|

Befejeződött az F-35-ösöket földhöz szegező probléma kivizsgálása

Ahogy arról a HTKA is beszámolt, február 19-én repülési tilalmat rendeltek el az F-35-ösökre, de azt március elejével fel is oldották, ám a repüléstilalomért felelős repedés okainak vizsgálata csak a közelmúltban ért véget.

Bennett Croswell, a Pratt&Whitney katonai hajtóművekért felelős részlegének igazgatója elmondta, hogy alapos vizsgálatot követően megállapították az F135 típusú erőforrásban felfedezett hiba okát. Kiderült, hogy hőterhelés következtében létrejövő kúszás okozta azt a 4.2 milliméteres repedést a második nullszériás F-35A hajtóművében (mely a 10. legyártott erőforrás). A gyártó képviselője elmondta, hogy egy alacsony magasságú és szuperszonikus sebességű tesztrepülésnél olyan körülmények jöttek létre, amely mellett sokkal nagyobb hő fejlődött a hajtóműben, mint ahogy azt számították (négyszer akkora, mint normál üzemi körülmények között), ez okozta a kúszást és a repedést.

Mindez azt jelenti, hogy a normál üzemi körülmények között repülő gépek esetén ez hosszú évek alatt sem biztos, hogy jelentkezett volna, épp ezért engedhették nyugodt szívvel újra repülni a Villám-flottát.

6 hozzászólás “Befejeződött az F-35-ösöket földhöz szegező probléma kivizsgálása”

  1. Számomra elég régóta érdekes, hogy mennyi ellendrukkere van ennek a gépnek…
    Nyilván senki se tud biztosat a képességet tekintve, de azért megnéznék néhány arcot, amikor ez a gép teljes funkcionalitásában ott hasít egy légi harcban…

    Kétségtelen, minden összeget átlépett, minden helyzetben adódtak váratlan problémák, és amíg létezik, le nem veti magáról a „de egy hajtómű nem hajtómű” vádakat, ugyanakkor jelenleg még ebben az állapotában is potensebb jövőt ígér, mint bármely más hasonló fejlesztés.

  2. Mezei irigység azok részéről, akik közelében nincsenek annak, hogy vadászgépet fejlesszenek. Kanadában sokan még mindig utálják a jenkiket az Arrow ügy miatt, mert szerintük ők tették tönkre a kanadai ipart és sózták rájuk a haszontalan Bomarcot.

    A többi ellendrukker meg csak sziplán az európai gépek fanja és azok szekerét akarja tolni és nélkül. Lásd a idióta ottawa citizenes írásokat, meg n+1 hasonlót.

  3. Abban a részében egyetértek molnival hogy a kritikákat majd a hadrendbe állítás után érdemes elolvasni.
    A korábbi hsz-hez :
    Én azt gondolom hogy ha az EU tényleg lábra akar állni, akkor igenis össze kell fogni egész Európát és saját technikát kell fejleszteni. Ideje lenne félretenni a nemzeti büszkeséget (különösen franciahonban) és egy tényleg összeurópai 5. Gen gépet összetákolni. És persze valamilyen szinten ennek vásárlására ösztönözni is a tagállamokat (akár az EU-n kívülről jövő technikára kivetett büntetővámmal is) . Mert szuper hogy most van Rafale , EF-2000 meg Gripen , csak ha ezeket a cégeket összefognák és nem 3 gépre menne a fejlesztési pénz akkor valószínűleg előbbre jutnának.