|

A Z-10 eredetileg orosz?

Szergej Mihejev, a Kamov főmérnöke megdöbbentő bejelentést tett a Las Vegasban rendezett HELI-EXPO-n, miszerint a Z-10 eredetileg orosz tervezés.

Elmondása szerint 1995-ben a Kamov a kínai kormány megbízásából egy előzetes tervet készített könnyű támadóhelikopter kategóriában, valamint hozzátette, hogy “érthető okokból ez az információ titokban volt tartva”. Az orosz vállalat által Projekt 941-nek keresztelt forgószárnyas teljes mértékben a kínai igényeknek és követelményeknek megfelelően lett kialakítva, ezért egyik korábbi szovjet helikopterre sem hasonlít. “Ők megadták nekünk az elvárt tömeget, előzetesen egyeztettük a teljesítményadatokat, majd aláírtuk a szerződést és teljesítettük azt.” – mondta Mihejev.

Forrás: flightglobal.com

Forrás: flightglobal.com ,


Forrás: aviationweek.com

Forrás: aviationweek.com ,

A történet szerint a Kamov a tervek elkészítése után azokat átadta a kínai kormánynak, az ázsiai ország pedig elkezdte továbbfejleszteni a Projekt 941 koncepcióját. Az orosz partner az átadás után további munkálatokban nem vett részt, tehát a prototípusok gyártását is már a kínaiak végezték.

A Z-10 a AirshowChina 2012-őn mutatkozott be hivatalosan a nagyközönségnek és bár a kínaiakat érték olyan vádak, hogy illegálisan szerzett amerikai technológiát használtak fel a fejlesztése során, ezidáig az oroszokkal nem hozták kapcsolatba a helikoptert.

9 hozzászólás “A Z-10 eredetileg orosz?”

  1. Azért elég hihetetlen, hogy valaki tisztán elméletileg megtervez valamit és azt a másik legyártja . A tervezési folyamat is tele van fizikális kísérletekkel, próbálkozásokkal,nem megy tisztán papíron (illetve számítógépen) főleg egy,a hagyományos profiltól távol eső új termék esetében.

  2. – Egy dolog a sárkány hasonlósága. A fedélzeti rendszerek manapság sokkal bonyolultabbak. Kis túlzással megfelelő szoftverekkel egy kődarabból és egy petárdából is lehet repülőgépet csinálni…
    – Ráadásul itt előzetes tervekről van szó és nem konkrét helikopterről…
    – Másrészt azért sem szimpla másolásról van szó, mivel feltételezhetően a kínaiak fizettek a tervekért…

  3. Szerintem teljesen hihető történet. És ha tényleg így van, akkor a kínaiak nagyon ravaszak. Szerintem a Kamovtól csak a sárkányt és az aerodinamika alapját akarták, a hajtóművet és erőátviteli rendszert pedig az Eurocoptertől, ami ebben fejlettebbet tudott adni, akár másolásra is, mint az orosz erőforrások. A “belsőséget” meg a karmokat pedig csinálták maguk. És hogy én is maradjak az indiai példánál, valószínűleg megint tized annyi pénzből kétszer annyit tanultak, mint India a saját harci heli projektjével.

  4. Allesmor Obranna

    Én azért tartom hihetőnek a történetet, mert nem egy komplett harci helikopter kifejlesztéséről szól, hanem egy alap dizájnról. A kínaiak gyakorlatilag (valószínű, egy közvetítő csoporton keresztül) kerestek maguknak olyan potenciális cégeket, ahol fellelhető volt elég szakember az ilyen iránymutató alapkutatásokhoz. Attól, hogy a Kamovnál a koax a módi, harci helikoptert tudnak még tervezni, gyakorlatilag akármilyet. Ilyen szintű felkérésre. Ugyanezt lépte volna a Mil szakembergárdája is, de a kínaiak nem ővelük szerződtek. Miért? Csak. Ehhez a szintű munkához gyakorlatilag bárkit felkérhettek volna, de ugye mégse állíthattak be pl. a Sikorsky-hoz, hogy khm-khm, Csókolom, mi vagyunk egy ázsiai megbízó küldöttei aki harci helikoptert szeretne magának terveztetni de úgy, hogy a gyártást majd ő fogja végezni, izé…

    Ebben az időben az oroszok felől lehetett számítani a legnagyobb diszkrécióra. A Eurocopter-től már technológiát vásároltak, ráadásul már akkor, mikor itt Európában mindenki repesett az örömtől, ha a kínaiak keresték meg. De ne feledjük, hozzájuk se úgy mentek, hogy harci helikoptert akarunk építeni.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.