Ahogy arról a HTKA is beszámolt, február 19-én repülési tilalmat rendeltek el az F-35-ösökre, de azt március elejével fel is oldották, ám a repüléstilalomért felelős repedés okainak vizsgálata csak a közelmúltban ért véget.
Bennett Croswell, a Pratt&Whitney katonai hajtóművekért felelős részlegének igazgatója elmondta, hogy alapos vizsgálatot követően megállapították az F135 típusú erőforrásban felfedezett hiba okát. Kiderült, hogy hőterhelés következtében létrejövő kúszás okozta azt a 4.2 milliméteres repedést a második nullszériás F-35A hajtóművében (mely a 10. legyártott erőforrás). A gyártó képviselője elmondta, hogy egy alacsony magasságú és szuperszonikus sebességű tesztrepülésnél olyan körülmények jöttek létre, amely mellett sokkal nagyobb hő fejlődött a hajtóműben, mint ahogy azt számították (négyszer akkora, mint normál üzemi körülmények között), ez okozta a kúszást és a repedést.
Mindez azt jelenti, hogy a normál üzemi körülmények között repülő gépek esetén ez hosszú évek alatt sem biztos, hogy jelentkezett volna, épp ezért engedhették nyugodt szívvel újra repülni a Villám-flottát.
Számomra elég régóta érdekes, hogy mennyi ellendrukkere van ennek a gépnek…
Nyilván senki se tud biztosat a képességet tekintve, de azért megnéznék néhány arcot, amikor ez a gép teljes funkcionalitásában ott hasít egy légi harcban…
Kétségtelen, minden összeget átlépett, minden helyzetben adódtak váratlan problémák, és amíg létezik, le nem veti magáról a „de egy hajtómű nem hajtómű” vádakat, ugyanakkor jelenleg még ebben az állapotában is potensebb jövőt ígér, mint bármely más hasonló fejlesztés.
igla:
Egyetértek! Ezért sem értem a kanadai hozzáállást pl. Itt az F35, ami a jövő, de nekik smucigságból lehet inkább az SH kell, ami fantasztikus gép, de inkább a jelen és nem a jövő…
Mezei irigység azok részéről, akik közelében nincsenek annak, hogy vadászgépet fejlesszenek. Kanadában sokan még mindig utálják a jenkiket az Arrow ügy miatt, mert szerintük ők tették tönkre a kanadai ipart és sózták rájuk a haszontalan Bomarcot.
A többi ellendrukker meg csak sziplán az európai gépek fanja és azok szekerét akarja tolni és nélkül. Lásd a idióta ottawa citizenes írásokat, meg n+1 hasonlót.
Molni: az utóbbi napokban általam belinkelt F-35 híreket olvastad? Már a pilóták is kritizálják a gép képességeit.
(Ezek a hozzászólásaim csak a fórum nézetből látszanak, mert nem kötődnek cikkekhez.)
Abban a részében egyetértek molnival hogy a kritikákat majd a hadrendbe állítás után érdemes elolvasni.
A korábbi hsz-hez :
Én azt gondolom hogy ha az EU tényleg lábra akar állni, akkor igenis össze kell fogni egész Európát és saját technikát kell fejleszteni. Ideje lenne félretenni a nemzeti büszkeséget (különösen franciahonban) és egy tényleg összeurópai 5. Gen gépet összetákolni. És persze valamilyen szinten ennek vásárlására ösztönözni is a tagállamokat (akár az EU-n kívülről jövő technikára kivetett büntetővámmal is) . Mert szuper hogy most van Rafale , EF-2000 meg Gripen , csak ha ezeket a cégeket összefognák és nem 3 gépre menne a fejlesztési pénz akkor valószínűleg előbbre jutnának.
Várható volt ez a jó hír, hisz keményen tesztelik ezeket a „prototípus” állapotú gépeket.