|

Késést szenved a USS Abraham Lincoln (CVN-72) felújítása és fűtőanyag-cseréje

Az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusa által tervezett költségvetési megszorító csomag újabb, negatív következményéről számolhatunk be – a fő szenvedő alany ezúttal a US Navy. A haderőnem hivatalos híroldalán ugyanis bejelentették, hogy kénytelenek voltak elhalasztani az ötödik Nimitz-osztályú repülőgép-hordozó, a USS Abraham Lincoln (CVN-72) komplex felújítási és fűtőanyag-feltöltési (RCOH – Refueling and Complex Overhaul) munkálatait, mivel egyelőre nem áll rendelkezésre annyi pénz, amennyiből az elejétől a végéig finanszírozni lehetne a nagyjából három és fél évig tartó folyamatot. A probléma viszont túlmutat az CVN-72-n: a késéssel a haditengerészet több évre előre meghatározott, több hajót érintő munkaterve is borul, ami ráadásul a fajlagos költségek növekedését okozza.

Az Abe becenévre hallgató, nukleáris meghajtású repülőgép-hordozót 1989. november 11-én állította szolgálatba az Amerikai Haditengerészet, tehát mostanra elérte tervezett élettartamának felét (egy repülőgép-hordozó általában 50 évet húz le az aktív állományban). Az ilyen típusú hajóknál az atomreaktorok fűtőanyagát az élettartam felénél cserélni kell, és mivel ez a folyamat (ROH – Refueling and Overhaul) elég hosszadalmas, a repülőgép-hordozók esetében egy nagyobb felújítással, karbantartással és élettartam-hosszabbítással párosul, mely során modernebbre cserélik a fedélzeti rendszereket, önvédelmi berendezéseket, elhasználódott alkatrészeket. A több évig tartó munka után a hordozók még további 25 évig szolgálhatnak, így az RCOH hasonlóképpen fogható fel, mint a harci repülőgépek esetében az MLU – korszerűsítés.

A USS Abraham Lincoln (CVN-72) a Csendes-óceánon, 2004. december 21-én | Fotó:  Patrick M. Bonafede, US Navy

A USS Abraham Lincoln (CVN-72) a Csendes-óceánon, 2004. december 21-én | Fotó: Patrick M. Bonafede, US Navy ,

A CVN-72 előtt a Nimitz-osztály negyedik tagja, a USS Theodore Roosevelt (CVN-71) állt huzamosabb ideig a Newport News Shipbuilding szárazdokkjában, az ütemterv szerint pedig idén február közepétől az Abe követné, ám jelen állás szerint ez egyelőre nem fog bekövetkezni. A haditengerészet vezetése ugyanis úgy döntött, hogy ameddig nem lesz biztosítva a kellő költségkeret, nem hajózzák át a CVN-72-t a virginiai Norfolkból, ahol pillanatnyilag állomásozik. Az RCOH teljes költségéből, 3,3 milliárd dollárból jelenleg csak 96 milliót kaptak meg, ami idén márciusig fedezné a munkálatokat. A Navy szerint 2013 szeptemberéig – a folyó költségvetési év végéig – további 1,5 milliárd USD-re lenne szükségük.

Mint már említésre került, a probléma nem csak ennyiben áll. Ha minden a tervek szerint alakulna, akkor a CVN-72 körülbelül 18 hónapot töltene a Newport News Shipbuildingnél, a többi munkát máshol végeznék el rajta. A szárazdokk viszont nem üresedne meg, ugyanis szinte azonnal elkezdődne benne a nemrégiben nyugdíjazott USS Enterprise (CVN-65) reaktorainak deaktiválása, kiszerelése, majd a hajótest szétbontása. Amikor pedig ezzel végeznek, már érkezne is a következő Nimitz, a USS George Washington (CVN-73), aminek pár év múlva lesz esedékes az RCOH-ja. Mindezek alapján 2018 első negyedévéig – néhány hét kivételével – gyakorlatilag folyamatosan megtalálható lesz egy repülőgép-hordozó Newport Newsban.

Ha viszont ebbe az ütemtervbe bármilyen késés csúszik, az súlyos anyagi következményekkel járna, ami végleg nem hiányzik a US Navy vezetésének. Jelen állás szerint tehát a Kongresszus döntésén áll vagy bukik, hogy milyen mértékben kell módosítani a következő évekre a repülőgép-hordozók karbantartásának ütemtervét, illetve, hogy milyen egyéb megszorításokra kényszerül a haditengerészet annak érdekében, hogy finanszírozni tudja a munkálatokat.

5 hozzászólás “Késést szenved a USS Abraham Lincoln (CVN-72) felújítása és fűtőanyag-cseréje”

  1. Köszönjük a hírt!

    Néhány elgépelést szeretnék jelezni:

    1.
    “A probléma viszont túlmutat az CVN-72-n: a késéssel a haditengerészet több évre előre meghatározott, több hajót érintő munkaterve is borul, ami ráadásul a fajlagos költséges növekedését okozza.” itt költséges helyett költségek

    2.
    “CVN-72 körülbelül 18 hónapot töltene a Newport News Shipbuildingnél, a többi munkát máshol végeznél el rajta.” végeznél helyett végeznék

    Üdv,
    D.

  2. Az biztos, hogy egy-egy hordozó kivonással érezhetően lehet csökkenteni a költségeket, még az USA szintjén is. K… sok pénzt visznek el, bár az biztos, hogy a “legjobb” szolgáltatást nyújtja az érdekérvényesítésben.

  3. A visszajelzéshez szerettem volna írni, de valamiért nem találok rá lehetőséget! Ide viszont sikerül!
    Mi lehet az oka? vagy mit csinálok rosszul? Amúgy elsőre pozitívnak tűnik az új forma! Üdv!

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.