Tavaly júliusban, a Farnborough International Airshow keretében mutatta be az Alenia Aermacchi a C-27J Spartan taktikai teherszállító repülőgép új verzióját, az MC-27J-t, melyet a Lockheed Martin MC/AC-130J kisebb és olcsóbb konkurenciájának szánnak a világpiacon. A típusjelzésben található M betű a többfeladatúságra utal, vagyis eddigi szállító feladatokon kívül a Spartan most már másra is használható. S bár a moduláris roll-on/roll-off kialakításnak köszönhetően számos fedélzeti rendszer elhelyezhető a raktérben (parancsnoki, vezetési és kommunikációs eszközök, rádiós hírszerző (SIGINT) szenzorok és ezek adatait feldolgozó munkaállomások), a legtöbbet mégis az ATK GAU-23 Bushmaster automata gépágyúról hallani, mellyel az MC-27J valódi közvetlen légi támogató repülőgéppé, populáris elnevezéssel élve gunshippé válhat.
Azonban a két fejlesztő cég, az Alenia és amerikai partnere, a fegyverzetért és a kiegészítő rendszerek integrációjáért felelős ATK eddig még nem prezentálták élesben az MC-27J és a GAU-23 által alkotott „páros” képességeit. Ám erre már nem kell sokat várni, ugyanis az olaszok bejelentették: február végéig befejezik a többfeladatú Spartan-változat fejlesztésének első szakaszát, amit egy kiadós éleslövészettel zárnak. A helyszín az Amerikai Egyesült Államok egyik lőtere lesz, a főszereplő pedig az egyik céges tulajdonú, átalakított C-27J, amit a gépágyú mellett számtalan mérőműszerrel és kamerával is felszerelnek, utóbbiak a minél pontosabb adatgyűjtést szolgálják. A lövészet során a tesztgép öt vagy hat felszállást teljesít majd, amik során többféle helyzetben is kipróbálják a fegyverhasználatot.
Mindeközben az ATK elkezdte a projekt második fázisát, aminek célja a végleges MC-27J konfiguráció kialakítása. Jelenleg a GAU-23 tűzvezető rendszerén (a mostani lövészeten manuálisan oldják meg a célzást, a szükséges szoftverek még nincsenek készen), az elektrooptikai/infravörös felderítő és célmegjelölő tornyokon és a bevetésvezérlő rendszeren dolgoznak, az ezekkel felszerelt tesztgép még idén év vége előtt levegőbe emelkedhet.
Maga a gépágyú egyébként oldalirányba van beállítva a raktérben, így az MC-27J hasonló módon végezheti a tűztámogatást, mint nagyobb testvérei, az AC-130-asok. Az Alenia közleménye szerint a hátsó rámpáról további, precíziós vezérlésű fegyverek indítása is lehetséges lesz a jövőben, ezek valószínűleg kisméretű rakéták vagy bombák lesznek.