|

A Daewoo nyerte a thai fregatt tendert

Az idei év februárjának elején írtunk arról, hogy a már régebb óta gyülekező versenyzők mellett Lockheed Martin is érdeklődik a thai fregatt tender iránt, amit saját közlésük szerint ugródeszkának tekintenek az LCS-ük régióbeli értékesítéséhez.

Mint akkor írtuk az anno az anyagiak miatt jegelt beszerzési programban az európaiknak és a védelmi vonalon is talajvízként feljönni kezdő dél-koreaiaknak lényegesen nagyobb esélyt adtunk. Nem szólva a kínaiakról. Nos, azt töredelmesen megvalljuk, hogy arról nincs információnk, hogy az amerikai óriásvállalat végül benevezett-e a tenderre, annyi azonban bizonyos, hogy a dél-koreaiak több európai hajógyár mellett orrba verték a Type 054A fregattal jelen lévő kínaiakat is és elvitték a thai pénzeszsákot.

Tették mindezt a Daewoo által Bangkokban megrendezett Defense & Security 2012 kiállításon és vásáron bemutatott DW 3000H nevezetű koncepciójukkal.

A DW 3000H jelölésű fregatt makettje | Fotó: 7seas

Mint akkor írtuk a DW 3000H képében egy nagyjából 3 000 tonnás, csökkentett észlelhetőségű, 8 VLS cellával rendelkező fregattról van szó, mely bár többfeladatú, elsődleges erőssége a tengeralattjárók elleni hadviselés lenne.

A thai haditengerészet részéről még a múlt hét péntekén jelentették be, hogy a Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering nyerte el a jogot egy fregatt építésére, 13 milliárd baht (~453 millió USD) értékben. Arról nem szól a fáma, hogy ennek az egy fregattnak lesz-e folytatása. A kérdés ugye azért merül fel, lévén korábban arról volt szó, hogy 2 csúcskategóriás fregatt beszerzésére 30 milliárd baht-os keretet engedélyeztek a haditengerészet számára.

A haditengerészeti döntőbizottság nyilatkozata alapján azért esett választásuk a Daewoora-, mert az ő ajánlatuk felelt meg leginkább a thai igényeknek. Kapcsolódóan érdemes lehet megjegyezni, hogy egyéb, nem hivatalos források megerősítik azon korábbi információt, miszerint a thai illetékesek igazából európai fregattot szerettek volna, de azok túl drágának bizonyultak, így esett a választás az olasz, spanyol és kínai ajánlatokat is kiütő dél-koreai ajánlatra.

Hogy mikor állhat hadrendbe az első új thai fregatt azt egyelőre nem tudni pontosan, de erősen valószínűsíthető, hogy nem abban az időpontban, amit a thai sajtó lehozott – lévén 2 év alatt a hadrendbe állításig eljutni egy egyelőre csak papíron létező hajóosztállyal az azért elég szép mutatvány lenne.