A DARPA egy új kísérleti programot indít, egy olyan repülőeszköz fejlesztésére, mely a lehető legjobb mértékben ötvözi a függőleges fel- és leszállási jellemzőket a hagyományos repülési profillal.
A DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency – Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége) már ki is szabta a teljesítendő pontokat, az új repülőeszköznek képesnek kell lennie 300 csomónál (555km/h) nagyobb sebességre (azaz gyorsabb legyen, mint a helikopterek), és nagyobb hatásfokkal lebegjen, mint a mostani forgószárnyasok.
„Forradalmi és radikális megoldásokat várunk” – mondta el Ashish Bagai, a program menedzsere. „Olyan fejlett technológiákat, melyek számos szegmensben felhasználhatóak, természetesen főként a védelmi szektorban.”
Azt direkt nem kötötték ki, hogy ember vezette vagy pilóta nélküli típus legyen, hisz ezzel sem akarják akadályozni a mérnökök gondolkodását, a nagyobb szabadság forradalmibb konstrukciókat eredményezhet.
A háromlépcsős projektre 150 millió dollárt különítettek el. Az első szakaszban a technológiák rostázása zajlik majd, a második fokozatban a repülőképes prototípusok legyártása történik, míg a végső stádium a repülési teszteké. A DARPA kikötötte, csakis egy vállalat jut majd el a harmadik fokozatig, az első felszállásra a projekt kezdetétől számítva maximum 3 és fél évnek szabad eltelnie.
A lehetséges indulókról nem esett szó, ám az AUVSI 2010 kiállítás érdekességeiről írt beszámolónkból lehet szemezgetni.