Szergej Mihejev, a Kamov főmérnöke megdöbbentő bejelentést tett a Las Vegasban rendezett HELI-EXPO-n, miszerint a Z-10 eredetileg orosz tervezés.
Elmondása szerint 1995-ben a Kamov a kínai kormány megbízásából egy előzetes tervet készített könnyű támadóhelikopter kategóriában, valamint hozzátette, hogy „érthető okokból ez az információ titokban volt tartva”. Az orosz vállalat által Projekt 941-nek keresztelt forgószárnyas teljes mértékben a kínai igényeknek és követelményeknek megfelelően lett kialakítva, ezért egyik korábbi szovjet helikopterre sem hasonlít. „Ők megadták nekünk az elvárt tömeget, előzetesen egyeztettük a teljesítményadatokat, majd aláírtuk a szerződést és teljesítettük azt.” – mondta Mihejev.
A történet szerint a Kamov a tervek elkészítése után azokat átadta a kínai kormánynak, az ázsiai ország pedig elkezdte továbbfejleszteni a Projekt 941 koncepcióját. Az orosz partner az átadás után további munkálatokban nem vett részt, tehát a prototípusok gyártását is már a kínaiak végezték.
A Z-10 a AirshowChina 2012-őn mutatkozott be hivatalosan a nagyközönségnek és bár a kínaiakat érték olyan vádak, hogy illegálisan szerzett amerikai technológiát használtak fel a fejlesztése során, ezidáig az oroszokkal nem hozták kapcsolatba a helikoptert.
És nem csak ezt, de sokmindent terveztek az oroszok a kínaiaknak…….:)
Érdekes, hogy a kamovhoz mentek, ha tudták hogy nem koax rotoros gépet akarnak.
„Érdekes, hogy a kamovhoz mentek, ha tudták hogy nem koax rotoros gépet akarnak.”
A Ka-60 sem koaxiális forgószárnnyal rendelkezik…
üdv
Ahogy én tudom, a koaxikális rotorelrendezést levédte a Kamov.
Mondjuk azért jó lenne, ha Kamov ennél több bizpnyítékkal is előállna…
Azért elég hihetetlen, hogy valaki tisztán elméletileg megtervez valamit és azt a másik legyártja . A tervezési folyamat is tele van fizikális kísérletekkel, próbálkozásokkal,nem megy tisztán papíron (illetve számítógépen) főleg egy,a hagyományos profiltól távol eső új termék esetében.
– Egy dolog a sárkány hasonlósága. A fedélzeti rendszerek manapság sokkal bonyolultabbak. Kis túlzással megfelelő szoftverekkel egy kődarabból és egy petárdából is lehet repülőgépet csinálni…
– Ráadásul itt előzetes tervekről van szó és nem konkrét helikopterről…
– Másrészt azért sem szimpla másolásról van szó, mivel feltételezhetően a kínaiak fizettek a tervekért…
Szerintem teljesen hihető történet. És ha tényleg így van, akkor a kínaiak nagyon ravaszak. Szerintem a Kamovtól csak a sárkányt és az aerodinamika alapját akarták, a hajtóművet és erőátviteli rendszert pedig az Eurocoptertől, ami ebben fejlettebbet tudott adni, akár másolásra is, mint az orosz erőforrások. A „belsőséget” meg a karmokat pedig csinálták maguk. És hogy én is maradjak az indiai példánál, valószínűleg megint tized annyi pénzből kétszer annyit tanultak, mint India a saját harci heli projektjével.
Én azért tartom hihetőnek a történetet, mert nem egy komplett harci helikopter kifejlesztéséről szól, hanem egy alap dizájnról. A kínaiak gyakorlatilag (valószínű, egy közvetítő csoporton keresztül) kerestek maguknak olyan potenciális cégeket, ahol fellelhető volt elég szakember az ilyen iránymutató alapkutatásokhoz. Attól, hogy a Kamovnál a koax a módi, harci helikoptert tudnak még tervezni, gyakorlatilag akármilyet. Ilyen szintű felkérésre. Ugyanezt lépte volna a Mil szakembergárdája is, de a kínaiak nem ővelük szerződtek. Miért? Csak. Ehhez a szintű munkához gyakorlatilag bárkit felkérhettek volna, de ugye mégse állíthattak be pl. a Sikorsky-hoz, hogy khm-khm, Csókolom, mi vagyunk egy ázsiai megbízó küldöttei aki harci helikoptert szeretne magának terveztetni de úgy, hogy a gyártást majd ő fogja végezni, izé…
Ebben az időben az oroszok felől lehetett számítani a legnagyobb diszkrécióra. A Eurocopter-től már technológiát vásároltak, ráadásul már akkor, mikor itt Európában mindenki repesett az örömtől, ha a kínaiak keresték meg. De ne feledjük, hozzájuk se úgy mentek, hogy harci helikoptert akarunk építeni.