusig eldönti a 60 alacsony észlelhetőségű gépre szóló beszerzést.

Kisebb balesetben volt része a Fülöp-szigetek miniszterelnökének, ám Benigno Aquino III szerencsére sérülés nélkül úszta meg az esetet. A politikus 3 állomásos kampányra indult, hogy Samar tartományban meggyőzze a szavazókat, ám nem úgy kezdődtek a dolgok ahogy tervezték: az első állomásként szolgáló Catarman kisváros repülőterén túlfutott a rövid kifutón az elnököt szállító C-130 Hercules. A poltikus eredetileg Fokker F28-al érkezett volna a helyszínre, ám az az egy héttel korábbi útja során lerobbant. Így alakult ki a helyzet, hogy kénytelenek voltak kölcsönvenni a légierő egyik szállítógépét. Azt feltételezték, hogy a jó leszállási tulajdonságokkal rendelkező szállítógép képes megállni a rövid kifutón, de mint utóbb kiderült tévedtek, azonban szerencsére mindenki nagyobb sérülés nélkül úszta meg a kalandot.

Miután megúszták a költségvetési megszorításokat, az Amerikai Légi Nemzeti Gárda 144. vadász ezrede újabb jóhírt kapott – új vadászgépekkel szerelik fel az állományukat, méghozzá az F-15 Eagle típussal. A gárda parancsnoka, Clay Garrison ezredes elárulta hogy jobb repülőgépet el sem tudna képzelni az állománya számára, mint a több mint 100 légi győzelmes és 0 veszteséges Sast, mégha azok használtak is.

USAF F-15C fires AIM-7 Sparrow

Egy másik amerikai alakulat is új gépekkel gazdagodott, a tengerészgyalogság 467. százada megkapta első UH-1Y helikopterét. Az április 17-i átvétellel a Sabers (Szablyák) a tengerészgyalogság állományában utolsóként kezdték meg az 1971 óta szolgáló UH-1N helikopterek leváltását a modernebb változattal. Az új forgószárnyas új lehetőségeket is hoz a század életébe, a négyágú fő- és farokrotornak, valamint a repülési elektronikának köszönhetően nagyobb terhet tudnak szállítani.

A felvétel 2007-ben, tehát még a tesztidőszakban készült

A felvétel 2007-ben, tehát még a tesztidőszakban készült ,

Elvesztette egyik kiképzőgépét az Iráni Légierő két héttel ezelőtt. Magasrangú tisztviselők egy iráni lapnak elmondták, hogy a repülőgép feltehetően műszaki hiba miatt ütközött hegynek az ország délnyugati részében, ám pontosabbat nem mondtak. A típusról annyi derült ki amennyit az egyik kormányzó kiszivárogtatott, ez szerint a szerencsétlenül járt repülőgép egy kétüléses F-5-ös volt, melyet általában kiképzésre használnak a légierőben.

Fontos feladatot hajtottak végre a Brit Királyi Légierő 13. századának pilótái, akik először irányították MQ-9 Reaper UAV-jukat brit területről. A pilóta nélküli gépeket eddig mindig egy nevadai támaszpontról irányították, amerikából, ám ezek után egyre több feladatot hajtanak végre Nagy-Britanniából irányított gépekkel.
A britek egyébként annyira elégedettek a típussal, hogy 2010-ben újabb rendelést adtak le a gyártóhoz. Ezen gépek leszállítása a nyáron kezdődik.

Taivan április 25-én jelentette be, hogy a már meglévő egy mellé újabb 3 Patriot PAC-3-as rakétavédelmi rendszert állítanak szolgálatba. A fegyverek az ország déli részébe kerülnek, lévén az elsőt a északi partok közelében állították fel. A beszerzés egy 6,4 milliárd dolláros tajvani – amerikai fegyverüzlet részét képezi.

Patriot PAC-3

Patriot PAC-3 ,

Pilóta nélküli repülőgépet lőttek le az Izraeli Légierő vadászgépei múlt hét hétfőn, április 22-én. Az UAV helyi idő szerint délután 2-kor hatolt be az izraeli légtérbe északi irányból, Haifa közelében. A repülőgépet már jóval korábban észlelték a földi radarok, és rávezették a vadászgépeket, melyek a parttól 5 tengeri mérföldre (9,25 km) lőtték le a behatolót. Az elmúlt 7 hónapban ez volt a második eset hogy pilóta nélküli gépet kényszerítettek földre az izraeli vadászgépek.

Az Eurocopter sikeres tesztet hajtott végre egy pilóta nélküli helikopterrel Franciaországban. A repülési próbára még április elején került sor, a franciaországi Istres-ben, az alany pedig egy EC145 könnyű helikopter volt. A teszttel a gyár bizonyította, hogy képesek egy biztonságosan működő irányító rendszert létrehozni a helikoptereik számára, így hamarosan megkezdhetik az opcionálisan pilóta nélküli repülésre képes helikopterek szállítását a megrendelőknek.

Pilóta nélkül repülő EC145 | Fotó: Eurocopter

Pilóta nélkül repülő EC145 | Fotó: Eurocopter ,

Az oroszok egyre több felderítő repülést hajtanak végre a Skandináv államok és a NATO tagok felségterületének közelében, és ezúttal a svédeknek okoztak némi fejfájást. Egy orosz felderítőgép elrepült két svéd sziget, Öland és Gotland közötti tengerszoros fölött április 20-án, szombaton.

Jelentősen kicsúszott a költségkeretből a britek A400M programja. A Brit Védelmi Minisztérium számításai szerint a C-130-asok leváltása az új összeurópai szállítógéppel 1,2 milliárd dollárral kerül többe a tervezettnél. Az összképet tovább rontja, hogy a program 73 hónapos, azaz több mint 6 éves késésben van, a Royal Air Force az első gépét csak 2015-ben veheti át.

Közreműködött: Stealthfighter